آیین‌نامه راجع به مراسلات مجانی دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۲۳/۰۹/۲۱

برای ترتیب اجرای تصویب‏نامه شماره 9944 مورخ 26/6/1323 هیئت ‌وزیران آیین‌نامه حاضر که به وسیله وزارت دارائی و وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظیم گردیده مشتمل بر هفت ماده است از تاریخ اول آذر 1323 به موقع اجرا گذارده می‌شود.

ماده 1 ـ کلیه مراسلات راجع به امور دولتی که از طرف دفتر مخصوص شاهنشاهی ـ ریاست مجلس شورای ملی و ادارات تابعه مجلس ـ نخست‌وزیری وزارتخانه‌ها و ادارات تابعه آنها و بنگاه شیر و خورشید سرخ و مأمورین مجاز صادر می‌شود اعم از پاکات سفارشی و غیر سفارشی و کارت‌ پستال ـ مطبوع ـ مستوره برگهای کار به استثناء مراسلات پست هوائی با رعایت شرایط این آیین‌نامه و مقررات قانونی و آیین‌نامه پستی توسط دفاتر پستی کشور مجاناً و بدون الصاق تمبر قبول و حمل و توزیع می‌شود. حق بیمه پاکت‌های بهادار دولتی نیز مجانی خواهد بود بدیهی است مواد41 و 43 قانون پستی راجع به غرامت شامل مراسلات دولتی نخواهد بود.

ماده 2 ـ وزارت دارائی اسامی بنگاههای بازرگانی و انتفاعی دولتی را که مشمول مجانی بودن نیستند و باید کرایه مراسلات خود را بپرازند معلوم و به وزارت پست و تلگراف صورت می‌دهد.

ماده 3 ـ در ارتباطات با کشورهای خارجه فقط مراسلات رسمی راجع به سرویس پستی که بین ادارات پست و تلگراف ایران با ادارات پستی و تلگرافی داخل اتحاد مبادله می‌شود مجانی خواهد بود.
مرسولات سایر وزارتخانه‌ها به‏ طور کلی به مقصد خارجه با اخذ وجه بر طبق تعرفه پستی قبول می‌گردد.

ماده 4 ـ کلیه مراسلات مجانی با پست معمولی به مقصد فرستاده خواهد شد.

ماده 5 ـ مراسلات سفارشی که به باجه‌های پستی تسلیم می‌شود باید دارای شرایط ذیل باشد:
الف ـ هر یک از مراسلات سفارشی باید در دفتر مخصوصی که از طرف ادارات فرستنده تهیه می‌شود و دارای ستونهای زیر خواهد بود ثبت و تسلیم پست شود:
1ـ تاریخ.
 « 2ـ شماره سفارشی.
 « 3ـ مبداء.
 « 4ـ مقصد.
 « 5 ـ اسم و آدرس کامل گیرنده بطور خوانا.
 « 6 ـ محل مهر تاریخ ‌دار و امضای مباشر باجه.
 « 7ـ ملاحظات.
مهر تاریخ دار و امضاء در دفتر مزبور به منزله قبض رسید پاکت سفارشی خواهد بود.
ب ـ روی مراسله مهر رسمی اداره فرستنده و شماره دفتر نماینده را باید داشته باشد.
ج ـ عبارت (راجع به امور اداری است) باید با خط خوانا و روشن روی مراسله نوشته شده و زیر آن توسط کارمند مسئول اداره فرستنده امضاء گردد.

ماده 6 ـ مراسلات دولتی به‏ طور کلی باید غیر سفارشی به‏پست تسلیم شود مگر مراسلاتی که حاوی برگهای بهادار و اسناد مهم و یا جنبه محرمانه و اهمیت فوق‌العاده داشته باشد. در صورت تخلف پرداخت کرایه سفارشی به‏عهده رئیس اداره فرستنده است.

ماده 7 ـ وزارت دارائی و وزارت پست و تلگراف و تلفن مأمور اجرای این آیین‌نامه و تعقیب متخلفین خواهند بود.

وزیر پست و تلگراف و تلفن وزیر دارایی
رئیس کل دارائی