اساسنامه مرکز توسعه صادرات ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۴۶/۰۷/۳۰

مصوب ۱۳۴۶/۷/۲۲


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۶/۷/۲۲ بنا به پیشنهاد شماره 28297ـ25 /6 /46 وزارت اقتصاد اساسنامه مرکز توسعه صادرات ایران را بشرح زیر تصویب نمودند.


فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ در اجرای ماده 2 قانون تشکیل مرکز توسعه صادرات ایران مصوب 29 آذرماه 1345 اساسنامه مرکز نامبرده که در این اساسنامه اختصاراً مرکز نامیده میشود بشرح زیر تصویب می‌شود.


ماده 2ـ مرکز دارای شخصیت حقوقی است و محل اصلی آن تهران است و در صورت لزوم میتواند در هر یک از نقاط کشور یا خارج از کشور شعبه یا نمایندگی تأسیس نماید.


ماده 3ـ وظائف و اختیارات مرکز عبارتست از کوشش در راه گسترش و افزایش صادرات کشور از طریق:

الف ـ انجام تحقیقات و بررسی بازارهای جهانی و جمع آوری اطلاعات لازم بمنظور راهنمائی صادر کنندگان در جهت افزایش صادرات کشور.

ب ـ تهیه نشریات لازم بمنظور معرفی کالاهای صادراتی و تولیدکنندگان آن به خریداران خارجی و همچنین آشنا ساختن صادر کنندگان و تولید کنندگان داخلی به امکانات بازارهای جهانی.

پ ـ اعزام هیئت‌های بازرگانی و بازاریاب بمنظور بررسی و تهیه بازار فروش و همچنین دعوت از بازرگانان و نمایندگان مؤسسات خارجی بمنظور آشنا ساختن آنان با مصنوعات و محصولات کشور.

ت ـ همکاری با فدراسیون اطاقهای بازرگانی کشور و اطاق صنایع و معادن ایران در اجرای برنامه‌های بازاریابی و افزایش تولید کالاهای قابل صدور.

ث ـ توصیه به سازمان نمایشگاها و همکاری با سازمان مزبور نسبت به تشکیل و یا کمک بتشکیل نمایشگاههای داخلی که به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره برای توسعه صادرات کالاهای صنعتی و فرآورده‌های اولیه ضروری و مفید تشخیص داده شود.

ج ـ توصیه بسازمان نمایشگاهها و همکاری با سازمان مزبور در امر تشکیل نمایشگاههای بین المللی و تشکیل نمایشگاههای اختصاصی در کشورهای خارج و هم‏ چنین کمک به مؤسسات ایرانی برای شرکت در آن نمایشگاهها که به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره برای معرفی کالاهای صادراتی و افزایش فروش آنها مفید و ضروری تشخیص داده شود.

چ ـ مطالعه و بررسی درباره اقداماتی که در توسعه صادرات مؤثر است و توصیه آن بسازمانهای مختلف دولتی و خصوصی.

ح ـ همکاری با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بمنظور آن که کالاهای صادراتی طبق استاندارد مشخص تهیه و صادر شود.

خ ـ تنظیم و اجرای برنامه‌های مشخص صادراتی.

د ـ بررسی انواع کمکهائی که بمنظور توسعه صادرات لازم است از قبیل پرداخت جایزه نقدی و غیره و تعیین میزان جایزه و شرایط استفاده از آن بمنظور پیشنهاد به وزارت اقتصاد.

تبصره ـ میزان جایزه صدور هر یک از فرآورده‌های صنعتی کشور هر سال به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌ شود و برای اطلاع عموم از طرف وزارت اقتصاد منتشر خواهد شد.

ذ ـ تشویق صادر کنندگان به تشکیل شرکتهای صادراتی تخصصی از طریق اعطای همه گونه کمکهای ممکن از جمله تأمین قسمتی از سرمایه از طریق اعطای اعتبار.

ر ـ بررسی و توصیه برای اعطای اعتبار از طرف بانکهای بازرگانی بصادر کنندگان محصولات کشور.

ز ـ اقدام بمنظور تقلیل هزینه‌ های صادراتی از قبیل کرایه حمل و بیمه و همچنین هر گونه اقدام دیگر که در توسعه و تنوع راههای ترانزیتی کشور میتواند مؤثر باشد.

ژ ـ انجام هر گونه اقدامات و عملیات و خدمات دیگری که برای توسعه صادرات مفید تشخیص داده شود.


ماده 4ـ ارکان مرکز بشرح زیر میباشد:
الف ـ شوری
ب ـ هیئت مدیره
پ ـ مدیرعامل
ت ـ حسابرس


ماده 5ـ شوری
شوری مرکب از 15 نفر بشرح زیر است:
1ـ وزیر اقتصاد که ریاست شوری را خواهد داشت.
2ـ رئیس بانک مرکزی ایران یا نماینده او
3ـ معاون وزارت کشاورزی
4ـ مدیر کل بانک ملی
5ـ معاون صنعتی وزارت اقتصاد
6ـ معاون بازرگانی وزارت اقتصاد
7ـ معاون اقتصادی وزارت اقتصاد
8ـ رئیس اطاق بازرگانی تهران یا نماینده اطاق بازرگانی تهران
9ـ رئیس اطاق صنایع و معادن ایران یا نماینده اطاق صنایع و معادن.
10ـ مدیرعامل مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
11ـ رئیس یکی از بانکهای خصوصی بانتخاب کانون بانکها
12ـ رئیس سازمان نمایشگاهها
13ـ سه نفر از صاحب نظران و مطلعین در امور صنعتی و بازرگانی و صادرات بانتخاب وزیر اقتصاد


ماده 6ـ وظائف شوری
الف ـ تعیین خط مشی کلی مرکز
ب ـ رسیدگی و تصویب پیشنهاد هیئت مدیره در مورد برنامه فعالیتهای مرکز.
ت ـ رسیدگی و تصویب بودجه سالیانه مرکز به منظور پیشنهاد به وزارت اقتصاد.
پ ـ رسیدگی و تصویب گزارش هیئت مدیره در مورد وضع مالی و اداری مرکز و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای هیئت مدیره و همچنین بررسی گزارش حسابرس.
پ ـ رسیدگی و تصویب مقررات اجرائی، اداری و فنی مرکز.
ج ـ رسیدگی و تصویب گزارش عملیات و ترازنامه سالیانه مرکز.
چ ـ اتخاذ تصمیم نسبت بهر گونه پیشنهاد هیئت مدیره.

تبصره ـ ترازنامه سالانه مرکز باید تا پایان تیرماه سال بعد تهیه و برای تصویب بشورای ارسال گردد.


ماده 7ـ جلسات شوری
الف ـ جلسات شوری هر دو ماه یکبار بنا بدعوت رئیس مدیره یا مدیرعامل تشکیل می‌شود.
ب ـ رئیس شوری میتواند هر موقع که مقتضی بداند و یا در صورت تقاضای رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل جلسات فوق العاده شوری را با تعیین دستور جلسه تشکیل دهد.
پ ـ مذاکرات و تصمیمات شوری به ترتیب تاریخ تشکیل جلسه در دفتری ثبت و بامضای رئیس شورای خواهد رسید.
ت ـ جلسات شوری با حضور لااقل 9 نفر از اعضای رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت 7 رأی قطعی است.
ث ـ اعضای هیئت مدیره میتوانند بدون حق رأی در جلسات و مذاکرات شوری شرکت نمایند. ریاست جلسات با وزیر اقتصاد است. در غیاب وزیر اقتصاد معاون بازرگانی وزارت اقتصاد ریاست شوری را بعهده خواهد داشت.


ماده 8ـ هیئت مدیره.
الف ـ مرکز دارای پنج نفر مدیر خواهد بود که از طرف وزیر اقتصاد انتخاب و برای مدت سه سال منصوب خواهند گردید و تجدید انتخاب آنها برای دوره‌های بعد بلامانع است.
ب ـ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مرکز از بین اعضاء هیئت مدیره از طرف وزیر اقتصاد انتخاب و با تصویب هیئت وزیران بموجب فرمان ملوکانه منصوب میشوند.


ماده 9ـ جلسات هیئت مدیره برحسب دعوت رئیس و یا مدیرعامل هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود.

تبصره ـ جلسات هیئت مدیره با حضور لااقل سه نفر از مدیران رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت سه رأی موافق قابل اجرا خواهد بود.


ماده 10ـ وظائف هیئت مدیره.
الف ـ بررسی و اظهار نظر نسبت بموضوعاتی که مدیر عامل جهت پیشنهاد شوری آماده مینماید.
ب ـ تدوین و تصویب مقررات داخلی و اجرائی مرکز به پیشنهاد مدیر عامل.
پ ـ تصویب فهرست کالاهائی که به پیشنهاد مدیر عامل باید برای صدور آن جایزه پرداخت شود و تعیین میزان جایزه هر یک بمنظور پیشنهاد بشوری.
ت ـ تنظیم مقررات مربوط باعزام بازاریاب بکشورهای خارج به‌ پیشنهاد مدیر عامل برای پیشنهاد بشوری.
ث ـ تصویب طرح‌های تبلیغاتی برای کالاهای صادراتی و تهیه و انتشار نشریات بمنظور معرفی کالاهای صادراتی ایران که از طرف مدیر عامل پیشنهاد می‌شود.


ماده 11ـ مدیرعامل.
الف ـ مدیرعامل مرکز مشمول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال مرکز است. و برای اداره امور مرکز اعم از مالی و اداری و استخدامی در حدود مقررات مربوط دارای اختیارات کامل میباشد.
ب ـ کلیه پرداختها و تعهدات مالی مرکز در حدود بودجه و مصوبات شوری و هیئت مدیره و براساس آئین ‌نامه ‌ها و مقررات مربوط بامضای مدیر عامل و یا یکی از اعضاء هیئت مدیره به انتخاب مدیرعامل و رئیس حسابداری ویا معاون او خواهد بود.
پ ـ مدیرعامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضاء هیئت مدیره تفویض نماید.


ماده 12ـ حسابرس.
مرکز دارای یک نفر حسابرس میباشد که از اشخاص بصیر و مطلع و از بین کارکنان دولتی از طرف شوری برای مدت یک سال انتخاب می ‌شود و پس از پایان مدت ممکن است مجدداً بسمت مزبور منصوب گردد.


ماده 13ـ وظائف حسابرس.
الف ـ رسیدگی به ترازنامه و صورت در آمد و هزینه مرکز و تهیه گزارشهای لازم برای شوری لااقل 15 روز قبل از تاریخ تشکیل شوری.
ب ـ حسابرس میتواند برای انجام وظائف خود در هر موقع بکلیه دفاتر و اسناد مالی و دارائی مرکز مراجعه نموده و اطلاعات و مدارک لازم را از مدیر عامل درخواست نماید و مدیرعامل باید در چنین مواردی همه گونه تسهیلات لازم را در اجرای وظائف حسابرس فراهم کند.
پ ـ اظهار نظر نسبت به اموری که از طرف شوری ارجاع می‌شود.
ت ـ حسابرس میتواند نظریات خود را به مدیر عامل اعلام دارد. حسابرس حق مداخله در عملیات اجرائی مرکز را ندارد.
ث ـ در مواردی که حسابرس برای انجام وظائف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بداند پس از جلب موافقت هیئت مدیره میتواند به هزینه مرکز یک یا چند نفر را موقتاً دعوت به همکاری نماید.

وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان