ماده واحده ـ مجلس شورای ملی الحاق قطعی ایران را به قرارداد بین المللی امداد مشتمل بر ۲۱ ماده و همچنین به اساسنامه اتحاد بین المللی امداد مشتمل بر نوزده ماده که در تاریخ دوازدهم ژوئیه ۱۹۲۷ میلادی مطابق با بیستم سرطان ۱۳۰۶ شمسی در ژنو به امضاء رسیده تصویب و به دولت اجازه میدهد اسناد مصدق آنها را بدارالانشاء جامعه ملل تسلیم نماید.
این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه چهاردهم تیرماه یکهزار و سیصد و یازده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – دادگر
قرارداد بین المللی امداد
دول آلبانی و آلمان و بلژیک و برزیل و انگلیس و ایرلاند و مستعمرات انگلیس در ماوراء بحار و هندوستان و بلغارستان و کلمبی و کوبا و لهستان (از طرف شهر آزاد دانتزیک) و مصر و اکواتر و اسپانیا و فنلاند و فرانسه و یونان و گواتمالا و مجارستان و ایتالیا و لتونی و مناکو نیکاراگوا و پرو و لهستان و پرتقال و رومانی و سنت مارن و چکواسلواکی و ترکیه و اروگه و ونزوئلا.
نظر به مقدمه اساسنامه جامعه ملل که به موجب آن برای بسط تعاون بین المللی لازم است روابط بین المللی بر اساس عدالت استوار باشد و نظر به ماده ۲۳ (ف) اساسنامه جامعه ملل که به موجب آن دول عضو جامعه ملل مساعی خود را نسبت به اقداماتی که جنبه بین المللی داشته باشد برای جلوگیری از مرض و مبارزه با آن بکار خواهند برد. و نظر به ماده ۲۵ـ اساسنامه که به موجب آن دول عضو جامعه ملل متقبل هستند استقرار و تعاون مؤسسات داوطلبی ملی صلیب احمر را که منظورشان اصلاح صحت و سلامت عمومی و دفاع و جلوگیری از امراض و تخفیف بلیات در دنیا است تشویق و ترغیب نمایند و نظربه این که اصول مذکوره مورد موافقت کلیه دول عالم است.
و نظر به این که مصمم هستند مساعدت متقابله دول را در مورد بلیات عمومی توسعه داده و به وسیله تنظیم منابع موجود تعاون بین المللی را تشویق و موجب ترقی حقوق بین المللی بشوند اختیارداران خود را تعیین نمودند.
مشارالیهم پس از مبادله اختیارنامه های خود که در کمال صحت و اعتبار بود در مواد ذیل موافقت حاصل نمودند.
ماده اول ـ دول متعاهد اتحاد بین المللی امدادی که تابع این قرارداد و اساسنامه منضمه است تشکیل میدهند از اعضای جامعه ملل دولی که در این قرارداد شرکت دارند و از دول غیرعضو جامعه ملل آنهایی که در این قرارداد داخل هستند عضو اتحاد بین المللی امداد محسوب میشوند.
ماده دوم ـ مرام اتحاد بین المللی امداد از این قرار است:
۱ـ تهیه کمک های اولیه و جمع آوری اعانات و وسایل و مساعدت از هر قبیل برای مصیبت زدگان در مورد بلیاتی که ناشی از فرس ماژر بوده و وخامت فوق العاده آن از دایره استطاعت و وسایل مصیبت زدگان تجاوز مینماید.
۲ـ تجمع مساعی مؤسسات امدادیه در مورد بلیات عمومی و بطور کلی تشویق تدقیقات و اقدامات احتیاطیه برای جلوگیری از بلیات و این که تمام ملل تعاون بین المللی را معمول دارند.
ماده سوم ـ اتحاد بین المللی امداد برای کلیه اشخاص مصیبت زده بدون تفاوت ملیت و نژاد و بدون این که فرقی از لحاظ اجتماعی و سیاسی و مذهبی بین آنها گذاشته شود اقدام خواهد نمود.
مع ذلک اقدامات اتحاد بین المللی امداد محدود به بلیات در ممالکی است که مشمول این قرارداد هستند و نیز محدود به بلیاتی است که در ممالک دیگر واقع ولی به طوری باشد که به عقیده کمیته اجرائیه مذکوره در ماده ۶ نسبت به ممالک متعاهد مؤثر باشد.
ماده چهارم ـ عملیات اتحاد بین المللی امداد در هر مملکت منوط به رضایت حکومت آن مملکت خواهد بود.
ماده پنجم ـ تشکیلات و جریان عملیات اتحاد بین المللی امداد متضمن کمک های آزاد مؤسسات ذیل خواهد بود:
۱ـ جمعیت های ملی صلیب احمر برطبق ماده ۲۵ اساسنامه جامعه ملل و مؤسسات و یا تشکیلاتی که بین جمعیت های مزبوره رابط حقوقی و یا معنوی هستند و یا خواهند بود.
۲ـ کلیه مؤسسات عمومی و یا خصوصی دیگری که بتوانند در صورت امکان با مشارکت جمعیت های صلیب احمر و مؤسسات مذکوره فوق همان امداد را نسبت به مصیبت زدگان معمول دارند.
ماده ششم ـ عملیات اتحاد بین المللی امداد به وسیله یک شورای عمومی اجرا میشود و آن شورا کمیته اجرائیه را به شرایطی که در این قرارداد واساسنامه ضمیمه ذکر شده تعیین مینماید.
شورای عمومی اتحاد بین المللی امداد مرکب است از نمایندگان کلیه اعضای اتحاد بین المللی امداد از قرار هر عضوی یک نماینده هر یک از اعضای اتحاد بین المللی امداد میتواند جمعیت های صلیب احمر یا یکی از مؤسسات ملی خود را که در ماده ۵ مذکور شده به نمایندگی خود تعیین نماید.
ماده هفتم ـ مرکز اتحاد بین المللی امداد در شهری خواهد بود که مقر جامعه ملل میباشد اتحاد مزبور میتواند کلیه یا قسمتی از سرویس های اداری خود را در هر نقطه که کمیته اجرائیه معین نماید برقرار سازد.
ماده هشتم ـ اتحاد بین المللی امداد در حدود مرام و بر طبق قوانین مختلفه ملی حق دارد خواه مستقیماً و خواه به وسیله شخصی که از طرف آن مأموریت پیدا میکند ترافع نموده و بطور مجانی و یا غیرمجانی اموالی و با رعایت قیود ماده ۱۲ تحصیل و تملک نماید.
ماده نهم ـ هر یک از اعضای جامعه ملل و ممالک غیرعضو جامعه ملل که در این قرارداد شرکت دارد متعهد میشود که در تشکیل سرمایه اولیه اتحاد بین المللی امداد شرکت نماید سرمایه مزبوره تقسیم با سهامی میشود که قیمت هر کدام هفتصد فرانک سویس خواهد بود. هر یک از دول عضو جامعه ملل به عده سهمیه که به جامعه ملل میپردازد از اسهام اتحاد بین المللی امداد خریداری خواهد نمود سهمیه دول غیرعضو جامعه ملل از طرف کمیته اجرائیه برطبق اصولی که برای تعیین سهمیه اعضای جامعه ملل مجرا میباشد تعیین خواهد گردید.
ماده دهم ـ هر یک از دول متعاهد تا حدی که به موجب قوانین خود اختیار دارد در آن قسمت از قطعات مملکت خود که شامل این قرارداد است سعی خواهد نمود که نسبت به اتحاد بین المللی امداد و مؤسساتی که برای آن کار میکنند مطابق مقررات ماده ۵ این قرارداد و اساسنامه ضمیمه آن همه قسم مصونیت و تسهیلات و معافیت به بهترین وجهی که برای تأسیسات و مسافرت اعضاء و حمل اسباب و آلات آنها و عملیات امدادی و نشریات امدادی آنها مفید است به عمل آید.
ماده یازدهم ـ منابع اتحاد بین المللی امداد علاوه بر سرمایه اولیه که در ماده ۹ ذکر شده عبارت است از:
۱ـ وجوهی که دول به میل خود اعطا میکنند.
۲ـ وجوهی که از مردم جمع آوری میشود.
۳ـ عطایایی که در ماده ۱۲ ذکر شده.
ماده دوازدهم ـ اتحاد بین المللی امداد میتواند هر نوع عطایایی بپذیرد این عطایا ممکن است از طرف معطیان خواه بلاقید و شرط داده شود خواه به قید و شرط یا به قید اختصاص صریح به یک مملکت و یا به نوع مصائب و یا مصیبت مخصوص. عطایای مزبوره را نمی توان قبول نمود مگر اینکه با مرام اتحاد بین المللی امداد که در ماده ۲و ۳ این قرارداد تصریح شده و همچنین با قوانین خصوصی ممالک ذی علاقه مطابقت نماید.
ماده سیزدهم ـ این قرارداد نباید طوری تفسیر شود که به آزادی مجامع و مؤسسات و تشکیلاتی که در ماده ۵ مذکور شده و مستقلاً برای خود اجرای وظیفه مینمایند خللی وارد آورد.
ماده چهاردهم ـ دول متعاهد موافقت دارند کلیه اختلافاتی را که ممکن است بین آنها راجع به تفسیر و یا اجرای این قرارداد به ظهور برسد و به وسیله مذاکرات مستقیم و یا به وسایل دوستانه حل و تصفیه نشود. به دیوان دایمی داوری بین المللی رجوع نمایند و عنداللزوم ممکن است یکی از دول متعاهد به دیوان داوری مراجعه نماید.
چنانچه دول صاحب اختلاف یا یکی از آنها به پروتکل ۱۶ دسامبر ۱۹۲۰ راجع به دیوان دائمی بین المللی شرکت نکرده باشد اختلاف مزبور با موافقت آنها بر طبق قوانین اساسی هریک از آنها یا به دیوان داوری بین المللی یا به محکمه حکمیتی که موافق قرارداد ۱۸ اکتبر ۱۹۰۷ راجع به (حل اختلافات بین المللی بطرز مسالمت آمیز) تشکیل یافته باشد و یا به هر محکمه حکمیت دیگر رجوع خواهد شد.
ماده پانزدهم ـ این عهدنامه که متن فرانسه و انگلیسی آن هر دو معتبر خواهد بود به تاریخ امروز تحریر شده و ممکن است تا ۳۰ آوریل ۱۹۲۸ از طرف هر یک از اعضای جامعه ملل و هر یک از دول غیرعضو جامعه که در کنفرانس ژنو نماینده داشته و یا شورای جامعه ملل برای این مقصود نسخه از این قرارداد را به آن ابلاغ کرده به امضاء برسد.
ماده شانزدهم ـ این قرارداد منوط به تصویب میباشد اسناد تصویب به دارالانشاء جامعه ملل تبلیغ شده و دارالانشاء مزبور وصول آن را به دول امضاء کننده و ملحق شونده اعلام خواهد نمود.
ماده هفدهم ـ از اول ماه مه ۱۹۲۸ دول عضو جامعه ملل و دول مذکوره در ماده ۱۵ میتوانند به این قرارداد ملحق شوند این الحاق به وسیله اعلام به دارالانشاء جامعه ملل صورت گرفته و در آرشیو آن ضبط خواهد شد. دارالانشاء جامعه فوراً دول امضا کننده و ملحق شونده را از آن مطلع خواهد ساخت.
ماده هجدهم ـ این قرارداد وقتی به موقع اجرا گذاشته خواهد شد که لااقل اسناد تصویبی و یا الحاق دوازده دولت عضو جامعه ملل و یا دول غیرعضو که عده اسهام آنها مجموعاً به ۶۰۰ عدد بالغ شود به دارالانشاء جامعه واصل گردد.
تاریخ اجرای این قرارداد روز نودم بعد از وصول آخرین سند تصویب و یا الحاق مذکور فوق خواهد بود و بعد ها این قرارداد نسبت به هریک از دول متعاهد نود روز بعد از وصول سند تصویب یا اعلام الحاق دارای اثر خواهد بود.
برای اجرای این ماده رئیس دارالانشاء جامعه ملل فهرست تخمینی موقتی از وجوهی که دول متعاهد غیرعضو جامعه ملل تقبل نموده اند ترتیب خواهد داد برطبق مقررات ماده ۱۸ اساسنامه جامعه ملل دارالانشاء جامعه این قرارداد را از روز اجرای آن ثبت خواهد نمود.
ماده نوزدهم ـ هر یک از اعضای اتحاد بین المللی امداد میتواند از عضویت آن خارج شود به شرطی که یک سال قبل از وقت رئیس دارالانشاء جامعه را مطلع بدارد.
یک سال بعد از آنکه اطلاع مزبور به استحضار رئیس دارالانشاء جامعه ملل رسید مقررات این قرارداد دیگر نسبت به خاک دولت عضوی که به این ترتیب از اتحاد بین المللی امداد خارج شده مجرا نخواهد گردید رئیس دارالانشاء جامعه ملل اعضای اتحاد بین المللی امداد را از وصول این اعلام مطلع خواهد نمود.
ماده بیستم ـ دول متعاهد در موقع امضا و تصویب و الحاق به این قرارداد میتوانند اعلام بدارند که قبول قرارداد مزبور آنها را راجع به کلیه و یا قسمتی از مستملکات و یا نقاطی که در تحت حمایت آنها میباشد و یا اراضی که در تحت سیادت و قیمومیت آنها است ملزم نمیسازد در این صورت این قرارداد شامل اراضی که مورد چنین اعلامی است نخواهد بود. دول متعاهد میتوانند بعداً به دارالانشاء جامعه ملل اعلام بدارند که این قرارداد را شامل کلیه و یا قسمتی از خاک خود که موضوع اعلام مذکور فوق بوده است مینمایند در این صورت این قرارداد به اراضی که در اعلامیه ذکر گردیده نود روز بعد از وصول آن به رئیس دارالانشاء جامعه شامل خواهد گردید و همچنین دول متعاهد در هر موقع میتوانند اعلام بدارند که میخواهند این قرارداد دیگر شامل کلیه و یا قسمتی از مستملکات و اراضی تحت الحمایه و اراضی که تحت سیادت و قیمومت آنها میباشد نشود در این صورت یکسال بعد از وصول اعلام مزبور به رئیس دارالانشاء جامعه ملل این قرارداد دیگر شامل اراضی که موضوع آن است نخواهد بود.
ماده بیست ویکم ـ در هر موقع ممکن است از طرف ثلث عده اعضای اتحاد بین المللی امداد تجدیدنظر راجع به این قرارداد تقاضا شود در اساسنامه ضمیمه به این قرارداد شورای عمومی میتواند تغییراتی بدهد.
در این صورت باید در شورای عمومی ثلث اعضای آن جمع بوده و تغییرات مزبور از طرف دو ثلث اعضای حاضر تصویب شود.
بناءً علی هذا اختیارداران فوق الذکر این قرارداد را امضاء نمودند.
در ژنو به تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۲۷ در یک نسخه که در آرشیو دارالانشاء جامعه ملل ضبط خواهد شد نوشته شد. سواد مصدق آن به کلیه اعضای جامعه ملل و به دول غیرعضو که در کنفرانس نماینده داشته اند ابلاغ خواهد گردید.
امضای نمایندگان:
آلبانی ـ آلمان ـ بلژیک ـ برزیل ـ (این امضاء منوط به تصویب پارلمان است) هندوستان ـ بلغارستان ـ کلمبی ـ کوبا ـ شهرآزاد دانتزیک ـ مصر (امضاء به این قید می شود که تصمیم کمیته اجرائیه دایر به تعیین سهمیه مصر به تصویب دولت مصر برسد) ـ اکواتر ـ اسپانیا ـ (به قید تصویب) فنلاند ـ فرانسه ـ یونان ـ گواتمالا ـ
مجارستان (در موقع امضای این قرارداد نماینده مجارستان بنام دولت متبوعه خود اعلام نمود که «مساعدترین مصونیت ها و تسهیلات و معافیت ها» مذکوره در ماده ۱۰ این قرارداد متضمن حقوق خارج المملکتی و همچنین حقوق و مصونیت هایی که در مجارستان به مأمورین سیاسی خارجه اعطاء می شود نخواهد بود).
ایتالیا ـ لتونی ـ موناکوـ نیکاراگوا ـ پرو ـ لهستان ـ پرتقال ـ رومانی ـ سنت مارن ـ چک اسلواکی ـ ترکیه ـ اورگه ـ ونزوئلا.
اساسنامه اتحاد بین المللی امداد
ماده اول ـ هر یک از نمایندگان شورای عمومی میتواند یکنفر جانشین داشته که در جلسات حاضر باشد ولی جانشین مزبور حق مذاکره و اظهار رأی نخواهد داشت مگر در غیاب نماینده.
نمایندگان جمعیت های بین المللی امداد و تشکیلات و یا مؤسسات دیگر صلاحیت دار را میتوان برای شور به جلسات شورای عمومی دعوت کرد.
رئیس دارالانشاء جامعه ملل میتواند در تمام جلسات عمومی حضور یافته و یا از طرف خود نماینده داشته باشد.
ماده دوم ـ شورای عمومی بر حسب دعوت کمیته اجرائیه هر دوسال یک مرتبه در مراکز اتحاد بین المللی امداد جلسه تشکیل میدهد و در فواصل مدت مزبور شورای عمومی در هر نقطه که کمیته اجرائیه معین میکند میتواند جلسه تشکیل بدهد کمیته اجرائیه موظف است بنابه تقاضایی که لااقل از طرف یک ربع اعضای شورای عمومی میشود شورای مزبور را منعقد سازد.
جلسه اول شورای عمومی بر حسب دعوت جامعه ملل منعقد میگردد.
ماده سوم ـ دعوت شورای عمومی که لااقل سه ماه قبلاً به عمل میآید باید دستور جلسه را متضمن باشد.
با رعایت -ماده ۲۱ قرارداد مذاکرات شورای عمومی در صورتی که نصف اعضای اتحاد بین المللی امداد جمع نباشد معتبر نخواهد بود.
اتخاذ رأی به اکثریت آراء نسبی به عمل میآید در صورتی که اکثریت بیشتری در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد.
ماده چهارم ـ شورای عمومی به اکثریت دو ثلث آراء اعضای کمیته اجرائیه و اعضای علی البدل را معین میکند و به همان اکثریت آراء کلیه نظامات اداری را که لازمه اجرای این اساسنامه میباشد وضع مینماید.
شورای عمومی به اکثریت آراء نظامنامه داخلی خود را تدوین میکند نظامنامه مزبور ممکن است اکثریت مطلق را در مواردی که پس از چند مرتبه اخذ رأی نتیجه حاصل نشود برای انتخاب اعضای کمیته اجرائیه قایل شود.
شورای عمومی در کلیه مسائل مربوط به اتحاد بین المللی امداد صلاحیت خواهد داشت.
ماده پنجم ـ کمیته اجرائیه مرکب از هفت عضو است مشارالیهم و همچنین اعضای علی البدل آنها برای مدت دو سال تعیین میشوند در صورت غیبت یکی از اعضاء به هر علتی که بوده باشد کمیته با شرکت یکی از اعضاء علی البدل اعضای خود را تا انقضاء مدت جاریه تکمیل مینماید.
دو نفر از نمایندگان تشکیلات بین المللی صلیب احمر (کمیته بین المللی صلیب احمر و اتحادیه جمعیت صلیب احمر) به عنوان مشاوره در کمیته شرکت میکنند.
رئیس دارالانشاء جامعه میتواند در تمام جلسات کمیته اجرائیه حضور داشته و یا نماینده از طرف خود معین نماید کمیته اجرائیه نظامنامه داخلی خود را تدوین مینماید.
ماده ششم ـ جلسه کمیته اجرائیه لااقل سالی یک مرتبه در مرکز اتحاد بین المللی امداد بر حسب دعوت رئیس خود منعقد میشود رئیس تاریخ و محل جلسات دیگر را معین میکند.
ماده هفتم ـ کمیته اجرائیه نماینده اتحاد بین المللی امداد میباشد و میتواند اموالی را که به قید تعهد و شرط و تخصیص به اتحاد مزبور داده میشود بطور امانی اداره نماید دایره اختیارات کمیته اجرائیه از طرف اتحاد بین المللی امداد در اموری که راجع به مرام اتحاد بین المللی مزبوره متعلق به آن است خیلی وسیع میباشد.
کمیته اجرائیه نماینده اتحاد بین المللی امداد در پیشگاه جامعه ملل و دول و تشکیلاتی که در ماده پنجم قرارداد ذکر شده و کلیه افراد و همچنین اشخاص حقوقی میباشد کمیته مزبور اختیار دارد از طرف اتحاد بین المللی امداد اقامه دعوی نموده و یا مدافع واقع شود و نیز اختیار صلح دارد کمیته اجرائیه وجوه اعانه را دریافت کرده و آنها را به عنوان امین و یا مدیر بکار انداخته و اداره مینماید و از طرف اتحاد بین المللی امداد کلیه عملیات بانکی و بیمه را مجری میدارد.
کمیته اجرائیه هر قبیل معاملات را خود نموده و یا اجازه آنها را میدهد و ترتیب و تنظیم اشیاء امدادیه را عهده مینماید کمیته اجرائیه ترتیب بکار انداختن سرمایه اتحاد بین المللی امداد را معین میکند در صورت ظهور بلیه کمیته اجرائیه اختیار دارد عملیات اتحاد بین المللی امداد را شروع نموده و به تهیه کمک و تبلیغات برای جمع آوری وجه مبادرت نماید.
ماده هشتم ـ با رعایت مقررات ماده ۹ کمیته اجرائیه میتواند کلیه و یا قسمتی از اختیارات خود را به یک و یا چند نفر از اعضای خود واگذار نماید.
ماده نهم ـ کلیه عملیات کمیته اجرائیه به سمت امین و یا مدیر در مورد عطایایی که الزاماتی بر آن وارد است و یا تحت شرایطی اعطاء شده و یا برای مخارج مخصوصی تخصیص داده شده لااقل باید دارای دو امضاء باشد و همین طور برای عملیاتی که راجع به فروش و نقل و انتقال است.
ماده دهم ـ با رعایت مقررات ماده ۱۸ کمیته اجرائیه سالیانه راپرت اقدامات و عملیات خود را به اعضاء اتحاد بین المللی امداد میدهد بعلاوه راپرت مزبور به رئیس دارالانشاء جامعه ملل برای این که به اطلاع شورای جامعه و مجلس عمومی جامعه برسد تبلیغ میگردد راپرت مزبور به اطلاع عموم میرسد.
ماده یازدهم ـ کمیته اجرائیه معاونین متخصصی دارد که بطور انفرادی یا اجتماعی از آنها مشورت بعمل میآید.
متخصصین را کمیته اجرائیه از قرار یک یا چند متخصص برای یک مملکت و یا برای منطقه جغرافیایی که عبارت از چند مملکت باشد و تعیین آنها از طرف کمیته مزبور با موافقت اعضای علاقه مند به عمل میآید معین میکند متخصصین برای سه سال انتخاب میشوند مشارالیهم باید در منطقه خود متوقف باشند کمیته اجرائیه میتواند در صورتی که کیفیاتی ایجاب نماید علاوه بر متخصصین فوق الذکر متخصصین علی البدل که مقید به اقامت درجایی نخواهند بود تعیین نماید.
تعیین هر یک از متخصصین و متخصصین علی البدل باید مورد قبول عضو و یا اعضای ذی علاقه باشد.
ماده دوازدهم ـ کمیته اجرائیه در هر موردی که شرکت متخصصین لازم میشود مشارالیهم را احضار کرده و یا کتباً عقیده آنها را سؤال میکند.
ماده سیزدهم ـ مخارج و اندامنیته مسافرت و توقف نمایندگان در شورای عمومی از طرف مقاماتی که آنها را معین نموده اند پرداخته میشود.
مخارج و اندامنیته مسافرت و توقف اعضای کمیته اجرائیه و متخصصین از بودجه اتحاد بین المللی امداد پرداخته میشود مشاغل اعضای کمیته اجرائیه متخصصین متضمن حقوقی نمیباشد.
ماده چهاردهم ـ از تشکیلات بین المللی صلیب احمر (کمیته بین المللی صلیب احمر و اتحاد جمعیت های صلیب احمر) تقاضا خواهد شد که به خرج و در حدود وسایل خود سرویس مرکزی دایمی اتحاد بین المللی امداد را تأمین نمایند سرویس مزبور در تحت اداره کمیته اجرائیه خواهد بود.
ماده پانزدهم ـ کارهای امدادی در هر منطقه به حساب اتحاد بین المللی امداد به وسیله تشکیلاتی که در ماده ۵ قرارداد مذکور شده و در منطقه مزبور میباشد اجرا میشود چنانچه همان منطقه دارای چندین مملکتی باشد و یا در منطقه مزبور چندین مؤسسه از تشکیلات مذکوره شرکت در عملیات امدادیه بنمایند کمیته اجرائیه اقدامات مفیده برای تأمین تشریک مساعی آنها و تقسیم اعانه به عمل میآورد کمیته مزبور مخصوصاً میتواند برای این مقصود با تصویب تشکیلات مزبوره کمیته های محلی با در نظر گرفتن شایستگی فنی و تجربه و لیاقت اداری اعضای آنها تشکیل بدهد.
در صورت وقوع بلیه اصولاً متخصص و یا متخصصینی که متعلق به منطقه مربوطه میباشند کمیته اجرائیه را از کیفیت مطلع میسازند.
ماده شانزدهم ـ اتحاد بین المللی امداد صرف نظر از سرمایه اولیه و سرمایه های دیگری که جمع آوری آنها را لازم بداند سرمایه های ذیل را تهیه بکند.
۱) وجه تصدی که از وجوه ذیل ترکیب می شود:
الف ـ از عایدات سرمایه اولیه و ذخیره که ذیلاً به آن اشاره می شود.
ب ـ برداشت وجهی که نباید از یک درصد تجاوز کند از کلیه وجوهی که در اختیار اتحاد بین المللی امداد گذاشته می شود.
این وجه تصدی برای مخارج سرویس های عادی و دایمی اتحاد بین المللی امداد مصرف می شود در صورتی که استثنائاً مخارج مزبور از طرف تشکیلات بین المللی صلیب احمر (کمیته بین المللی صلیب احمر و اتحاد جمعیت های صلیب احمر) تأمین نشده باشد.
۲) وجه ذخیره که مرکب است از:
الف ـ بقیه کلیه منابعی که برای یک مقصدی تخصیص داده شده و کاملاً به مصرف نرسیده باشد.
ب ـ برداشت از کلیه وجوهی که بدون مقصد مخصوصی به اختیار اتحاد بین المللی امداد گذاشته شده که آن وجه به ضمیمه مبلغ برداشتی از وجوه تصدی نباید جمعاً از پنج درصد تجاوز نماید این ذخیره مقدمتاً برای تکمیل سرمایه اولیه که در ماده ۹ قرارداد پیش بینی شده بکار رفته و اضافه آن برای تهیه و یا تکمیل امدادیه هایی بکار می رود که مربوط به مصائبی باشد که برای آن عطایای مخصوصی وجود ندارد.
ماده هفدهم ـ سرمایه های اتحاد بین المللی امداد به استثنای وجوهی که برای مصارف جاریه لازم است در مؤسساتی که سرمایه های جامعه ملل نیز در آنها گذاشته شده امانت گذاشته میشود و یا در مؤسسه های دیگری که مورد قبول شورای عمومی واقع شده باشد.
ماده هجدهم ـ اتحاد بین المللی امداد بیلان سالیانه خود را منتشر میسازد.
بیلان مزبور وضعیت دارایی و دیون اتحاد بین المللی امداد را معلوم نموده و محاسبات مربوطه به هر بلیه را معین میسازد.
ماده نوزدهم ـ جامعه ملل به شرایطی که خود معین میکند تفتیش محاسبات اتحاد بین المللی امداد را بر عهده دارد ولی بدیهی است که از این جهت هیچگونه مسؤولیتی به جامعه ملل وارد نیست.