قانون اصلاح قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب ۱۳۴۳

تاریخ تصویب: ۱۳۴۷/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۱/۲۸

ماده واحده – قانون مربوط به استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب ۱۳۴۳ در موارد زیر اصلاح میشود:

1 – شق «5» از ماده 1 حذف میگردد.

2 – ماده (2) بشرح زیر اصلاح میشود:
‌صلاحیت کسانی که داوطلب ورود به دوره کارآموزی قضائی هستند توسط هیئتی که وزارت دادگستری تعیین میکند تشخیص میگردد و سپس از‌طریق امتحان و مسابقه در دوره کارآموزی پذیرفته میشوند مدت کارآموزی علمی و عملی شش ماه است.

3 – ماده 3 بشرح زیر اصلاح میشود:
‌کیفیت مصاحبه و امتحانات و مسابقه ورودی و برنامه تعلیمات دوره کارآموزی و تعیین شایستگی برای احراز شغل قضائی در مورد کارآموزانی که در‌امتحانات کارآموزی قضائی توفیق حاصل نمایند بموجب آئین‌نامه وزارت دادگستری تعیین میگردد.

4 – ماده (4) بشرح زیر اصلاح میشود:
‌کسانی که حداقل دارای پنج سال سابقه وکالت درجه اول دادگستری بوده یا دارا شوند و هم چنین کارمندان اداری وزارت دادگستری که حداقل دارای‌ پنج سال سابقه خدمت در سازمانهای وزارت دادگستری بوده یا بعداً دارا شوند به شرط قبول شدن در امتحان خاصی که وزارت دادگستری ترتیب‌ خواهد داد و واجد بودن شرایط مقرر در (‌ماده یک قانون مربوط به استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب سال 1343) و احراز از صلاحیت آنان از‌ کارآموزی قضائی معاف بوده و بخدمت قضائی پذیرفته خواهند شد.
‌تبصره 1 – لیسانسیه‌های رشته سیاسی دانشکده حقوق که در تاریخ تصویب این قانون در استخدام اداری وزارت دادگستری هستند هر موقع که سابقه‌ خدمت آنها به پنج سال تمام برسد میتوانند از مقررات مذکور در این ماده استفاده نمایند.
‌تبصره 2 – با داوطلبان مذکور در این ماده از حیث احراز مشاغل قضائی و محل خدمت طبق ماده (5) رفتار خواهد شد.
‌تبصره 3 – پایه قضائی داوطلبان مذکور در این ماده بوسیله دادگاه عالی انتظامی قضات با توجه بسابقه وکالت یا خدمت و نتایج امتحانات کارآموزی‌ و استعداد آنان تعیین میشود و در هر حال موقع تعیین پایه قضائی پایه آنان از شش قضائی تجاوز نخواهد کرد.
‌تبصره 4 – حقوق رتبه قضائی کارمندان مذکور در این ماده هرگاه پس از پذیرفته شدن بخدمت قضائی و تعیین رتبه کمتر از مجمع وجوه دریافتی آنها‌ باشد مادام که حقوق قضائی آنها بمبلغ دریافتی نرسد از حقوق و مزایای قبلی استفاده خواهند کرد.
‌تبصره 5 – کسانی که در تاریخ تصویب این قانون مشغول کارآموزی قضائی هستند در صورتی که از مدت کارآموزی آنان بیش از یک سال گذشته باشد‌ مشمول مقررات قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب سال 1343 خواهند بود و سایر کارآموزان فعلی پس از اینکه مدت کارآموزی آنان به‌ یک سال تمام برسد طبق مقررات این قانون بخدمت پذیرفته خواهند شد.

5 – ماده (5 ) بشرح زیر اصلاح میشود:
‌به کارآموزان قضائی مقرری ماهیانه معادل با حقوق پایه 4 قضائی پرداخت خواهد شد و در مرکز بکارآموزی اشتغال خواهند یافت و پس از اتمام دوره‌ کارآموزی و موفقیت در امتحانات و اخذ گواهینامه پایان کارآموزی با رتبه 5 قضائی بسمت دادرس علی‌البدل دادگاه بخش یا دادیاری درجه 2 دادسرای‌ شهرستان در خارج از تهران منصوب خواهند شد و هرگاه در امتحانات دوره کارآموزی موفقیت حاصل نکردند دوره کارآموزی آنان شش ماه دیگر تمدید ‌میشود و اگر باز هم از عهده امتحانات بر نیایند به کارآموزی آنها خاتمه داده میشود ولی وزارت دادگستری میتواند این اشخاص را بدون انجام امتحان‌ و مسابقه و طی دوره آزمایش به شغل اداری منصوب نماید.
‌تبصره 1 – وزارت دادگستری میتواند برای تأمین احتیاجات دادگاههای بخش تهران در هر دوره حداکثر تا 5 نفر از کارآموزان قضائی را به ترتیب معدل‌ بعنوان دادرس علی‌البدل دادگاه بخش انتخاب نماید بکسانی که طبق این تبصره در تهران مشغول انجام وظیفه میشوند رتبه چهار قضائی داده‌ میشود و حداقل مدت توقف آنها برای نیل به رتبه 5 دو سال و رتبه‌های بعدی سه سال خواهد بود.
‌تبصره 2 – کسانی که در دوره کارآموزی فاقد شرایط مقرر در این قانون بشوند وزارت دادگستری حکم کارآموزی آنان را لغو مینماید.
‌تبصره 3 – کارآموزانی که از ادامه کارآموزی قضائی خودداری کنند و یا در خلال یا خاتمه دوره کارآموزی استعفا دهند باید کلیه وجوه دریافتی بابت‌ کارآموزی را به وزارت دادگستری مسترد نمایند و قبل از پرداخت کلیه وجوه مزبور و یا سپردن تعهد پرداخت آن هیچیک از سازمانهای دولتی و‌ شهرداریها و مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق بدولت است نمیتوانند آنها را استخدام نمایند و همچنین اشتغال آنها بوکالت‌ دادگستری ممنوع خواهد بود.

6 – ماده (6) بشرح زیر اصلاح میشود:
‌شرط تثبیت رتبه قضائی کارآموزان و سایر افرادی که بموجب این قانون بخدمت قضائی در خارج از مرکز پذیرفته میشوند حداقل چهار سال اشتغال ‌بخدمت قضائی از موقع ورود بخدمت خارج از مرکز خواهد بود و در صورت عدم اشتغال چهار سال تمام در خارج از مرکز با یک رتبه کمتر ادامه‌ خواهند داد.
‌تبصره – مدت توقف کارآموزانی که بموجب این قانون با رتبه 5 قضائی بخدمت پذیرفته میشوند برای نیل به رتبه 6 چهار سال و در رتبه‌های ما بعد‌ سه سال خواهد بود.


قانون فوق مشتمل بر یک ماده پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ روز دوشنبه پنجم اسفند ماه 1347 در جلسه روز سه شنبه بیست و هفتم اسفند ماه‌ یکهزار و سیصد و چهل و هفت شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی