‌ترکیب و شرح وظایف ستاد بسیج اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۰/۰۹/۲۱

69148 ـ 1360.09.21

‌هیأت وزیران دولت جمهوری اسلامی ‌ایران در جلسه ‌مورخ 1360.9.16 با تأکید به ضرورت ادامه کار ستاد بسیج اقتصادی کشور، ترکیب و شرح وظایف ستاد‌ مزبور را به ترتیب زیر اصلاح و کامل نمود.

1 ـ ترکیب ستاد بسیج اقتصادی کشور، وزرای نفت، صنایع، معادن و فلزات، کار و اموراجتماعی، کشاورزی و عمران روستایی، کشور، نیرو، امور اقتصادی و‌دارایی، بازرگانی، راه و ترابری، دفاع، مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی ایران، سرپرست جهاد سازندگی، و معاونت‌ نخست‌وزیر در امور نهادها، یا معاونین ثابت و تام‌الاختیار آنان به ریاست نخست‌وزیر یا نماینده تام‌الاختیار وی.
‌شرکت نماینده یا نمایندگانی از بخش خصوصی و سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نظیر اطاق بازرگانی، کمیته امور صنفی، و دادگاه انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی‌بدون حق رأی در جلسات ستاد بسیج اقتصادی با تصویب اعضای ستاد و عضویت فرد یا افرادی از بخش خصوصی در ستاد بسیج با تصویب هیأت دولت‌ بلامانع خواهد بود.

2 ـ شرح وظایف ستاد بسیج اقتصادی
‌الف ـ بررسی مشکلات و بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ و تحریم آشکار و پنهان و اقتصادی، ارایه طرح‌ها و راه‌حل‌های کوتاه مدت و ضربتی به منظور‌ مقابله با بحران‌های مزبور با توجه به سیاست‌های اقتصادی کشور، ابلاغ طرح‌ها و تصمیمات به سازمان‌های ذیربط، ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادها در‌زمینه اجرایی طرح‌ها و تصمیمات و بالاخره پیگیری و نظارت بر اجرای صحیح مصوبات ستاد بسیج اقتصادی کشور.

ب ـ تصمیمات ستاد مربوط به مواردی خواهد بود که طبق قانون نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی، هیأت دولت و یا شورای اقتصاد نداشته باشد و در‌موارد ضروری طرح‌ها و تصمیمات ستاد با تصویب نهادهای ذکر شده تنفیذ قانونی خواهد یافت. این قبیل مصوبات در هیأت دولت و شورای اقتصاد از اولویت‌خاص برخوردار خواهند بود.

ج ـ ستاد بسیج اقتصادی کشور یک نهاد تصمیم گیرنده، هماهنگ کننده و نظارت کننده در زمینه، رفع بحران‌ها و مشکلات اقتصادی روز بوده و علی‌الاصول در‌امور اجرایی مداخله نخواهد کرد، و تصمیمات ستاد صرفاً از طریق وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های ذیربط اجرا خواهد شد.

‌تبصره ـ در موارد استثنایی با تصویب اکثریت اعضای ستاد اجازه انجام امور اجرایی خواهد یافت.

‌د ـ ستاد بسیج اقتصادی کشور در استان‌های مختلف ستادهای مشابه، با سرپرستی استاندار یا معاون ثابت و تام‌الاختیار ایشان و با شرکت مدیران کل‌وزارت‌خانه‌های مربوطه و سرپرست نهادهای ذیربط در استان تشکیل داده و وظایف آنها را در حد اختیارات خود تصویب و ابلاغ خواهد نمود.
‌ستادهای استان در زمینه پیگیری اجرایی طرح‌ها و تصمیمات ستاد بسیج اقتصادی کشور زیر نظر ستاد مرکزی انجام وظیفه خواهند نمود ترکیب اعضای‌ستادهای هر استان ممکن است با توجه به امکانات و ضرورت‌های محلی اختلافاتی با ترکیب اعضای ستاد مرکزی داشته باشد.

‌ه‍ـ مصوبات ستاد بسیج اقتصادی کشور، در حد وظایف و اختیارات مذکور در بندهای فوق از طرف دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود، مشروط بر اینکه‌ ناقص شرح وظایف قانونی وزارت‌خانه‌ها نباشد.

‌و ـ ستاد بسیج اقتصادی کشور صورت جلسات ستاد و همچنین گزارش تصمیمات و عملکرد ماهانه خود را جهت اطلاع شورای اقتصاد، در اختیار دبیرخانه‌ شورای مزبور قرار داده و به عنوان نهاد وابسته به شورای اقتصاد نیز عمل خواهد کرد. شورای اقتصاد، در اختیار دبیرخانه شورای مزبور قرار داده و به عنوان نهاد‌ وابسته به شورای اقتصاد نیز عمل خواهد کرد. شورای اقتصاد می‌تواند هر وقت صلاح بداند از ستاد گزارش کار خواسته و تصمیمات ستاد مزبور را در صورت‌عدم انطباق با سیاست‌های کشور متوقف و یا کان‌لم یکن اعلام نموده و در اولین فرصت به هیأت دولت گزارش نماید.

3 ـ سازمان و تشکیلات ستاد بسیج اقتصادی کشور

‌الف ـ دبیرخانه مسئولیت تشکیل جلسات ستاد بسیج اقتصادی کشور، تنظیم دستور صورت دستور صورت جلسات، بررسی مقدماتی طرح‌های پیشنهادی،‌ پیگیری تصمیمات، ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، برقراری ارتباط با ستادهای استان، و اجرای برخی از تصمیمات که سازمان مشخصی‌برای آن پیش‌بینی نشده است، بر عهده دبیرخانه ستادبسیج اقتصادی کشور خواهد بود. دبیرخانه ستاد در نخست‌وزیری مستقر خواهد بود.

ب ـ کمیته، ستاد بسیج اقتصادی کشور می‌تواند به ضرورت کمیته‌های فرعی برای انجام وظایف خاص تشکیل دهد.

4 ـ این مصوبه از تاریخ تصویب، جایگزین مصوبه شماره .24ت مورخ 1359.7.5 هیأت وزیران می‌باشد.

میرحسین موسوی ـ نخست وزیر