آیین‌نامه آموزش و پرورش کارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۲۶/۰۴/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۲۶/۰۴/۲۱

هیئت وزیران به منظور با سوادکردن و تقویت قوای بدنی و تربیت اخلاقی و همچنین تعلیمات فنی کارگران در جلسه ۲۲ تیرماه ۱۳۲۶ بنا به پیشنهاد وزارت کار و تبلیغات آئیننامه آموزش و پرورش کارگران را در 20 ماده به شرح زیر تصویب نمودند تا به ‎وسیله اداره آموزش و پرورش وزارت کار و تبلیغات به موقع اجرا گذارده شود.

فصل اول ـ با سواد کردن کارگران

[فصل اول آیین‌نامه آموزش و پرورش کارگران مبنی بر طرز با سواد کردن کارگران]

ماده 1ـ هر کارفرما موظف است محل مناسبی را در کارگاه با وسائل لازم برای با سواد نمودن کارگران بی‎سواد آن کارگاه اختصاص دهد وسعت محل و عده کلاسها با رعایت عده کارگران بی‎سواد از طرف اداره آموزش و پرورش وزارت کار و تبلیغات تعیین می‎شود.

ماده 2ـ آموزگاران اول مرتبه از میان کارمندان صلاحیتدار کارگاه و در غیر این صورت از میان کسان دیگری که صلاحیت آنها کافی شناخته شود انتخاب می‎گردند.

ماده 3ـ حق‌‎الزحمه آموزگاران بر روی ماخذی که از طرف وزارت کار و تبلیغات تعیین می‎شود از طرف کارفرما پرداخت می‎گردد.

ماده 4ـ میزان تحصیلات تا حدود برنامه چهارساله ابتدائی می‎باشد.

ماده 5 ـ به کارگرانی که از عهده امتحانات چهارساله ابتدائی برآیند گواهینامه از طرف وزارت کار و تبلیغات که به امضای وزارت فرهنگ نیز رسیده باشد اعطاء می‎شود.

ماده 6ـ کارگر باسواد بلافاصله پس از اعلام قبول او در امتحان از مزایای دستمزد نسبت به کارگر باسواد طبق آئیننامه حداقل دستمزد استفاده خواهد نمود.

ماده 7ـ ادارات کاریابی و همچنین کارفرمایان در هنگام بکار گماشتن کارگران جدید برای باسوادن با تساوی شرایط حق تقدم قائل خواهند شد و مادامی که کارگر باسواد داوطلب کار است نباید کار به ‎داوطلبان بی‎سواد رجوع نماید.

ماده 8ـ هر کارگر بی‎سوادی که از حضور در کلاسها خودداری نماید در صورتی که غیبت او غیرموجه باشد در مقابل هر ساعت غیبت معادل دستمزد یک ساعت کار جریمه می‎شود.

فصل دوم ـ آموزش فنی

ماده 9ـ اداره آموزش و پرورش وزارت کار و تبلیغات در کارگاههائی که بیش از یکصد و پنجاه نفر کارگر دارند به‎ تدریج به ‎تاسیس کلاسهای فنی مبادرت خواهد نمود.

ماده 10ـ میزان تعلیمات فنی در حدی است که از طرف اداره آموزش و پرورش وزارت کار و تبلیغات معین می‎گردد.

ماده 11ـ معلمین در درجه اول از بین مهندسین تکنسینها و استادان کارگاه و درجه دوم از اشخاص صلاحیتدار خارج کارگاه از طرف اداره مربوطه وزارت کار و تبلیغات انتخاب می‎شوند.

ماده 12ـ حق‌‎الزحمه معلمین برای ماخذی که از طرف وزارت کار و تبلیغات تعیین می‎شود از طرف کارفرما پرداخت می‎گردد.

ماده 13ـ به ‎کسانی که در امتحانات کلاسهای فنی موفقیعت حاصل نمایند گواهی نامه از طرف وزارت کار و تبلیغات اعطاء خواهد شد.

ماده 14ـ وزارت کار و تبلیغات می‎تواند برای کارگران متفرق در شهرها که کار آنها جنبه تخصصی و فنی دارد مانند رانندگان اتومبیل ـ معمارها ـ بناها ـ کارگران تعمیرخانه‌‎ها و تجارتخانه‌‎ها و غیره کلاسهای فنی تاسیس نماید.

ماده 15ـ اداره کاریابی و همچنین کارفرمایان برای کارگرانی که داوطلب کار بوده بشرح فوق تعلیمات فنی دیده‌‎اند با تساوی شرایط در موقع ارجاع شغل و ارتقاء بکار بالاتر حق تقدم قائل خواهند شد.

ماده 16ـ وزارت کار و تبلیغات باید کتابهای مخصوص فنی را که جهت تعلیمات تخصصی لازم است تالیف و به چاپ رساند.

ماده 17ـ به منظور تقویت قوای بدنی کارگران و تربیت آنان هر هر یک از کارگاههائی که عده کارگرانش از یکصد و پنجاه نفر تجاوز نماید باشگاه ورزش باید دائر گردد.

ماده 18ـ تهیه زمین و وسائل دیگر ورزشی مناسب با تعداد کارگران ورزشکار به ‎عهده کارگران عضو باشگاه خواهد بود.

ماده 19 ـ اداره امور باشگاه به عهده انجمن ورزشی خواهد بود این انجمن از نماینده کارفرما و نماینده اداره آموزش و پرورش وزارت کار و تبلیغات و چند نفر از کارگران که در امور ورزشی بصیرت و اطلاع داشته و ذوق و قریحه مخصوص داشته باشند تشکیل می‎شود.

ماده 20ـ در مورد بنگاه راه ‎آهن وزارت راه در حدود بودجه مصوبه 1326 بنگاه مزبور وسائل اجراء این تصویبنامه را فراهم خواهد کرد. چنانچه بودجه فعلی راه‌‎آهن کافی برای اجرای تمام این تصویبنامه نباشد وزارت راه موظف است مقدمات اجرای آن را در امسال فراهم و ضمن بودجه 1327 راه‌‎آهن اعتبار لازم را برای اجرای تام و تمام این تصویبنامه پیش‎بینی نماید.

تصویبنامه در دفتر نخست وزیر است.

از طرف نخست‌وزیر