قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قانون خدمات اجتماعی زنان

تاریخ انتشار: ۱۳۵۱/۰۴/۲۱

مصوب ۱۳۵۱/۳/۳۰


ماده واحده – مواد 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 8 و 11 و 13 قانون خدمات اجتماعی زنان مصوب تیر ماه 1347 بشرح زیر اصلاح و ماده‌ای به عنوان‌ ماده 16 به آن الحاق میگردد.

1 ) در ماده یک بعد از عبارت (‌درمانی و اجتماعی) عبارت (‌فنی و تخصصی) اضافه میشود.

2 ) بند 3 ماده 2 بشرح زیر اصلاح میشود:
بند 3 – خدمات مربوط به برنامه بهداشت و تنظیم خانواده و سایر خدمات دولتی بهداشتی و درمانی.

3 ) بندی بعنوان بند 5 بماده 2 بشرح زیر اضافه میگردد:
‌بند 5 – خدمات مربوط برشته‌های فنی و تخصصی.

4 – تبصره ماده 3 حذف و 5 تبصره بشرح زیر بماده مذکور اضافه میشود:

تبصره 1 – فارغ‌التحصیلان هر گروه در صورتی که برای امتحانات ورودی دانشگاهها یا مؤسسات عالی آموزشی نام‌نویسی کرده باشند قبل از اعلام‌نتیجه امتحانات ورودی بخدمت دعوت نخواهند شد و این قبیل افراد بعد از اخذ نتیجه در صورت عدم موفقیت در امتحانات ورودی میتوانند تا آخر‌ همان سال خود را معرفی نمایند.
تبصره 2 – فارغ‌التحصیلان هر گروه در صورتی که برای تحصیل در مدارج بالاتر در دانشگاهها و مؤسسات عالی آموزشی پذیرفته شده و ثبت نام کنند تا‌زمانی که مشغول تحصیل هستند برای خدمت دعوت نخواهند شد.
تبصره 3 – فارغ‌التحصیلان هر سال برای تحصیل و اخذ مدارک تحصیلی بالاتر در دانشگاهها و مؤسسات عالی آموزشی خارج از کشور با رعایت‌مقررات اعزام محصل بخارج در صورتی که تا یک سال پس از اخذ دیپلم از کشور خارج شوند غایب محسوب نمیشوند.
تبصره 4 – فارغ‌التحصیلان هر سال که در همان سال خود را معرفی نکنند در سالهای بعد میتوانند بدون رعایت شرط سنی مندرج در این ماده بطور‌داوطلب ثبت نام نمایند.
‌تبصره 5 – پس از طی دوره دکترا فارغ‌التحصیلان دانشگاهها که داوطلب خدمت در دستگاههای دولتی باشند در صورتی میتوانند دوره تخصصی طی‌نمایند که برگ خاتمه خدمت یا معافیت دائم از خدمات اجتماعی زنان در دست داشته باشند و یا دوره‌های تخصصی را طی نمایند که مورد احتیاج‌ دولت باشد.

5 – به بند 2 ماده 4 عبارت زیر اضافه میشود:
 (‌و فرزند منحصر بفردی که سن یکی از والدینش از شصت سال تجاوز نموده باشد).

6 – ماده 5 بشرح زیر اصلاح میشود:
‌ماده 5 – زنانی که بموجب این قانون بخدمات فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و اجتماعی و فنی و تخصصی و پیکار با بیسوادی پذیرفته میشوند.‌ حداکثر بمدت 6 ماه برابر آئین‌نامه‌ای که به تصویب هیئت وزیران میرسد آموزش لازم برای انجام خدمات مذکور در این قانون را در نزدیکترین مرکز‌ آموزش محل اقامت خود خواهند دید پس از آن بقیه مدت خدمت را در حوزه استان یا فرمانداری کل محل اقامت خود که سازمان مربوط احتیاج دارد‌ انجام خواهند داد. مدت دوره آموزش و خدمات زنان مشمول این قانون جمعاً معادل مدت دوره تعلیمات و خدمات سپاهیان دانش و بهداشت و ترویج‌ و آبادانی خواهد بود و آموزش و خدمت آنان در تمام موارد در ساعات روز خواهد بود.
 ‌زنانی که در شهر غیر از محل سکونت خود تعلیمات 6‌ماهه را طی مینمایند در مؤسسات شبانه‌روزی نگهداری خواهند شد.

7 – ماده 6 بشرح زیر اصلاح میشود:
‌ماده 6 – زنانی که برای انجام خدمات مذکور در این قانون پذیرفته میشوند در مدت آموزش با توجه بمدارک تحصیلی مربوط بر حسب مورد حقوقی‌ معادل حقوق و مزایای دانشجوئی یا دانش‌آموزی سپاهیان انقلاب دریافت خواهند داشت و پس از طی دوره آموزش بدرجاتی که در شرایط مشابه به‌ سپاهیان انقلاب اعطاء میگردد مفتخر شده و از حقوق و مزایای درجه مربوط مانند افسران و درجه‌داران سپاهی استفاده خواهند نمود. ‌
تبصره 1 – بزنانی که برای خدمت بروستاها اعزام میگردند فوق‌العاده‌ای که میزان آن با پیشنهاد سازمان مربوط و تصویب هیئت وزیران تعیین‌ خواهد شد پرداخت میگردد.
‌تبصره 2 – رسیدگی بجرائم زنان مشمول این قانون حین انجام وظیفه و بسبب آن در صلاحیت دادگاههای دادگستری است به استثنای جرائمی که‌ رسیدگی به آن در مورد افراد غیرنظامی در صلاحیت دادرسی ارتش است و در مورد تقصیر و تخلف و قصور اداری مقررات وزارتخانه‌های مربوط‌ نسبت به آنان مجری خواهد بود. و در صورت امتناع از انجام وظیفه و تمرد یا غیبت متوالی بدون عذر موجه بیش از یک ماه از خدمت برکنار میشوند.

8 ) ماده 8 بشرح زیر اصلاح میشود:
‌ماده 8 ) هر یک از وزارتخانه‌ها میتوانند در حدود احتیاج زنانی را که بموجب این قانون بخدمت در آن وزارتخانه پذیرفته شده و دوره خدمت مقرر‌ در قانون را در روستاها بانجام رسانده‌اند به شرط رضایت از کار و قبول شدن در ارزشیابی و آزمایشهای حین خدمت بر اساس قوانین و مقررات مربوط ‌بسپاهیان دانش برای نقاط مورد نیاز استخدام نمایند.
 ‌ تبصره زیر بماده 11 اضافه میشود: ‌تبصره – تهیه و اجرای برنامه‌های آموزش نظامی مشمولان مقررات این قانون و تأمین وسایل و هزینه‌های آن بعهده وزارت جنگ خواهد بود.

9 – در ماده 13 عبارت (‌تعهد خدمت) بعبارت (‌تعهد حداقل دو سال خدمت) تغییر و اصلاح میشود.

10 ) ماده زیر بعنوان ماده 16 به قانون خدمات اجتماعی زنان اضافه میشود:
‌ماده 16 ) مشمولان این قانون در مدت دو سال خدمت از هر نظر تابع مقررات وزارتخانه یا سازمانی هستند که در آن خدمت مینمایند به شرط آنکه‌ مقررات مذکور با مفاد این قانون مغایرت نداشته باشد.


قانون فوق مشتمل بر یک ماده پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 22/3/1351 در جلسه روز سه‌شنبه سی‌ام خرداد ماه یکهزار و‌ سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی