قانون متمم قانون اجازه پرداخت دو دوازدهم هزینه‌های دی و آذر 1323 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۲۳/۱۱/۲۶

مصوب ۱۳۲۳/۱۱/۵


ماده 1 – وزارت جنگ مجاز است دیون و تعهدات سال 1322 و سالهای قبل خود را از محل اعتبارات مصرف نشده و بودجه سال 1322 و مبالغی ‌که بابت مطالبات سالهای گذشته آنوزارت خانه به حیطه وصول درآید با موافقت وزارت دارائی و کمیسیون بودجه پرداخت نماید.

تبصره 1 – وزارت جنگ و ژاندارمری نیز مشمول ماده 24 قانون متمم بودجه سال 1312 خواهد بود.

تبصره 2 – وزارت جنگ پرداخت مطالبات قبل از شهریور 1320 را بر مطالبات بعد از آن مقدم بدارد.


ماده 2

الف – وزارت دارائی مجاز است معادل نصف اضافه اعتبارات هزینه‌های کارگزینی مواد یک تا ده و اداری مواد 11 تا 21 وزارت خانه ها و ادارات و‌ بنگاههای دولتی را (‌باستثنای آنچه مربوط بسازمانهای جدید باشد که برای آنها قانون مخصوصی موجود نباشد) که در بودجه‌های تفصیلی‌ پیشنهادی سال جاری آنها پیش‌بینی شده مطابق بودجه‌های تفصیلی سال جاری که بکمیسیون بودجه مجلس شورای ملی تسلیم گردیده پرداخت نماید.

ب – اضافه اعتبارات یا اعتبارات جدید منظور در سایر مواد بودجه‌های تفصیلی سال جاری وزارت خانه‌ها و ادارات و بنگاههای بهره‌ برداری و بازرگانی ‌و کارخانه های دولتی که پرداخت آنها ضرورت داشته باشد مشروط بر اینکه از نصف مبالغ منظور در بودجه‌های پیشنهادی آنها تجاوز ننماید مطابق بند (ب) از ماده واحده مصوب 22 مرداد ماه 1323 بایستی وزارتخانه ها و ادارات ذیمدخل صورت آنها را با موافقت وزارت دارائی تنظیم و بکمیسیون ‌بودجه مجلس شورایملی تسلیم نمایند که طی لایحه مخصوصی بمجلس شورای ملی تقدیم و پس از تصویب پرداخت شود.

تبصره 1 – آموزگاران و مدیران و ناظمهای قراردادی که تا این تاریخ دارای لااقل ده سال پیشینه خدمت میباشند برتبة آموزگاری پذیرفته میشوند (‌اعم از اینکه پیمان آموزگاری یا دبیری داشته باشند) مأخذ تعیین درجة آنها طبق قسمت اخیر ماده 15 قانون تعلیمات اجباری مصوبه مرداد 1322‌خواهد بود.

تبصره 2 – مدت خدمت وظیفه کلیه کارمندان بطور کلی جزو سابقه و برای ارتقاء آنها محسوب میشود.


ماده سوم

الف – اضافه اعتبار وزارت فرهنگ موضوع قانون مصوب نهم مهر ماه 1323 که از اول مهر ماه 1323 اجازه اجرای آن داده شده به نسبت ششماهه ‌آخر سال بمبلغ (25200000) ریال قابل استفاده خواهد بود که برای اجرای مقررات قانون نامبرده با تأمین اضافات و ترفیعات قانونی کارمندان و‌خدمتگذاران و هزینه‌های ضروری دیگری که علاوه بر اعتبار سال 1322 مورد احتیاج آن وزارت خانه میباشد پرداخت گردد.

تبصره 1 – اجرای اشل مادة 12 قانون تعلیمات اجباری موضوع مادة واحده مصوب نهم مهر ماه 1323 از اول دی ماه 1323 خواهد بود.

تبصره 2 – مفاد ماده فوق باید بطریقی عملی شود که اضافه اعتبار سال 1324 بودجه وزارت فرهنگ از پنجاه میلیون و چهارصد هزار ریال تجاوز ‌ننماید.

تبصره 3 – وزارت فرهنگ میتواند بودجه سال 1323 خود را در حدود جمع کل اعتبار مصوب سال 1332 و اضافه اعتبار مزبور در این ماده (25200000 ریال) با موافقت وزارت دارائی تنظیم و با رعایت مقررات این ماده و تبصره‌های آن بموقع اجرا بگذارد.

تبصره 4 – وزارت فرهنگ مکلف است برای کسانیکه سالها سابقه معلمی داشته و بعلتی مشمول مادة 12 و15 قانون تعلیمات اجباری نشده‌اند ‌تا اول فروردین 1324 لایحه بمجلس پیشنهاد نماید.

تبصره 5 – دانشگاه مجاز است کلیة هزینه‌های علمی و فنی مربوط بدانشکده‌ها را (‌باستثنای بیمارستانها) در حدود اعتبارات مصوب مجلس ‌شورای ملی طبق مصوبات شورای دانشگاه که اختیار جرح و تعدیل در مواد مربوط را نیز خواهد داشت مستقیماً انجام داده صورت حساب خود را بوزارت دارائی ارسال دارد.

ب – اعتبار اضافی مبلغ ده میلیون ریال بوزارت بهداری برای جلوگیری از بیماریها جهت ششماهه آخر سال 1323 داده میشود که برای خرید و‌ مجهز نمودن 48 آمبولانس (‌کامیون) و خرید دارو و سایر مخارج مربوطه برای مبارزه با بیماریهای عفونی بمصرف برسد.


این قانون که مشتمل بر سه ماده است در جلسه پنجم بهمن ماه یکهزار و سیصد و بیست و سه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی
محمد صادق طباطبائی