لایحه قانونی راجع به تأسیس دبستانهای چهار کلاسه ملی و دبیرستانهای غیردولتی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۵/۰۴/۱۱

مصوب ۱۳۳۵/۱/۱۶


ماده ۱ – بمنظور جلب همکاری مردم به ایجاد دبستانهای ملی، تبصره زیر به ماده ۱۰ قانون اساسی فرهنگ مصوب آبان ۱۲۹۰ شمسی اضافه‌ میشود.

تبصره – مادام که داوطلبان حائز تحصیلات متوسطه بقدر کافی برای مدیریت دبستان ملی نباشد وزارت میتواند بکسانی که دارای‌ تقوی بوده و صلاحیت علمی و اخلاقی آنها مورد گواهی شورایعالی فرهنگ در تهران یا شعب آن در شهرستان ها باشد اجازه تاسیس دبستانهای چهار‌کلاسه ابتدائی را بدهد و مدیریت دبستان را به آنان واگذار نماید. ‌ 


ماده 2-
وزارت فرهنگ مجاز است هر یک از دبیرستانها را که مقتضی بداند بداند بصورتی اداره نماید که در این گونه دبیرستان ها از دانش ‌آموزان شهریه‌ مناسبی به تصویب شورایعالی فرهنگ در تهران و شعب آن در شهرستانها دریافت شود و وجوه حاصله از این بابت منحصراً بمصرف 

1 – توسعه و تکمیل همان دبیرستان از لحاظ تهیه آزمایشگاه و کتابخانه و لوازم ورزشی و تربیتی و هزینه‌ های ضروری اداری (‌آب و برق و تلفن). 

2 – خرید اثاثه کلاس و تعمیر کردن و توسعه و تکمیل ساختمان (‌در ابنیه دولتی) و خرید زمین و ایجاد ساختمان دبیرستان در آن شهر (‌در صورتی که زمین و بنای دبیرستان دولتی نباشد) و در صورت بودن بنای دبیرستان دولتی خرید زمین و ایجاد ساختمان دبیرستان در همان شهر. 

3 – توسعه و تکمیل ساختمان سایر مدارس دولتی. 

4 – اعطاء کمک هزینه تحصیلی به دانش‌ آموزان مستعد و بی‌ بضاعت برسد. 

تبصره 1-
رئیس دبیرستان میتواند به ده درصد کل دانش‌ آموزان خود که دارای استعداد کافی هستند اما بضاعت ندارند از این محل معادل شهریه سالانه برای نام‌ نویسی پرداخت نماید.

تبصره 2-
وزارت آموزش و پرورش در مورد تأسیس دبیرستان‌ های جدید در صورتی اقدام خواهد کرد که دانش‌ آموز به حد کافی و دبیران واجد‌ شرایط و هم چنین محل و تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشد.
‌شرایط مذکور در مورد صدور اجازه تأسیس دبیرستان‌ های ملی نیز باید رعایت شود.

تبصره 3-
آئین‌ نامه‌ های مربوط به اجرای این ماده به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.


قانون فوق که مشتمل بر دو ماده و یک تبصره است در جلسه پنجشنبه شانزدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و سی و پنج به تصویب مجلس شورای‌ ملی رسید. ‌ 

رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت 

لایحه قانونی فوق که مشتمل بر دو ماده و یک تبصره است در جلسه چهارشنبه نهم خردادماه یکهزار و سیصد و سی و پنج به تصویب مجلس سنا رسیده.
رئیس مجلس سنا سید حسن تقی زاده