تصمیم قانونی دایر به ابراز رأی اعتماد به دولت تیمسار سپهبد فضل‌ الله زاهدی

تاریخ انتشار: ۱۳۳۳/۰۲/۰۷

مصوب ۱۳۳۳/۲/۷


مجلس شورای ملی پس از طرح برنامه دولت تیمسار سپهبد فضل‌ الله زاهدی که متن آن ذیلاً مندرج است با موافقت اجرای مواد آن در جلسه هفتم اردیبهشت ماه 1333 به اکثریت 107 رأی از 110 نفر عده حضار به‌ دولت ایشان ابراز اعتماد نموده است.


متن برنامه

1ـ سیاست خارجی دولت این جانب مبتنی بر احترام و دوستی متقابل با تمام همسایگان و ملل آزاد جهان و علاقه‌ مندی مخصوص به منشور سازمان ملل متحد و تقویت این سازمان که شعار آن احترام به آزادی و استقلال سیاسی و تمامیت ارضی ملل دنیا است می‌ باشد.

۲ـ سعی در تحکیم و بسط اصول عدل اجتماعی به قسمی که هیچ یک از افراد ملت ایران محتاج و محروم و هیچ نوع استعدادی ضایع نماند.

3ـ حفظ امنیت موجود با قدرت قانون و از بین بردن روح تمرد و عصیانی که نسبت به قوانین و مقررات و نظامات داده شده بود و امنیت و آسایش‌ ملت را تهدید می‌کرد و مبارزه با هر گونه فسادی که در دستگاه‌های دولتی می‌باشد.

۴ـ تقویت و افزایش قدرت قوای تأمینیه کشور به حدی که با احتیاجات و حفظ استقلال کشور شاهنشاهی تطبیق نماید.

5 ـ تجدید نظر در قوانین مالیاتی و تطبیق آن با احتیاجات روز و بخصوص رعایت عدالت به طوری که تحمیل مالیات به تناسب قدرت پرداخت مؤدیان‌ باشد اصلاح امور مالی کشور از راه تقلیل کسر بودجه و تأمین موازنه آن به وسیله نظارت شدید در هزینه‌های عادی و فوق‌ العاده اعم از آنچه در بودجه عمومی کشور منظور یا خارج از بودجه باشد و مراقبت کامل در وصول درآمدها.

6 ـ تخصیص عواید حاصله نفت برای تقویت بنیه اقتصادی مملکت و توسعه دستگاه‌های تولیدی و عمرانی که متضمن رفاه و آسایش عمومی است.

7 ـ رفع نقایص دستگاه‌های قضایی و تأمین وسایل لازم برای تسریع در رسیدگی به دعاوی و تظلمات مردم به نحوی که امنیت کامل قضایی ایجاد و‌ حکمفرما گردد.

8 ـ توسعه وسایل ارتباطی کشور با ازدیاد وسایل تلگراف باسیم و بی‌سیم و رفع نیازمندی تلفنی در پایتخت و شهرستانها.

9ـ ترمیم و توسعه راه‌های موجود کشور و تعمیر و تکمیل راه‌ آهن ایران.

10ـ ایجاد حُسن رابطه بین کارگر و کارفرما و تهیه مسکن و خانه‌های ارزان قیمت برای کارمندان و اشخاص کم‌ بضاعت.

11ـ پیشرفت در امور کشاورزی با توجه به توسعه امور آبیاری و دفع آفات نباتی و حیوانی و حداکثر استفاده از ماشینهای کشاورزی و تأمین رفاه حال‌ کشاورزان.

12ـ توسعه تعلیمات عمومی و اجرای قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مدارس حرفه‌ای و روستایی ـ تأمین وسایل زندگی معلمین و تهیه خانه برای‌ آنان.

۱۳ـ تمرکز امور صحی کشور تحت نظارت وزارت بهداری و طرح برنامه مشخص چندساله برای ایجاد وسایل درمانی و بهداشتی در تمام کشور.

۱۴ـ حمایت و هدایت صنایع کشور توسط دستگاهی که مأمور پیشرفت صنایع شده است و تشویق ارباب صنایع و حرف به تولید مصنوعات مرغوب.

مسلم است نیات اصلاحی دولت اینجانب منحصر به موادی نیست که اشعار گردید و در موقع لزوم لوایح ضروری را برای تصویب تقدیم خواهد نمود‌ و جای کمال خوشوقتی خواهد بود که نمایندگان محترم راهنماییهای لازم برای اصلاحات به دولت بفرمایند.