اصلاح آیین‌نامه طرز اجرای قانون اوزان و مقیاسها

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۴/۱۴

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۳۱/۴/۱۱ بنا بپیشنهاد شماره ۶۱۱۵/ ۴۳۴- ۳۱/ ۳/ ۱۱ وزارت اقتصاد ملی مواد ۱۳- ۱۹-۲۲- ۲۶- ۲۸ تصویبنامه شماره ۳۳۰۷۴ مورخ ۱۳۳۱/۲/۲۵ راجع به آیین‌نامه طرز اجرای قانون اوزان و مقیاسها را بشرح زیر اصلاح و تصویب نمودند:


۱- ماده ۱۳- در صورتی که بنا بتقاضای سازنده یا وارد کننده اوزان و مقایسها و وسائل سنجش عمل دقیق کاری و علامت گذاری در خارج از کارگاههای وزارت اقتصاد ملی انجام گردد. تهیه وسائل و با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب مامورین بعهده تقاضا کننده خواهد بود.

۲- ماده ۱۹- کلیه اوزان و مقیاسها و وسائل سنجش که در تمام کشور اعم از ادارات دولتی و مؤسسات عمومی و امثال آن مورد استفاده عامه قرار میگیرند باستثناء آنهائی که برای مصرف فروش عرضه شده و یا اشخاص برای رفع احتیاجات شخصی در خانه خود آنرا بکار میبرند بایستی پس از هرمدت معین یک مرتبه مورد آزمایش واقع شوند که بعنوان آزمایش سنواتی نامیده میشود.

۳- ماده ۲۲- آزمایش سنواتی حتی الامکان بایستی در شهرهای بزرگ بوسیله آزمایشگاه سیار انجام گیرد و در شهرهای کوچک مادامی که آزمایشگاه سیار موجود نیست بوسیله آزمایشگاههای ثابت با مراعات بندهای الف و ب ماده ۱۸ انجام میشود.

۴- ماده ۲۶- هزینه انگ گذاری ویا پلمب اوزان و مقیاسها و وسائل سنجشی که مورد تصدیق واقع شده از صاحبان آنها بتشخیص وزارت امور اقتصاد ملی طبق تصویبنامه هیئت وزیران دریافت میشود.

۵- ماده ۲۸- هیچ یک از دارندگان اوزان ومقایسها وسائل سنجش اجازه ندارند اوزان و مقیاسها و وسائل سنجش بدون انگ آزمایش اولیه یا سنواتی داشته باشند.

نخست وزیر