قانون اجازه استخدام سه نفر استاد از اتباع دولت آلمان برای تدریس در دانشگاه طهران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۰۹/۲۳

‌مصوب ۱۳۱۴/۹/۶


ماده واحده

الف – وزارت معارف و اوقاف مجاز است سه نفر آقایان هرمان کروسمان و هولداک و فردریک کوفتر تبعه دولت آلمان را برای تدریس در دانشگاه طهران از تاریخ ورود به مرکز برای مدت سه سال استخدام نماید.

ب – حقوق سالیانه هر یک از استادان مذکور بترتیب ذیل میباشد:
‌حقوق سالیانه هر یک از دو نفر آقایان استاد کروسمان و استاد هولداک مبلغ ۴۲۰۰۰ ریال بعلاوه ۳۳۶ پهلوی طلا یا معادل آن باسعار خارجه خواهد ‌بود که باقساط ماهیانه پرداخته میشود.
حقوق سالیانه آقای فردریک کوفتر مبلغ ۴۲۰۰۰ ریال و سیصد پهلوی طلا یا معادل آن باسعار خارجه خواهد‌بود که باقساط ماهیانه پرداخته میشود.

ج – در موقع عزیمت به ایران به هر یک از سه نفر از استادان مذکور مبلغ شصت پهلوی طلا (یا معادل آن به اسعار خارجه)، و در انقضاء مدت قرارداد چنانچه کنترات استادان مذکور تجدید نگردد به هر یک مبلغ شصت پهلوی طلا بعنوان مخارج معاودت پرداخته‌ میشود.

د – هریک از آقایان استادان مذکور سالی یک ماه در موقع تعطیل تابستان حق مرخصی با استفاده از حقوق خواهند داشت لیکن ترتیب اعطاء آن با وزارت ‌معارف بوده و میتوانند پس از چند سال یک مرتبه از جمع مرخصی‌های قانونی خود فقط در موقع تعطیل تابستان استفاده نمایند.

ه – محل خدمت و ساعات تدریس استادان مذکور از طرف وزارت معارف معین خواهد شد.

و – وزارت معارف و یا هر یک از استادان مذکور در آخر هر سال تحصیلی میتوانند با اخطار قبلی سه ماه کنترات را لغو نمایند و در صورتی که وزارت معارف ‌این عمل را به نماید خرج معاودت مذکور در قسمت (ج) پرداخته میشود.

ز – چنانکه مطابق فقره (‌و) این لایحه با به نحوی از انحاء به خدمت این استادان خاتمه داده شود وزارت معارف مجاز است که از محل اعتبار حقوق ‌آنها معلمین ایرانی استخدام نماید.

ح – وزارت معارف مجاز است سائر شرایط استخدام استادان خارجی مذکور را بر طبق قانون ۲۳ عقرب ۱۳۰۱ تعیین و قرارداد مشارالیهم را امضا و مبادله نماید.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه ششم آذر ماه یک هزار و سیصد و چهارده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – حسن اسفندیاری