آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت غیر تمام وقت بانوان

تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۱۲/۰۸

شماره: 1117/14291 – 1356/12/08


هیئت وزیران در جلسه مورخ 8 /12 /2536 بنا به پیشنهاد شماره 2609 /6 مورخ 2 /11 /2536 سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد ماده واحده قانون خدمت غیرتمام وقت بانوان مصوب امرداد ماه 2536 آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند.


ماده 1 – در صورتی که ساعات کار مستخدم طبق مقررات این آیین‌نامه از نصف ساعات کار مقرر کمتر نباشد کار غیرتمام وقت نامیده میشود .


ماده 2 – بانوانی که دارای فرزند میشوند از تاریخ پایان مرخصی تا پایان سومین سال عمر فرزند خود میتوانند از سازمان محل خدمت خود تقاضا نمایند خدمت آنان را به خدمت غیرتمام وقت تبدیل نماید.


ماده 3 – تعیین ساعات کار غیرتمام وقت موضوع ماده یک این آیین‌نامه و تغییر آن با اعلام قبلی و با توافق مستخدم و سازمان متبوع وی صورت میگیرد که بصورت پاره وقت در ساعات روزانه خدمت خواهد بود.


ماده 4 – خدمت غیرتمام وقت باید برای ساعات متوالی روزانه مطابق برنامه رسمی کار وزارتخانه یا مؤسسه یا شرکت دولتی یا شهرداری مربوط باشد.


ماده 5 – استفاده از خدمت غیرتمام وقت موکول به صدور حکم جداگانه در این مورد است و در حکم مربوط باید ساعات خدمت و مدتی که مستخدم غیرتمام وقت انجام میدهد قید گردد.


ماده 6 – تقاضای انجام خدمت غیرتمام وقت موضوع این آیین‌نامه در صورتی مورد قبول واقع خواهد شد که فرزند بموجب مدارک مثبته زنده متولد شود و چنانچه فرزند در طول مدت خدمت غیرتمام وقت فوت شود. حکم خدمت غیرتمام وقت لغو خواهد شد.


ماده 7 – درمورد بانوانی که قبل از تصویب این آیین‌نامه دارای فرزند متولد شده اند و شرایط مقرر را دارا میباشند طبق مقررات این آیین‌نامه عمل خواهد شد.


ماده 8- حداقل مدت برای خدمت غیرتمام وقت سه ماه است مگر در موردیکه مستخدم مشمول ماده 6 این آیین‌نامه قرار گیرد.


ماده 9- لغو حکم خدمت غیرتمام وقت با رعایت مقررات این ماده با تقاضای مستخدم امکان پذیر است .


ماده 10 – مدت خدمت غیرتمام وقت مستخدم در مورد مرخصی استحقاقی و استعلاجی و احتساب سنوات خدمت برای پایه و ارتقاء گروه و بازنشستگی و وظیفه با پرداخت کسور بازنشستگی به نسبت حقوق تمام وقت در حکم خدمت تمام وقت محسوب خواهد شد.


ماده 11 – درصورت وقوع طلاق هر گاه دادگاه حضانت طفل به عهده پدر باشد (مادر) نمیتواند از مقررات این آیین‌نامه استفاده نماید.


ماده 12 – مستخدمینی که از مقررات این استفاده میکنند فقط میتوانند به نسبت ساعات کاری که انجام میدهند از حقوق و فوق‌العاده های مربوط بهره مند شوند. و حق استفاده از فوق العاده های روزانه و اضافه کار را نخواهند داشت.


ماده 13 – متصدیان کلیه مشاغلی که در رشته های شغلی رسته های موضوع طرح طبقه بندی مشاغل وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری تشخیص گردیده یا میگردند میتوانند از کار غیرتمام وقت در سازمان های مذکور استفاده کنند.

تبصره 1 – شاغلین پستها یا مشاغلی که تحت عناوین رئیس اداره – معاون اداره – رئیس قسمت – معاون قسمت – رئیس گروه – رئیس سازمان – معاون سازمان – رئیس موسسه – معاون موسسه – مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و سایر عناوین پستها یا مشاغلی که به اعتبار ماهیت وظایف و هدفهای سازمانی عامل سرپرستی به تشخیص سازمان مربوط جزء مهمی از آنرا تشکیل میدهد، مشمول مقررات این آیین‌نامه نمیباشد.

تبصره 2 – تعیین مشاغل موضوع این آیین‌نامه در مؤسسات دولتی خارج از شمول قانون استخدام کشوری و شرکتهای دولتی و شهرداریها و همچنین در مورد مستخدمینی که مشمول قانون استخدام کشوری نمیباشند و در مؤسسات مشمول قانون مذکور خدمت میکنند به پیشنهاد هر یک از مؤسسات مربوط و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.

تبصره 3 – تعیین مشاغل بانوان شاغل در نیروهای مسلح شاهنشاهی بمنظور استفاده از مقررات این آیین‌نامه وزارت جنگ خواهد بود.