اساسنامه سازمان تأمین خدمات رفاهی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۴/۰۳/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۳/۲۷

ماده 1 – نام سازمان: سازمان تأمین خدمات رفاهی است که در این اساسنامه سازمان نامیده میشود.

ماده 2 – هدف سازمان: تأمین خدمات رفاهی برای افراد و گروههای نیازمند جامعه ایران میباشد.

ماده 3 – سازمان برای انجام وظائف خود میتواند تشکیلات لازم در استانها و شهرستانها ایجاد کند.

ماده 4 – سازمان دارای ارکان زیر میباشد:
‌الف – شورا (‌مرکب از 7 عضو طبق ماده 6 قانون تشکیل سازمان).
ب – هیئت مدیره.
ج – مدیرعامل.
‌د – حسابرس (‌بازرس). ‌

ماده 5 – وظائف و اختیارات شورا بشرح زیر میباشد:

‌الف – تعیین خط مشی و سیاست کلی سازمان براساس هدف و وظائف پیش‌بینی شده در قانون سازمان.

ب – تصویب بودجه و ترازنامه و صورتحساب عملکرد سالانه سازمان.

ج – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملکرد سالانه سازمان. ‌

د – تصویب آئین‌نامه‌ها و مقررات مالی – اداری و استخدامی سازمان براساس ماده 7 قانون تشکیل سازمان.

ه ـ – بررسی و اظهار نظر نسبت به آئین‌نامه‌های اجرائی مربوط به نگهداری و حمایت از افراد و گروههای خاص و ایجاد و اداره مراکز مربوط و‌ همچنین ضوابط مربوط بمیزان حداقل هزینه زندگی و کمکهای سازمان (‌موضوع تبصره‌های 1 و 2 و 3 ماده 2 قانون تشکیل سازمان) که برای تصویب‌ نهائی به شورایعالی رفاه اجتماعی فرستاده خواهد شد.

‌و – اخذ تصمیم نسبت به پیشنهاد وزیر رفاه اجتماعی در مورد انتخاب و عزل اعضای هیئت مدیره و تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره‌ پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد. ‌

ز – انتخاب حسابرس (‌بازرس) به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تعیین حق‌الزحمه حسابرس.

ح – اظهار نظر در مورد عضویت سازمان در مجامع بین‌المللی.

ط – تصویب تشکیلات سازمان بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل پس از تأئید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

ی – اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رئیس شورا مطرح و رسیدگی به آن طبق قانون تشکیل سازمان در صلاحیت شورا‌ است.

ماده 6 – جلسات شورا بنا به دعوت رئیس شورا حداقل دو بار در سال تشکیل خواهد شد. ‌

ماده 7 – هیئت مدیره مرکب از سه نفر بشرح زیر میباشد:
‌معاون تأمین خدمات رفاهی وزارت رفاه اجتماعی که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان است. ‌دو عضو هیئت مدیره که بنا به پیشنهاد وزیر رفاه اجتماعی و تصویب شورا تعیین میشوند.

تبصره – مدت عضویت اعضاء هیئت مدیره سه سال میباشد و تجدید انتخاب آنها بلامانع است و در صورتی که تغییر آنها قبل از انقضای موعد‌ مقرر لازم شناخته شود و نیز در صورت فوت یا استعفای هر یک از آنها شخص دیگری بترتیب مذکور برای بقیه مدت تعیین خواهد شد. اعضاء هیئت مدیره پس از ‌اتمام مأموریت خود تا تعیین هیئت مدیره جدید کماکان بکار خود ادامه خواهند داد.

ماده 8 – وظائف هیئت مدیره بشرح زیر میباشد:
‌الف – بررسی و تأیید بودجه و ترازنامه سالانه سازمان جهت تسلیم بشورا.
ب – بررسی و تأیید گزارش کلی عملکرد سالانه سازمان جهت تسلیم بشورا.
ج – بررسی و تأیید آئین‌نامه‌ها و مقررات مالی – اداری و استخدامی و طرح تشکیلاتی سازمان جهت تسلیم بشورا.
‌د – بررسی و تأیید آئین‌نامه‌های موضع بند هـ ماده 5 این اساسنامه برای طرح در شورا.
هـ – بررسی و اظهار نظر نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مطرح میگردد.

ماده 9 – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی سازمان است و برای اداره امور سازمان در حدود قانون سازمان و این اساسنامه ‌آئین‌نامه‌های اداری و مالی و استخدامی دارای اختیارات کامل میباشد و موارد زیر نیز از جمله وظایف و اختیارات اوست.
‌الف – اجرای برنامه و مصوبات شورا.
ب – تهیه و تنظیم بودجه سالانه سازمان و طرح آن در هیئت مدیره جهت بررسی و تسلیم بشورا.
ج – تهیه و تنظیم ترازنامه و عملکرد سالیانه سازمان جهت تسلیم بشورا.
‌د – تهیه و تنظیم و پیشنهاد آئین‌نامه‌ها و مقرراتی که بر طبق قانون سازمان و این اساسنامه باید جهت تصویب در شورا مطرح گردد.
هـ – پیشنهاد تشکیلات سازمان در حدود بودجه مصوب شورا.

ماده 10 – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نماینده قانونی سازمان در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و میتواند در کلیه مراجع قضائی و سایر ‌مراجع با حق انتخاب وکیل اقدام نماید.

ماده 11 – کلیه اسناد و اوراق بهادار و چکها و سفته‌ها و بروات و قراردادها بامضای رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل باتفاق یکی از اعضاء هیئت ‌مدیره معتبر خواهد بود. ‌

ماده 12 – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را بهر یک از اعضاء هیئت مدیره یا سایر کارکنان سازمان بمسئولیت خود تفویض نماید.

ماده 13 – سازمان دارای حسابرس (‌بازرس) خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی تصویب شورا برای مدت یکسال انتخاب‌ خواهد شد و تا زمانی که جانشین او انتخاب نشده است بانجام وظائف خود ادامه خواهد داد. انتخاب مجدد حسابرس (‌بازرس) بلامانع است. ‌

ماده 14 – وظائف حسابرس (‌بازرس) عبارتست از:
‌الف – انجام کلیه عملیات بازرسی سازمان.
ب – رسیدگی به ترازنامه سازمان و تنظیم گزارش مربوط. ‌

ماده 15- حسابرس (‌بازرس) میتواند برای انجام وظایف خود بدفاتر و مدارک سازمان مراجعه و هرگونه توضیح و اطلاع را که لازم بداند اخذ کند ‌ولی انجام وظائف او نباید مانع جریان امور سازمان گردد.

تبصره – حسابرس (‌بازرس) حق ندارد در امور سازمان مداخله کند ولی میتواند نظرات خود را به رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان کتباً‌ اطلاع دهد.

ماده 16 – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل ترازنامه سالانه سازمان را یک ماه قبل از طرح در شورا برای اظهار نظر حسابرس (‌بازرس) ارسال خواهد ‌داشت و حسابرس (‌بازرس) مکلف است نظرات خود را برای طرح در شورا ده روز قبل از تشکیل شورا کتباً بمدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تسلیم ‌نماید.

ماده 17 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد، مگر در سال اول که مبداء آن تاریخ ‌تشکیل سازمان میباشد.


اساسنامه فوق مشتمل بر هفده ماده و دو تبصره به استناد ماده 4 سازمان تأمین خدمات رفاهی پس از تصویب کمیسیونهای رفاه اجتماعی، استخدام و ‌امور اقتصادی و دارائی مجلس سنا در جلسات پنجم و هفتم خرداد ماه 1354 بترتیب در جلسات هشتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و چهار ‌شمسی به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری، امور اقتصادی و دارائی و رفاه اجتماعی مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی