اصلاح ماده ۲ آیین‌نامه قانون تابعیت

تاریخ تصویب: ۱۳۴۰/۰۷/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۴۰/۰۷/۲۲

شماره: ۲۱۸۷۶ – ۱۳۴۰/۷/۲۲


به استناد ماده 991 قانون مدنی کتاب تابعیت، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۰/۷/۱۹ بنا به پیشنهاد شماره 3328 /14 /11883 مورخ 12 /7 /40 وزارت امور خارجه راجع به اصلاح ماده ۲ آیین‌نامه قانون تابعیت بشرح زیر موافقت نمودند:


ماده ۲ اصلاحی آیین‌نامه قانون تابعیت:
در خواستنامه های ورود به تابعیت دولت شاهنشاهی که بر طبق ماده 979 و ماده 983 قانون مدنی کتاب تابعیت به عمل می‌آید در روی اوراق تمبر شده مطابق (نمونه 3) که معادل 600 ریال تمبر خواهد داشت تنظیم و با اسناد ذیل تسلیم وزارت امور خارجه خواهد شد:
1- هشت قطعه عکس
2- دو نسخه رونوشت مصدق اسناد هویت تقاضا کننده و عیال و اولاد صغیر او که نمودار هویت و خصوصیات شخصی و عیال و اولاد صغیر او باشد.
3- گواهی وزارت کار دائر بر اینکه تقاضا کننده میتواند با توجه بتجربیات و معلومات خود خدمات مفیدی از لحاظ امور فنی و تخصصی و امثال آن که مورد احتیاج کشور باشد در ایران انجام دهد.
4- گواهی مقامات انتظامی مبنی بر شایستگی تقاضا کننده و تأئید صلاحیت وی برای اعطاء تابعیت ایران.
5- موافقت وزارت کشور به استناد گواهی اداره شهربانی کل کشور مطابق (نمونه 4) مشتمل بر:
الف- تعیین مدت اقامت درخواست کننده در ایران.
ب- نداشتن محکومیت جنجه و جنایت غیرسیاسی.
ج- تعیین میزان دارائی بتناسب شغل درخواست کننده که میبایستی بمیزانی باشد تا معیشت مشارالیه و خانواده او را در ایران تأمین نماید.
6- گواهی وزارت کشور دائر بر اینکه درخواست کننده مراسم سوگند حاکی از اینکه نسبت بقانون اساسی ایران وفادار میماند اجراء کرده است.
7- گواهی وزارت کشور مبنی بر اینکه تقاضا کننده به زبان فارسی. تاریخ و قانون اساسی آشنائی دارد.
8- تقاضا کننده باید مواد مذکور در ماده 7 را در کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت دادگستری- وزارت کشور و وزارت فرهنگ امتحان بدهد.

از طرف نخست وزیر


تبصره – [الحاقی ۱۳۴۲/۹/۱۳]
اتباع بیگانه كه تا تاریخ تصویب این تصویبنامه، بنا به تشخیص وزارت كار دارای سابقه اقامت طولانی و اشتغال بكار در ایران میباشند و نیز كسانی كه دارای عیال و اولاد ایرانی هستند و تقاضای تحصیل تابعیت دولت ایران را مینمایند در صورت احراز سایر شرایط در قانون و موافقت مراجع صلاحیتدار، از مقررات بند ۳ تصویبنامه مورخ ۲۲/۷/۴۰ معاف خواهند بود.