قانون تغییر نام وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به وزارت کشاورزی و عمران روستایی و تجدید سازمان کشاورزی کشور ‌

تاریخ تصویب: ۱۳۵۶/۰۳/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۰۶/۰۲

ماده 1 – [به موجب تبصره ۲ ‌لایحه قانونی تأسیس شورای کشاورزی، مصوب ۱۳۵۸ لغو شده است.]

[از تاریخ تصویب این قانون، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها در یکدیگر ادغام و وزارت کشاورزی و عمران‌ روستائی با کلیه وظایف و اختیاراتی که وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها بموجب قوانین مختلف عهده‌دار بوده‌اند ‌تشکیل میگردد.]


ماده 2 – وظایف و اختیارات و تکالیف مربوط به وزیر و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزیر و وزارت تعاون و امور روستاها در وزارتخانه‌های‌ مذکور همچنین وظایف و اختیارات مصرح در قوانین و مقررات مربوط به بانکها و مؤسسات اداری و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای تابع و وابسته به‌ آن دو وزارت و نیز سایر قوانین به وزیر و وزارت کشاورزی و عمران روستائی منتقل میگردد.
‌وزیر کشاورزی و عمران روستائی میتواند هر یک از واحدها و ادارات کل و مؤسسات و سازمانهای وابسته و تابع را که لازم تشخیص دهد حتی در‌ مورد سازمانهائی که بموجب قانون خاص ایجاد شده باشد با حفظ تمام مقررات و اختیارات مندرج در قوانین ذیربط و فقط از لحاظ تشکیلاتی در هم‌ ادغام و یا منحل نماید و وظایف و اختیارات قانونی آنها را حسب مورد و ضرورت بسازمانهای دیگر یا سازمانهای استانی گسترش کشاورزی و عمران‌ روستائی و واحدهای ستادی محول نماید. ‌
صلاحیتها و تکالیف و اختیارات قانونی مدیران و مسئولان و متصدیان هر یک از واحدها و ادارات کل و مؤسسات و سازمانهای وابسته و تابع که در‌ قوانین و آئین‌نامه‌ها تصریح و تصویب شده است، به حکم کتبی وزیر کشاورزی و عمران روستائی به مدیران و مسئولان و متصدیان سازمانهائی که در‌اثر ادغام در وزارت کشاورزی و عمران روستائی و سازمانهای گسترش بوجود میآید واگذار میشود.


ماده 3 – کارکنان و دارائی و اعتبارات و تعهدات وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها به وزارت کشاورزی عمران‌ روستائی منتقل میشود.


ماده 4 – بمنظور تمرکز مسئولیتهای تولید و خرید محصولات کشاورزی داخلی و تبدیل آنها در وزارت کشاورزی و عمران روستائی با سازمانهای‌ وابسته و تابع آن و تمرکز مسئولیتهای برآورد نیازمندیهای کشور و خریدهای خارجی همچنین خرید فرآورده‌های اساسی تهیه شده داخلی وسیله‌ وزارت کشاورزی و عمران روستائی و ذخیره‌سازی و توزیع در وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمانهای وابسته و تابع آن مقرر میشود وزرای صنعت، معـدن و تجارت و کشاورزی‌ و عمران روستائی ترتیب تفکیک و نقل و انتقال این وظایف را با تصویب هیئت وزیران از یک سازمان بسازمان دیگر بدهند و در مواردی که تجزیه‌ سازمانها به تشخیص وزارتخانه‌های کشاورزی و عمران روستائی و صنعت، معـدن و تجارت ضروری نباشد از طریق تفویض اختیار و نمایندگی بیکدیگر و یا‌سازمانهای وابسته و تابع دو وزارتخانه اقدام نمایند. ‌


ماده 5 – سازمانها و مؤسسات و شرکتها و مؤسسات بانکی و اعتباری وابسته و تابع وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور‌ روستاها به استثنای شرکت و سازمانهای زیر به وزارت کشاورزی و عمران روستائی وابسته میشوند: ‌
الف – شرکت دخانیات ایران با کارکنان و دارائی و تعهدات به وزارت صنایع و معادن وابسته و اختیارات و وظائف وزیر و وزارت تعاون و امور‌ روستاها به وزیر و وزارت صنایع و معادن واگذار میشود.
ب – سازمان تعاون مصرف شهر و روستا با دارائی و تعهدات به وزارت بازرگانی وابسته میشود و اختیارات و وظایف وزیر و وزارت تعاون و‌ امور روستاها در این سازمان به وزیر و وزارت بازرگانی واگذار میشود.
و به وزارت بازرگانی اجازه داده میشود متدرجاً آن قسمت از تأسیسات و‌دارائیهای این سازمان را که لازم میداند به شرکتهای تعاونی مصرف یا صنفی بفروشد و وجوه حاصل را در حساب جداگانه خزانه در بانک مرکزی‌ ایران نگاهداری و با تصویب شورای اقتصاد به مصرف بهبود امور و ایجاد تأسیسات توزیع برساند.
ج – اجرای قانون شرکتهای تعاونی مصوب 16 خرداد ماه 1350 (2530 شاهنشاهی) و اصلاحاتی که به استناد ماده 149 قانون مذکور در آن بعمل آمده است جز در مورد تعاونیهای روستائی و کشاورزی به وزارت بازرگانی محول میشود. وظائف و اختیارات وزیر و وزارت تعاون و امور‌ روستاها در موارد منتقل شده بوزیر و وزارت بازرگانی واگذار میشود.
کارکنان و تعهدات و بودجه سازمان مرکزی تعاون بوزارت بازرگانی منتقل‌ میشود. مهلت تقدیم لایحه نهائی شرکتهای تعاونی موضوع ماده 149 قانون شرکتهای تعاونی مصوب خرداد ماه سال 1350 (2530 شاهنشاهی) از‌تاریخ انقضاء بمدت دو سال تمدید میگردد.


ماده 6 – وزیر کشاورزی و عمران روستائی در مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت دخانیات ایران و سازمان غله و قند و شکر و چای کشور و‌ سازمان تعاون مصرف شهر و روستا عضویت خواهد داشت و وزیر صنعت، معـدن و تجارت نیز در مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت سهامی گوشت کشور و شرکت‌ سهامی صنایع شیر ایران و صندوق عمران مراتع و شرکت دخانیات ایران عضویت خواهد داشت.


ماده 7 – واحدهای ستادی وزارت کشاورزی و عمران روستائی عهده‌دار امور مربوط بتعیین سیاستها و برنامه‌ریزی کشاورزی و عمران روستائی‌ در قالب برنامه‌های عمرانی کشور و تهیه روشها و ضوابط لازم و ایجاد هم آهنگی و نظارت و ارزشیابی سازمانهای مرکزی و استانی و واحدهای وابسته‌ و فعالیتهای اجرائی همچنین بررسی و همآهنگی بودجه و طرحها و اجرای برنامه‌های ملی نظیر تحقیقات و مطالعات مورد نیاز در سطح کشور و کمک‌ به تأسیس بانکهای گسترش ناحیه‌ای یا استانی و کمک به تأمین منابع مالی آنها همچنین اجرای برنامه‌های ستادی خواهد بود.


ماده 8 – در هر یک از استانهای کشور به پیشنهاد وزارت کشاورزی و عمران روستائی و تصویب هیئت وزیران سازمانی بنام سازمان گسترش‌ کشاورزی و عمران روستائی تشکیل میشود.


ماده 9 – سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی هر استان دارای شخصیت حقوقی بوده و اساسنامه آن بصورت نمونه و با توجه به مقررات‌ این قانون بر اساس وظائف و اختیارات زیر به وسیله وزارت کشاورزی و عمران روستائی تنظیم و پس از تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین به موقع‌ اجراء گذاشته خواهد شد.

الف – وظایف کلی:
1 – بررسی و تدوین برنامه‌های کشاورزی و عمران روستائی منطقه همآهنگ با سایر برنامه‌های استان و در قالب سیاستهای اقتصادی و برنامه‌های‌ عمرانی کشور.
2 – اجرای قوانین مربوط بحاکمیت و تصدی آب کشاورزی از محل تخصیص آب برای کشاورزی تا مزرعه و ایجاد شبکه آبیاری و زه‌کشی مربوط.
3 – اجرای قوانین مربوط بحاکمیت و تصدی خاک و اراضی زراعی و بائر خارج شهرها و اراضی جنگلی و اراضی مستحدثه ساحلی و جنگلها و‌ مراتع و بیشه‌های طبیعی و حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درخت در استان.
4 – تشویق و تجهیز بخش خصوصی و تأمین مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های کشاورزی استان.
5 – ایجاد و توسعه راههای فرعی از مراکز دهستان و روستا شهرها به شبکه راههای اصلی و فرعی کشور و همچنین ایجاد کلیه راه‌های روستائی ‌منطقه در قالب برنامه جامع راه‌های فرعی و روستائی استان و تحویل راه‌های فرعی مذکور به ادارات راه و ترابری برای نگهداری، تصدی و نگهداری‌ راه‌های روستائی بعهده سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی هر استان میباشد.
6 – ایجاد و توسعه و نگهداری و مدیریت شبکه برق روستائی و کشاورزی استان.
7 – اجرای اصل نوسازی روستاها از طریق مدیریت و مباشرت در طرح و ساختمان و نگهداری تأسیسات زیربنائی حوزه‌های عمرانی و شهرهای‌ روستائی چند منظوره کشاورزی و خدماتی و صنعتی همچنین مراکز روستائی متناسب و مساعد منطقه با همکاری و مشارکت انجمنهای ملی.
8 – اتخاذ تدابیر لازم و نیز صدور پروانه و در صورت لزوم پیشنهاد و اعطای وام از طریق مؤسسات اعتباری برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی ‌اولیه کشاورزی و صنایع کوچک و همچنین نظارت بر صنایع دستی روستائی در روستاها و روستا شهرها یا مشارکت در آن صنایع بوسیله شرکتها و‌ اتحادیه‌های تعاونی روستائی و بخش خصوصی بر حسب مورد.
‌تشخیص صنایع تبدیلی اولیه کشاورزی با توافق وزارت کشاورزی و عمران روستائی و وزارت صنعت، معـدن و تجارت و تشخیص صنایع کوچک با وزارت ‌صنعت، معـدن و تجارت خواهد بود.
9 – ایجاد و نوسازی و توسعه ساختمانهای عمومی روستا شهرها و حوزه‌های عمرانی همچنین خانه‌های سازمانی روستا شهرها و کمک باجرای‌ برنامه‌های مسکن روستائیان از طریق وام و کمک بلاعوض و تجهیز منابع محلی با مشارکت و خودیاری مردم.
10 – تنظیم برنامه اعتبارات کوتاه مدت و بلند مدت و اجرای آن از طریق بانکهای گسترش ناحیه‌ای و استانی و سایر بانکها در قالب اعتبارات ‌مصوب مملکتی.
11 – اجرای قوانین مربوط به حفظ نباتات و دام و همچنین مبارزه با آفات نباتی و بیماریهای دامی و گیاهی بخصوص بیماریهای مشترک انسان و‌دام.
12 – نظارت بر اجرای بیمه محصولات کشاورزی و دامی در منطقه.

ب – اختیارات و مسئولیتها:
1 – بودجه هر یک از سازمانها بر اساس برنامه‌های پنجساله و سالانه تنظیم و در بودجه کل کشور زیر یک کد (بخش جداگانه) منعکس میشود.
2 – بودجه سازمانهای گسترش کشاورزی و عمران روستائی به تفکیک برنامه در بودجه کل کشور به تصویب میرسد.
3 – بودجه تفصیلی هر یک از سازمانهای مذکور شامل طرحها و فعالیتهای هر یک از برنامه‌ها در شورای عمران استان تصویب میگردد.
4 – شورای عمران استان مجاز است تا 20% کل اعتبار مصوب سازمان را از برنامه‌ای به برنامه دیگر نقل و انتقال دهد مشروط بر اینکه در مجموع ‌اعتبار مصوب تغییری حاصل نشود.

ج – شورای عمران:
‌سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی دارای شورائی است بریاست استاندار و با شرکت نمایندگان وزارت کشاورزی و عمران روستائی و ‌وزارت امور اقتصادی و دارائی و وزارت صنایع و معادن و وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه و نماینده منتخب انجمن استان و نماینده شرکتهای ‌سهامی زراعی و تعاونیهای تولید و اتحادیه‌های تعاونی روستائی و نمایندگان اتاق کشاورزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معاون ایران در استان، تعداد و‌ترتیب انتخاب اعضاء شورا در اساسنامه پیش‌بینی خواهد شد. وظائف و اختیارات شورای عمران بشرح زیر میباشد:
1 – تأیید برنامه‌های درازمدت و پنجساله و سالانه سازمان برای پیشنهاد بسازمان برنامه و بودجه.
2 – تصویب بودجه تفصیلی سازمان شامل طرحها و فعالیتها و تغییر و اصلاح آنها در قالب بودجه سالانه مصوب و با استفاده از اختیار نقل و انتقال 20% کل بودجه مصوب موضوع قسمت 4 بند ب این ماده.
3 – توزیع اعتبارات مصوب در سطح شهرستانها بر حسب استعداد و ضرورتهای منطقه با توجه بخط‌ مشی‌های وزارت کشاورزی و عمرانی ‌روستائی.
4 – تصویب تشکیلات سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی استان.
5 – بررسی گزارشهای دوره‌ای فعالیتهای سازمان و اعلام نظر نسبت به آن.

د – رئیس کل سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی.
‌رئیس کل سازمان از بین مأمورین باسابقه دولت با جلب نظر قبلی استاندار مربوط توسط وزیر کشاورزی و عمران روستائی پیشنهاد و با فرمان همایونی ‌منصوب میشود. رئیس کل از واحد حقوق 1000 موضوع بند الف تبصره ماده 32 قانون استخدام کشوری و ضریب مربوط و فوق‌العاده شغل تا معادل ‌حقوق و سایر مزایای مزبور در قانون استخدام کشوری استفاده میکند. ‌این افراد در صورت داشتن لااقل 15 سال سابقه خدمت قبل از انتصاب و سه سال خدمت در این سمت میتوانند با رعایت مقررات مربوط از حقوق‌ بازنشستگی معادل 1000 استفاده نمایند. رئیس کل سازمان با سمت دبیر شورای عمران استان و بدون حق رأی در این شورا شرکت میکند.

تبصره – تا هنگامی که در هر یک از مناطق کشور سازمان گسترش کشاورزی و عمران روستائی تشکیل نگردیده است کلیه وظایف سازمان مزبور‌ بعهده وزارت کشاورزی و عمران روستائی میباشد.


ماده 10 – بمنظور کمک به توسعه و پیشرفت کشاورزی و بهره‌وری بیشتر از آب و خاک و بهبود محصولات کشاورزی و دامی و استفاده از‌نظرهای زارعان و کشاورزان و صاحبان کشت و صنعت و صاحبان صنایع کشاورزی و دامی و متخصصین کشاورزی و ایجاد همکاری و هم آهنگی بین ‌بخش خصوصی و دولتی که در امور کشاورزی فعالیت دارند و بالنتیجه همکاری بیشتر با وزارت کشاورزی و عمران روستائی و انجام وظائفی که در‌آئین ‌نامه مربوط مقرر خواهد شد اتاقهای کشاورزی در تهران و شهرستانها تأسیس میشود که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی میباشند. ‌

تبصره – وزارت کشاورزی و عمران روستائی آئین‌نامه لازم را مبنی بر وظائف و اختیارات و تشکیلات و تأمین منابع مالی و نحوه عضویت در‌اتاقها و تعیین مبلغ حق عضویت را تهیه و پس از تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین بموقع اجرا می‌گذارد.


ماده 11 – وزارت کشاورزی و عمران روستائی سازمان تفصیلی تشکیلات خود را پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور بموقع اجرا ‌میگذارد تا زمانی که تشکیلات مذکور همچنین تشکیلات سازمانهای گسترش کشاورزی و عمران روستائی به تصویب مراجع مربوط نرسیده است‌ تشکیلات و پستهای سازمانی فعلی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها و سازمانها و مؤسسات تابع و وابسته حسب مورد‌ معتبر خواهد بود.

تبصره 1 – وزارت کشاورزی و عمران روستائی مجاز است در موارد لزوم کارشناسان و تکنیسینهای خود را بسازمانهای تعاونی و مؤسسات و‌شرکتهای کشاورزی دولتی و خصوصی و مختلط مأمور نماید در این گونه مأموریتها سوابق خدمت رسمی مأمور حفظ میشود حقوق این مأموران بوسیله وزارت کشاورزی و عمران روستائی و کلیه مزایا توسط مؤسسه محل مأموریت پرداخت میشود در مورد شرکتهای سهامی زراعی و تعاونیهای ‌تولید مقررات مربوط به مأموریت این مأموران کماکان بقوت خود باقی است.

تبصره 2 – ترتیب نقل و انتقال کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری که در سازمانهای گسترش کشاورزی و عمران روستائی استانها خدمت ‌میکنند بموجب آئین ‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک وزارت کشاورزی و عمران روستائی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به ‌تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.


ماده 12 – به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود بنا به پیشنهاد وزارت کشاورزی و عمران روستائی در اجرای قانون تجدید سازمان کشاورزی‌ و تأسیس وزارت کشاورزی و عمران روستائی اعتبارات جاری و عمرانی وزارتخانه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و تعاون و امور روستاها و واحدهای ‌تابعه که بموجب قانون مذکور جزو تشکیلات و وظائف وزارت کشاورزی و عمران روستائی قرار میگیرد ‌از بودجه‌های سال 2537 آنها کسر و بوزارت ‌کشاورزی و عمران روستائی اختصاص دهد.


ماده 13 – آئین‌نامه‌های مربوط بامور اجرائی این قانون به پیشنهاد وزارت کشاورزی و عمران روستائی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.


ماده 14 – از تاریخ تصویب این قانون سایر قوانین در مواردی که با این قانون مغایرت دارد ملغی میشود.


قانون فوق مشتمل بر چهار ده ماده و چهار تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یک شنبه اول خرداد ماه 2536 در جلسه روز‌ چهارشنبه بیست و پنجم خرداد ماه دو هزار و پانصد و سی و شش شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسید.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌ امامی