تصویبنامه راجع به خرید اشیاء و لوازم ارتش آمریکا در ایران و طرز پرداخت بهای آنها

تاریخ انتشار: ۱۳۲۴/۰۶/۰۵

مصوب ۱۳۲۴/۵/۲۹


هیئت وزیران در جلسه بیست و نهم مردادماه ۱۳۲۴ بنا بر پیشنهاد وزارت دارائی راجع به خرید اشیاء و لوازم ارتش آمریکا در ایران و طرز پرداخت بهای آنها مواد ذیل را تصویب مینماید:


1 – کلیه پرداختهائی که از طرف دولت ایران یا اتباع آن از این بابت بعمل می‌آید (باستثناء پرداختهائی که احیانا از طرف اتباع ایران طبق مقررات ارزی به دلار صورت میگیرد) بریال خواهد بود. ریالهای حاصله از فروش این اشیاء بحساب مخصوصی که بنام "خزانه‌داری کشورهای متحد امریکا" از طرف دولت امریکا نزد بانک ملی ایران باز خواهد شد ریخته میشود.


2 – ریالهای مزبور تا موقعی که طبق ماده 3 ذیل بدلار تبدیل نشده است برای پرداخت کلیه هزینه های دولت امریکا در ایران قابل استفاده خواهد بود ولی نباید بدون موافقت قبلی مقامات مربوطه ایران بمصرف خرید اشیاء جهت صدور برسد.


3 – دولت شاهنشاهی ایران ریالهای مصرف نشده‌ای را که دولت امریکا در دست داشته باشد بنرخ رسمی فروش دلار در ایران در روز فروش اشیاء مورد بحث طبق جدول ذیل بدلار تبدیل خواهد نمود.
سه سال بعد از تاریخ این قرارداد یک سوم ریالهای بمصرف نرسیده در آن تاریخ
پنج سال بعد از تاریخ این قرارداد نصف ریالهای بمصرف نرسیده در آن تاریخ
هفت سال بعد از تاریخ این قرارداد مابقی ریالهای بمصرف نرسیده.


4 – بانک ملی ایران مستقیما مسئول تبدیل ریالهای حاصله از فروش اشیاء زاید مورد بحث به دلار کشورهای متحد امریکا (به قسمی که در بند ۳ فوق تصریح گردیده) خواهد بود.


5 – در صورتی که دولت شاهنشاهی ایران پرداختهائی را که برای معاملات جاری بین المللی (یعنی معاملاتی بغیر از انتقال سرمایه) میشود از هرگونه کنترل ارزی آزاد بنمایند دولتین ایران و آمریکا وضعیت موجودی ریالی تبدیل نشده در آن تاریخ را مورد تجدید نظر قرار داده و تصمیم مقتضی برای رفع تصمیماتی که طبق قرارداد معتبر در آن تاریخ برای طرز استفاده و تبدیل این ریالها معین شده است اتخاذ خواهند نمود.


6 – هیچگونه حقوق گمرکی یا مالیات یا عوارض دیگری از دولت کشورهای متحد آمریکا بعنوان فروشنده اشیاء زائد مزبور دریافت نخواهد شد و از خریداران اشیاء مزبور هم فقط حقوق گمرکی و مالیات و سایر عوارض معمولی اخذ میگردد.

تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.
نخست وزیر