آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران [مصوب ۱۳۵۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۱۲/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۱۲/۲۸

[به موجب ماده ۱۲ ‌آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران، مصوب ۱۳۷۰ لغو شده است.]

۱۷۵۹/۸۱۵۲۴ – ۱۳۵۳/۱۲/۲۸


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۳/۱۲/۲۸ بنا به پیشنهاد شماره 13399 /م مورخ 13 /11 /1353 وزارت کشور و موافقت شماره 860 /م ح- 7 /11 /53 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ۳۸ قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۵۷/۴/۱۹]
حقوق شهروندان در سراسر کشور باستثنای شهرداری پایتخت که حقوق و مزایای ماهیانه وی بر اساس پیشنهاد انجمن شهر و تأیید وزارت کشور و تصویب نخست وزیر خواهد بود بر مبنای درجه بندی شهرداریها که به 12 درجه تقسیم شده است میباشد.

تبصره-  [اصلاحی ۱۳۵۷/۴/۱۹]
تشخیص درجه شهرداریها جدیدالاتأسیس و تغییر درجه بندی شهرداریها با تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا خواهد بود.

1- حقوق شهردار شهرداری درجه 1
700 /20 ریال
2- حقوق شهردار شهرداری درجه 2
450 /26 ریال
3- حقوق شهردار شهرداری درجه 3
200 /32 ریال
4- حقوق شهردار شهرداری درجه 4
950 /37 ریال
5- حقوق شهردار شهرداری درجه 5
700 /43ریال
6- حقوق شهردار شهرداری درجه 6
450 /49 ریال
7- حقوق شهردار شهرداری درجه 7
200 /55 ریال
8- حقوق شهردار شهرداری درجه 8
950 /60 ریال
9- حقوق شهردار شهرداری درجه 9
700 /66 ریال
10- حقوق شهردار شهرداری درجه 10
200 /78 ریال
11- حقوق شهردار شهرداری درجه 11
700 /89 ریال
12- حقوق شهردار شهرداری درجه 12
20 /101 ریال

ماده 2- اگر شهرداری فاقد محل مسکونی برای سکونت شهردار باشد تا میزان 10٪ حقوق موضوع ماده یک این آیین‌نامه بعنوان حق مسکن بشهردار قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره- درصورتی که شهرداری دارای محل مسکونی برای شهردار باشد به شرط استفاده شهردار از محل مسکونی شهرداری باید همه ماهه 10٪ از حقوق موضوع ماده 1 را بعنوان حق مسکن به شهرداری پرداخت نماید.

ماده 3- در صورتی که شهردار از مقررات بازنشستگی خاص استفاده نماید همه ماهه معادل 3٪ حقوق موضوع ماده یک این آیین‌نامه از حقوق شهردار کسر و باضافه 3٪ از بودجه شهرداری در حساب سپرده ای بنام شهردار در نزد بانکی که شهرداری در آن دارای حساب است تودیع و پس از پایان مدت خدمت شهردار در آنشهرداری اصل و بهره بانکی متعلق به پس انداز بوی پرداخت میگردد.

ماده 4- شهرداریهای کشور از نظر محلی و اقلیمی و سختی معیشت طبق جدول پیوست این آیین‌نامه به چهار گروه تقسیم میشود و بشرح زیر بحقوق شهرداران بعنوان مزایا اضافه میشود:
شهرداران نقاط گروه یک 5 درصد حقوق مذکور در ماده یک.
شهرداران نقاط گروه دو 10٪ حقوق مذکور در ماده یک.
شهرداران نقاط گروه سه 15٪ حقوق مذکور در ماده یک.
شهرداران نقاط گروه چهار20٪ حقوق مذکور در ماده یک.

تبصره- در مورد شهرداریهای جدیدالتاسیس وزارت کشور با در نظر گرفتن شرایط محلی و اقلیمی و سختی معیشت و حفظ تناسب آن با سایر شهرداریها گروه مربوطه را تعیین خواهد نمود.

ماده 5- در صورت تصویب انجمن شهر بازاء هر سال خدمت میتوان معادل یکماه حقوق موضوع ماده یک این آیین‌نامه را بعنوان پاداش به شهردار پرداخت نمود و در صورتی که خدمت شهردار کمتر از یکسال باشد بتناسب مدت خدمت پاداش دریافت خواهد نمود.

تبصره- به شرط اینکه شهردار وظایف زیر را بنحو احسن انجام داده باشد باتصویب انجمن شهر و تایید وزارت کشور معادل یکماه حقوق موضوع ماده یک علاوه بر پاداش فوق بشهردار قابل پرداخت است.
الف- عوارض نوسازی طبق نتایج ممیزی شهر و همچنین سایر عوارضی که مستقیماً توسط شهردار میبایست وصول گردد طبق پیش بینی در بودجه شهرداری وصول گردیده باشد.
ب- اقدامات عمرانی شهرداری طبق برنامه پیش بینی شده در برنامه پنجساله عمرانی شهرداری و در صورتی که هنوز مشمول اجرای ماده دو قانون نوسازی نشده باشد طبق پیش بینی در بودجه شهرداری انجام پذیرفته باشد.

ماده 6- هزینه سفر و فوق العاده روزانه شهردار در ماموریت بر اساس آیین‌نامه فوق العاده روزانه مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری پرداخت خواهد شد. فوق العاده روزانه قابل پرداخت در ماموریتهای داخل کشور از یکماه در هر سال نباید تجاوز کند.

ماده 7- شهردار برای یکسال خدمت با تصویب انجمن شهر حق استفاده از یکماه مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای موضوع مواد یک و دو و چهار را خواهد داشت. تاریخ استفاده از مرخصی بنا به تقاضای شهردار تعیین خواهد شد ولی با تصمیم انجمن شهر ممکن است تا دو ماه به تعویق افتد.

تبصره 1- شهردار بازاء هر یکسال خدمت حق استفاده از یکماه مرخصی استعلاجی با دریافت حقوق و مزایای موضوع مواد 1 و 2 و 4 آیین‌نامه را خواهد داشت.

تبصره 2- پرداخت حقوق و مزایای مرخصی استعلاجی شهردار موکول به تایید بیماری وی از طرف پزشک معتمد شهرداری و تایید انجمن شهر خواهد بود.

تبصره 3- پرداخت هزینه معالجه شهردار در صورت وجود اعتبار به شرط اینکه از میزان یکماه حقوق تجاوز ننماید موکول بگواهی پزشک معتمد شهرداری و تصویب انجمن شهر خواهد بود.

ماده 8- پرداخت حقوق و مزایای شهردار بر اساس این آیین‌نامه در صورت وجود اعتبار در بودجه شهرداری پس از تصویب انجمن شهر موکول بصدور حکم از طرف وزارت کشور میباشد و پرداخت هرگونه وجه دیگری بهر عنوان غیر از موارد ذکر شده در این آیین‌نامه بشهردار ممنوع است.

ماده 9- تصویب‌نامه شماره 3984 مورخ 16 /12 /49 از تاریخ صدور این تصویبنامه ملغی است.

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیرـ هادی هدایتی