تصویبنامه هیئت وزراء راجع به محصلین مجانی مدارس متوسطه و عالیه

تاریخ انتشار: ۱۳۰۹/۰۹/۰۵

هیئت‌وزراء در جلسه 28 آبان ماه 1309 برحسب پیشنهاد وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه نمره 4117-18034 تصویب مینماید که کلیه مدارس متوسطه و عالیه دولتی مرکز و ولایات بدون استثناء غیرمجانی بوده فقط شاگردانی که مطابق شرایط ذیل استحقاق پیدا می کنند از پرداخت تمام یا قسمتی از شهریه معاف خواهند بود:

1ـ مشمولین مقررات ماده 6 نظامنامه کمک خرج دارالمعلمین عالی به تصویب کمیسیون معارف مجلس شورای ملی 17 اسفند 1308

2ـ شاگردان کارخانجات نجاری و آهنگری مدرسه صنعتی و شاگردان مدرسه دندانسازی.

3ـ اولاد مستخدمین و اعضاء ادارات و مؤسسات دولتی و بلدی و شوروی تا رتبه 5 و معادل آن – راجع به مستخدمین غیررسمی و همچنین اولاد منتظرین خدمت و متقاعدین که حقوق انتظار خدمت و حقوق تقاعدشان معادل حقوق مقرره برای مستخدمین از رتبه اول تا 5 باشد و همچنین اطفال کلیه مستحقین اعم از اینکه اولیاء شاگردان سابق‌الذکر در قید حیات باشند یا نباشند.
معافیت مذکور در فقره 3 مشروط است به اینکه از طرف اداره نظمیه محل مدیر مدرسه مربوطه عدم بضاعت تقاضاکنندگان معافیت با توجه مسئولیتی که در ماده 112 قانون مجازات عمومی و سایر قوانین جزائی مقرر است کتباً و مصرحاً تصدیق شود.
تصدیق‌های مزبور که از ناحیه ادارات نظمیه و مدیران مدارس مربوطه می‌شود باید صریح و مستقیم و بدون ابهام باشد باین معنی که منظور متوجه ساختن مسئولیت صحت آنها بعهده دیگری نباشد والا پذیرفته نخواهد شد.

4ـ چنانچه غیر از مشمولین از فقرات 1 و 2 و 3 مذکور فوق محصلین و محصلات مجانی در مدارس متوسطه و عالیه دولتی پذیرفته شوند در مرکز وزارت معارف و در ولایات و ایالات نمایندگان وزارت معارف مسئول خواهند بود.

5 ـ میزان شهریه شاگردان مدارس مذکوره و ترتیب دریافت آن بموجب جزء دهم از ماده 12 قانون مصوب 20 حوت 1300 از طرف شورای عالی معارف تعیین خواهد شد.

امضاء مهدیقلی – مهر ریاست وزراء