لایحه قانونی راجع به نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه‌ها به منظور ایجاد تسهیل در تهیه و توزیع میوه و تره‌بار فرآورده‌های کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۲۰

مصوب ۱۳۵۸/۱۰/۵


‌ماده واحده
شهرداری تهران می‌تواند به منظور تسهیل در تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و فرآورده‌های مورد مصرف مردم و کوتاه کردن دست‌واسطه‌ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، کلیه اماکن و میادین و غرفه‌ها که توسط شهرداری ایجاد شده یا بشود به‌ صورت نمایندگی، منحصراً به اشخاص حقیقی یا حقوقی تولیدکننده واگذار نماید.
این قبیل اماکن و میادین و غرفه‌ها مشمول مقررات قانون روابط موجر‌ و مستأجر نبوده و حقوق استیجاری و کسب و پیشه برای متصرفین یا متصدیان آنها ایجاد نخواهد کرد، و هر موقع که شهرداری لازم بداند می‌تواند با‌ توجه به شرایط واگذاری نمایندگی، محل را تصرف کند؛ و هرگاه اشیاء متعلق به متصرف در آن باشد شهرداری آن را به محل دیگری منتقل خواهد کرد.
‌مقررات این ماده واحده شامل اماکنی که قبلاً به منظور فوق به اشخاص حقیقی یا حقوقی که بدون تنظیم قرارداد واگذار گردیده است نیز خواهد بود.

تبصره ۱-  [الحاقی ۱۳۷۲/۵/۲۰]
شهرداریهای سایر شهرها نیز مشمول مفاد این قانون می‌باشند.

تبصره ۲- [الحاقی ۱۳۷۲/۵/۲۰]
در واگذاری غرفه‌ها با شرایط یکسان، رزمندگان و خانواده‌های شهدا و آزادگان و جانبازان و اتحادیه‌ها و شرکتهای تعاونی تولیدی محصولات و فرآورده‌های کشاورزی – دامی – طیور و آبزیان اولویت دارند.

تبصره ۳- [اصلاحی ۱۳۷۲/۵/۲۰]
آیین‌نامه اجرایی و شرایط واگذاری نمایندگی و مدت و نحوه استفاده از محلهای مزبور، توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارتخانه‌های کشاورزی، جهاد سازندگی و بازرگانی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.