آیین‌نامه تعیین مأخذ محاسبه حقوق یا مزد برای ایام تعطیل و مرخصی در مورد کارگرانی که به تناسب کارکرد خود حقوق یا مزد دریافت میدارند (موضوع ماده 11 قانون کار کشاورزی)

تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۲/۲۰

مصوب ۱۳۵۳/۱۲/۲۳


ماده 1- مزد یا حقوق روزهای تعطیل هفتگی کارگران کشاورزی که به تناسب کارکرد خود حقوق یا مزد دریافت میدارند عبارت از متوسط مزد یا حقوق دریافتی کارگر در آخرین هفته کار خواهد بود. در هر صورت این مبلغ برای کارگری که شش روز در هفته کار کرده است نبایستی از حداقل مزد کارگر کشاورزی در آن منطقه کمتر باشد.


ماده 2- مزد یا حقوق روزهای تعطیل رسمی و مرخصی استحقاقی کارگران کشاورزی موضوع این آیین‌نامه معادل مزد یا حقوق آخرین تعطیل هفتگی کارگر که بر طبق ماده یک احتساب گردیده است خواهد بود.


ماده 3- دستمزد کارگر در ایام مرخصی موضوع ماده 3 آیین‌نامه مربوط به ماده 8 قانون کار کشاورزی معدل دستمزد دریافتی کارگر در روزهای تعطیل هفتگی که کارکرده است خواهد بود.

تبصره 1- کارفرمایان مکلفند صورت مزد یا حقوق دریافتی کارگر در روزهای تعطیل هفتگی را که طبق ماده 2 آیین‌نامه مذکور در روزهای تعطیل کار میکنند نگهداری نمایند. در غیر این صورت کارگر استحقاق دریافت بالاترین مزد یا حقوقی که ظرف همان سال برای روزهای تعطیل هفتگی خود دریافت کرده خواهد داشت.

تبصره 2- مقررات این ماده در مورد کارگران مشمول این آیین‌نامه که طبق ماده 4 آیین‌نامه موضوع ماده 8 قانون کار کشاورزی در هفته کمتر از 6 روز کار کرده و یا اینکه در عرض هفته برای کارفرمایان متعدد کار کنند نیز مجری خواهد بود.

ماده 4- به کارگران کشاورزی موضوع این آیین‌نامه که در روزهای تعطیل رسمی کار کنند صد در صد اضافه بر مزد روزانه پرداخت خواهد شد.


این آیین‌نامه مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در جلسه مورخ 23 /12 /53 شورای عالی کار کشاورزی به تصویب رسید.

وزارت کار و امور اجتماعی