منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲

[به موجب ماده ۱۶ آیین‌نامه ارتقای اخلاق حرفه‌ای در نظام اداری، لغو شده است.]


شماره: 11411/ت52612هـ – ۱۴۰۰/۲/۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (1) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386-، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این تصویب‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می رود:
1- دستگاه های اجرایی: دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری.
2- کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارکنان مشغول خدمت در دستگاه های اجرایی.
3- منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام.
4- سوگندنامه: سوگندنامه کارگزاران نظام.


ماده 2- کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در چهارچوب این منشور متناسب با مأموریت های خود، آیین رفتار حرفه‌ای و اخلاقی کارکنان خود را تدوین نمایند.


ماده 3- کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در استخدام کارکنان خود، پس از طی مراحل گزینش و در بدو اشتغال به کار افراد، تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور و آیین رفتار حرفه‌ای و اخلاقی توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری نمایند.


ماده 4- کارگزاران نظام موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند.

تبصره – پیروان اقلیت های دینی مصرح در اصل (13) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر نام کتاب آسمانی خود قرائت کرده و متن امضاشده توسط آنان با ذکر نام کتاب آسمانی خودشان خواهد بود:
 “سوگند نامه”

بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد می کنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیت های قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمان های بلند
انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.


ماده 5- اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است:
1- تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعایر دینی، تهذیب اخلاق فرد و اجتماعی.
2- حاکمیت قانون در مناسبات اداری.
3- رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.
4- عدالت محوری و عدم تبعیض ناروا.
5- نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.
6- شفافیت در فرایند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی.
7- وجدان کاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.
8- امانت داری، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع و بیت المال و اهتمام در نگهداری آنها.
9- تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریت های سازمان و حفظ اسرار سازمانی.
10- انتقادپذیری و ارتقای مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.
11- همکاری و هم اندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.
12- خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهره‌وری فردی و سازمانی.
13- خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.
14- آراستگی، نزاکت، خوش خلقی و شادابی در محیط کار.
15- شایسته سالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین پروری.
16- بی طرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.


ماده 6- مفاد منشور و تعهدات کارگزاران نظام به شرح زیر است:

1- انجام وظایف و مسئولیت های شغلی و سازمانی:
الف- به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیت ها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.
ب- در انجام وظایف و مسئولیت ها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.
پ- سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی به روز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیرم.
ت- به ایده ها و افکار جدید ارزش قایل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.
ث- برای افزایش بهره‌وری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.
ج- از امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشم.
چ- در انجام فعالیت ها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیض آمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.
ح- روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیت هایم بدانم.
خ- با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.

2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:
الف- مردم و شهروندان به عنوان ذی حق و ولی نعمت برای نظام اداری هستند. تلاش می کنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.

ب- به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارایه دهم.

پ- در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنمایی های لازم مناسب به ارباب رجوع ارایه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفاف سازی نمایم.

ت- خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زاید اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارایه دهم.

ث- به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشم.

ج- به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنم.

چ- به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.

ح- سعی می کنم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.

خ- روحیه کارجمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیت های گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشم.

د- روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمایم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهم.

ذ- دانش، تجربه و توانمندی های خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقای توانمندی های آنان کوشا باشم.

ر- تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نمایم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم.


ماده 7- تصویب‌نامه شماره 231430/ت43914ک مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ لغو می شود.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری