تصویبنامه قانونی بودجه سال ۱۳۴۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۴۰/۰۵/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۴۰/۰۵/۳۰

[به موجب قانون بودجه سال ۱۳۴۰ کل کشور، نسخ شده است.]

شماره: 15708/ت – ۱۳۴۰/۵/۳۰


هیئت وزیران در جلسه تاریخ 25 مردادماه 1340 بودجه برنامه ای سال 1340 کل کشور (وزارتخانه ها- سازمانها- بنگاهها و شرکتهای دولتی) را اعم از عمومی و اختصاصی که از حیث درآمد بالغ بر 90431863000 ریال و از حیث هزینه مبلغ 93048583000 ریال است در پنج فصل بشرح زیر تصویب و مقرر میدارد که:

الف)- وزارت دارائی درآمدهای پیش بینی شده برای سال 1340 منظور در فصل اول را وصول و کلیه حقوق و مزایای قانونی کارمندان و خدمتگذاران جزو هزینه های مستمر و غیرمستمر وزارتخانه ها و ادارات و بنگاههای دولتی و سایر مصارف منظور در فصل دوم را در حدود درآمدهای وصولی و با رعایت کامل مقررات و مفاد تبصره های منظوره در این تصویبنامه پرداخت نماید.

ب )- درآمد و هزینه سازمانها و بنگاههای منظوره در فصل سوم و چهارم و پنجم طبق قوانین مربوطه اجرا شود.

ج )- وزارت دارائی پس از گشایش مجلس شورای ملی لایحه این تصویبنامه قانونی را تهیه و تقدیم مجلس نماید.

تبصره هائی که اجرای آن محدود بدوره عمل سال مالی 1340 خواهد بود

تبصره 1)- بودجه برنامه ای سال 1340 وزارتخانه ها و ادارات و کلیه موسسات دولتی بشرح مندرج در فصل دوم پس از رسیدگی و تصویب وزارت دارائی قابل اجرا خواهد بود. کلیه سازمانها مکلف هستند در ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ بودجه کل بودجه تفصیلی خود را بر اساس طرح‌های برنامه ای که قبلا مقرر و اقدام شده برای رسیدگی و تصویب به وزارت دارائی تسلیم نمایند.

تبصره 2)- نقل و انتقال در داخل فصول باستثنای مواد یک از فصلی بفصل دیگر از برنامه ای به برنامه دیگر از ردیفی بردیف دیگر مشروط بر اینکه از صدی ده اعتبار مواد تجاوز نکند با موافقت وزارت دارائی و برای یک بار عملی خواهد بود.

تبصره 3)- ماده اول قانون برنامه هفت ساله دوم مصوب بیست و هشتم اسفندماه 1336 بشرح زیر اصلاح میگردد.
در سال 1340 از کل عواید نفت که بخزانه‌داریکل پرداخت میشود سهم سازمان برنامه پنجاه و پنج درصد و سهم شرکت ملی نفت ایران هم ارز پانزده ملیون دلار و باقیمانده سهم وزارت دارائی خواهد بود مشروط بر اینکه بودجه تفصیلی و برنامه های هر دو سازمان نامبرده مورد تصویب دولت قرار گیرد.

تبصره 4)- مبلغ دو ملیون و نیم دلار پرداختی از محل پذیره نفت جهت اجرای طرح کارخانه کود شیمیمائی که بموجب بند (ب) قانون مصوبه در 25 -11 -1337 اعطاء گردیده بحساب سرمایه بنگاه پتروشیمی (بنگاه کود شیمیائی) منظور خواهد گردید.

تبصره 5)- مانده اعتبارات سال 1338 کمیسیونهای سرحدی منظوره در ردیف 24 قانون بودجه سال مزبور در سال 1340 قابل تعهد و مصرف میباشد.

تبصره 6)- تنخواه گردان خزانه‌داریکل در سال 1340 مانند سال گذشته سال هزار ملیون ریال تعیین میشود.

تبصره 7)- بژاندارمری کل کشور اجازه داده میشود که آنچه از بودجه سال 1340 خود صرفه جوئی نماید بنا بر احتیاجات بمصرف اتمام و تکمیل ساختمانهای نیمه تمام بیمارستان و واحد فرهنگی برساند.

تبصره 8)- وزارت کشاورزی میتواند مبلغ چهار ملیون ریال از اعتبار مصوب خود جهت سهمیه دولت ایران در کمیته اقتصادی و کشاورزی پیمان مرکزی به منظور تاسیس مرکز تعلیمات ماشینهای کشاورزی و حفاظت خاک منطقه کرج پرداخت نماید.

تبصره 9)- وزارت بازرگانی اجازه داده میشود لکوموتیو- واگن- واگنهای باری و کلیه کالاهای خریداری راه آهن و وسائل راهداری و راهسازی و تجهیزات فنی اداره هواشناسی فنی اداره هواشناسی و هواپیمائی (باستثنای اتومبیل های سواری) که توسط وزارت راه و یا بنگاه راه آهن دولتی ایران در سال 340 از گمرک ترخیص میشود از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی باستثناء باربری و انبارداری معاف نماید.

تبصره 10)- به وزارت بازرگانی اجازه داده میشود دستگاههای فرستنده بی سیم و لوازم فنی مورد نیاز وزارت پست و تلگراف که در سال 1340 وارد کشور میشود از پرداخت و عوارض گمرکی باستثناء باربری و انباداری معاف نماید.

تبصره 11)- به وزارت بازرگانی اجازه داده میشود لوله و شیر و متعلقات و سایر لوازم و مصالح ساختمانی و ماشین آلات لوله کشی و تهیه لوله و سدسازی و همچنین مواد شیمیائی و یدکی ماشین آلات مورد نیاز سازمان آب تهران را از پرداخت و عوارض گمرکی باستثناء باربری و انباداری معاف نماید.

تبصره 12)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود بمنظور تسریع در امر خرید قند و شکر و غله و مواد دخانیه و چای در حدود اعتبارات مصوب سال 1340 از بانک مرکزی وام دریافت نموده تا آخر سال مالی 1340 نسبت بواریز آن اصلا و فرعا اقدام نماید.

تبصره 13)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود مبلغ دوازده ملیون ریال بقیه سود سهام سال 1338 وزارت دارائی را در بانک رهنی ایران طبق ماده واحده قانون مصوبه 23 -6- -1332 بابت قسمتی از سرمایه پرداخت نشده بانک مزبور محسوب داشته از طرفی در حساب بودجه عمومی کشور بنام دریافتی از بابت سود سهام سال 1338 بانک رهنی ایران و از طرف دیگر بحساب سرمایه پرداختی وزارت دارائی ببانک مزبور جمع و خرج نماید.

تبصره 14)- وزارت دارائی مجاز است از محل اعتبار هزینه های پیش بینی نشده به پیشنهاد وزارت خارجه و تصویب هیئت وزیران حقوق و عوارض گمرکی و مالیات متعلقه بکارشناسانی که بر طبق موافقت نامه های موجود بین دولت شاهنشاهی و سایر کشورها برای اجرای برنامه های کمکهای فنی بایران میایند تادیه نماید.

تبصره 15)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود برای جبران خساراتی که بر اثر زلزله باهالی شهرستان لار وارد آمده از دریافت مالیات بر درآمد مستغلات سال 1338 آن شهرستان موضوع ماده (9) قانون اصلاح مالیات بر درآمد مصوب تیرماه 1337 صرفنظر نماید.

تبصره 16)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود تا حدود مبلغ بیست ملیون رل م از محل مانده اعتبارات سنواتی وزارت فرهنگ که فهرستهای آن در خزانه‌داریکل باقی و در سالهای مربوطه پرداخت نگردیده بمنظور واریز اسناد حسابهای سنواتی تا قبل از سال 1336 وزارت نامبرده طبق فهرستی که از طرف اداره کل حسابداری وزارت فرهنگ صادر میگردد بحساب صندوق بازنشستگی و بسایر حسابهای ذیربط خزانه پرداخت و واریز نماید مشروط باینکه در سالهای بعد از آن اعتبارات استفاده نشده باشد.

تبصره 17)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود آن مقدار از اعتبار انتخابات دوره بیستم قانون گذاری مجلس شورایملی موضوع ردیف 139 بودجه سال 1339 کل کشور که برای بقیه انتخابات دوره مزبور در سال 1340 تعهد و بمصرف رسیده است بهزینه منظور دارد.

تبصره 18)- وزارت دارائی مجاز است بمنظور بسته شدن محاسبه سال 1320 از محل اعتبار نقصان و تفریط منظور در بودجه کل کشور بهای اوراق بهادار وجوه نقد موجودی صندوق ادارات که در وقایع شهریور 1320 از بین رفته است تامین و بپای موجودی محاسبه همانسال منظور دارد.

تبصره 19)- وزارت دارائی مجاز است چنانچه میزان محصول مواد دخانیه در سال جاری نسبت بسال قبل از افزایش و اعتبار پیش بینی شده در بودجه کافی برای خرید مازاد محصول نباشد تفاوت اعتبار مورد نیاز را تا مبلغ 500000000 ریال از محل درآمد عمومی کشور پرداخت نماید.
اعتبار مذکور منحصرا برای خرید مازاد محصول بوده و از محل این اعتبار هزینه های دیگری بهیچ عنوان قابل پرداخت نمیباشد.

تبصره 20)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود از محل درآمد عمومی سال جاری حقوق نمایندگان دوره بیست و یکم مجلس شورایملی و دوره سنا را از تاریخ تصویب اعتبارنامه آنها تامین و ببودجه مجلسین اضافه نماید.

تبصره 21)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود مبلغ 7686518 ریال طلب خزانه‌داریکل بابت سود سهام سالهای 1335 تا 1338 شرکت سهامی فرش ایران را بعنوان سرمایه پرداختی دولت بحساب سرمایه شرکت سهامی فرش ایران منظور نماید.

تبصره الحاقی 1 – به وزارت دارائی اجازه داده میشود مبلغ 40 /546- 921 -7 ریال صد و پنجاه سود ویژه سال 1339 بانک کشاورزی ایران در سال 1340 از یک طرف برای دریافتی از بانک نامبرده بحساب سود ویژه منظور و از طرف دیگر بعنوان پرداختی ببانک کشاورزی ایران بابت تصفیه قسمتی از بدهیهای دولت شرکتهای آبیاری (بهبهان- سمنان- روانسر- شبانکاره) به بنگاه آبیاری محسوب دارد.
وزارتدارائی مکلف است پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی این تصویب‌نامه را تحصیل نماید.

تبصره هائی که اجرای آن تا موقعی که لغو نگردیده بقوت خود باقی است

تبصره 22)- نقل و انتقال حقوق و مزایای کارمندانی که از وزارتخانه یا اداره ای به وزارتخانه یا اداره کل دیگری منتقل میشوند مجاز خواهد بود.

تبصره 23)- نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی بانک ساختمانی با وزیر دارائی و دو نفر دیگر از وزراء بانتخاب هیئت وزیران بوده و نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی بانک کشاورزی با وزیر کشاورزی و دو نفر دیگر از وزراء بانتخاب هیئت وزیران میباشد.

تبصره 24)- وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی بدون استثناء بیش از مبلغی که در بودجه تفصیلی اجازه مصرف ارز داده شده نمیتوانند وجهی بارز مصرف نمایند.

تبصره 25)- کارمندان وزارتخانه ها و بنگاهها و سازمانهای وابسته بدولت و شهرداریها نمیتوانند در آن واحد از مقررات و مزایای دو قانون استخدامی که مشمول آن باشند استفاده نمایند ولی مجاز هستند که یک نوبت هر یک از مقررات استخدامی را بخواهند انتخاب نمایند.

تبصره 26)- صرف هزینه برای طبع و نشر هرگونه مجلیه و نشریه تبلیغاتی منتشر از طرف وزارتخانه ها و بنگاهها و شرکتهای وابسته بدولت و موسساتی که با سرمایه دولت اداره میشوند ممنوع است این قبیل موسسات میتوانند بمنظور استحضار عامه از اقدامات و عملیات خود و همچنین راهنمائی های لازم اداره کل تبلیغات و انتشارات را مامور انجام این وظیفه نمایند نشریات فنی (با موافقت وزارت دارائی) و روزنامه رسمی کشور و مجله حقوقی وزارت دادگستری از این قاعده مستثنی است.

تبصره 27)- تبصره یک بند (د) ماده واحده مصوب 21 خرداد ماه 1334 از اول سال جاری لغو میشود.

تبصره 28)- از اول شهریور 1340 بحداقل وسط و حداکثر اشل حقوق پایه کارمندان لیسانسیه اداری مقطوعا بشرح زیر اضافه میشود.
پایه سه اداری یکهزار ریال
پایه چهار اداری یکهزار و ششصد ریال
پایه پنج اداری یکهزار و هشتصد ریال
پایه شش اداری یکهزار و نهصد ریال
پایه هفت اداری دوهزار و پانصد ریال
پایه هشت اداری دو هزار و ششصد ریال
پایه نه اداری دو هزار و ششصد ریال
پرداخت تفاوت بالا موکول بتامین اعتبار در بودجه های مربوطه بوده و کسور بازنشستگی بدان تعلق میگیرد.

تبصره 29)- اجازه داده میشود که برای تکمیل کادر اداری نخست وزیری و وزارت دادگستری بترتیب تا بیست و پنج و بیست نفر کارمند جدید که حداقل تحصیلات آنها دیپلم دوره کامل متوسط باشد طبق مقررات استخدام نمایند.

تبصره 30)- از اول سال 1340 بافسران حاضر خدمت ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور فارغ التحصیل دانشکده افسری اعم از داخله و خارجه ماهیانه دو هزار ریال بعنوان حق لیسانس تادیه خواهد شد.

تبصره 31)- از اول سال 1340 بکلیه درجه داران و افراد کادر ثابت حاضر بخدمت ارتش و ژاندارمری ماهیانه ششصد ریال بعنوان جیره نقدی پرداخت خواهد شد. درجه دارانیکه از جیره جنسی استفاده میکنند جیره نقدی نخواهند گرفت.

تبصره 32)- اجازه داده میشود که از اول شهریور 1340 حقوق درجات چهارگانه رانندگان مساوی با حقوق درجات استخدامی تلفونچی ها شود وزارتخانه ها و سازمان های دولتی میتوانند در صورت وجود اعتبار مابه التفاوت حقوق رانندگان مربوطه را پرداخت نمایند.

تبصره 33 )- به وزارت جنگ اجازه داده میشود معادل تمام حقوق ستوان سوم معلوم عباس محسنی را مادام العمر بمشارالیه پرداخت نماید.

تبصره 34)- شهربانی کل کشور مجاز است در برابر تعویض و صدور برگ گواهی نامه رانندگی جدید پلاستیکی (اعم از شخصی و غیره) مبلغ پنجاه ریال از رانندگان تاکسی و اتومبیلها و کامیونهای کرایه و مبلغ یکصد ریال از رانندگان وسائل شخصی دریافت و بحساب خزانه‌داریکل پرداخت نماید.

تبصره 35)- شهرداریها مکلفند بمدلول ماده 22 قانون فرهنگی مصوب 1290 و ماده هشتم قانون تعلیمات اجباری مصوب 1322 طبق نظر شورای فرهنگ شهرستان عوارض مخصوص نسبت باجناس مورد مصرف محل استثنای ارزاق عمومی و اجناس صادراتی و کالاهای انحصاری برای کمک بتامین مخارج آموزش ابتدائی وضع و پیش بینی نموده و برای تصویب بانجمن شهر یا قائمقام آن پیشنهاد نمایند تا پس از تصویب وصول و در حساب مخصوصی نگاهداری شده و طبق آیین‌نامه ای که شورای عالی فرهنگ تصویب مینماید زیر نظر شورای فرهنگ شهرستان منحصرا بمصارف تعلیمات ابتدائی همان شهرستان برسد.

تبصره 36)- از تاریخ اول شهریور ماه 1340 اشل حقوق پایه های دانشیاری و استادی طبق مواد زیر تعیین میشود.
1)- حقوق پایه یک دانشیاری معادل یک برابر و نیم حقوق پایه یک دبیری (مهندسی) خواهد بود.
2)- حقوق سایر پایه های دانشیاری معادل حقوق رتبه مادون باضافه یک نهم آن میباشد.
3)- حقوق هر پایه استادی معادل حقوق همرتبه دانشیاری باضافه یک دهم آن خواهد بود.
4)- حقوق پایه ده استادی از 25000 ریال تجاوز نخواهد کرد.
5)- حقوق دبیران دانشگاه برابر با حقوق همپایه مهندسی خواهد بود مشروط بر اینکه در هفته 22 ساعت بتدریس عملی یا نظری اشتغال داشته باشند فقط آن عده از دبیران دانشگاه میتوانند بکار اداری بپردازند که لااقل دارای پانزده سال سابقه خدمت آموزشی و یا بیست سال سابقه خدمت اداری باشند. در غیر این صورت تا رسیدن بحد نصاب های مزبور باید علاوه بر شغل اداری یا آموزشی هفته ای شش ساعت بدون دریافت حق التدریس تدریس نمایند.
6)- مزایای استادان و دانشیاران و پزشگان بیمارستانی و دبیران دانشگاه بر اساس اشل سابقه پرداخته خواهد شد.
7)- پرداخت تفاوت حقوق مشمولین این تبصره موکول براینست که اعتبار آن در حدود بودجه های مصوب سال جاری دانشکده و یا سازمان مربوطه تامین شده باشد.

تبصره 37)- هزینه های اجرای قانون اصلاحات ارضی و مخارج نقشه برداری و تقسیم املاک و اراضی علاوه بر مخارج تقسیم و ثبت و تعقیب دعاوی خالصجات از محل صدی بیست و پنج موضوع بند الف ماده 10 قانون خالصجات تامین و پرداخت میشود و همچنین بانک کشاورزی ایران قیمت املاک و اراضی را که هیئت عالی اصلاحات ارضی بر طبق مقررات قانون تعیین مینماید از محل وجوه وصولی هفتاد و پنج درصد موضوع (بند ب) ماده 10 قانون فروش خالصجات بترتیب مقرر در قانون اصلاحات ارضی در مقابل خرید املاک و اراضی بمالک پرداخت مینماید در صورتی که صدی بیست و پنج موضوع بند الف ماده 10 قانون فروش خالصجات کفایت هزینه های مربوط بقانون اصلاحات ارضی را ننماید میتوان از محل درآمد صدی هفتاد و پنج موضوع بند (ب) ماده 10 قانون فروش خالصجات نیز هزینه های مربوط بقانون اصلاحات ارضی را تامین و پرداخت نمود.

تبصره 38)- بسازمان پنبه اجازه داده میشود که بمنظور تامین اعتبار هزینه های خود موضوع ردیف (69) بودجه پیشنهادی 1340 که تاکنون از طریق دریافت سود بازرگانی بر قماش نخی تامین میشد از هر کیلو پنبه بسته بندی شده که نوع و کیفیت آن از طرف کارشناسان سازمان پنبه گواهی شده است مبلغ بیست و پنج دینار بعنوان کارمزد صدور گواهی نامه تصفیه اخذ نماید.

تبصره 39)- در اجرای قانون واگذاری امور بهداری به مردم شهرداریها مکلفند طبق پیشنهاد انجمنهای بهداری عوارض مخصوصی نسبت باجناس مورد مصرف محل باستثنای ارزاق عمومی و اجناس صادراتی و کالاهای انحصاری برای تکمیل و تجهیز و دایر نگاهداشتن موسسات درمانی هر شهرستان وضع و پیش بینی نموده و برای تصویب بانجمن شهر و یا قائمقام آن پیشنهاد نمایند تا پس از تصویب وصول و در حساب مخصوصی نگاهداری شده زیر نظر انجمن بهداری منحصرا بمصرف امور مذکور در همان شهرستان برسد.

تبصره 40)- به وزارتین فرهنگ و بهداری اجازه داده میشود در صورتی که درآمد سندی به موضوع تبصره 29 قانون بودجه سال 1338 از مبلغ سیصد ملیون ریال منظور در بودجه سال 1341 تجاوز نماید از اضافه درآمد مزبور مبلغ پانزده میلیون ریال برای کمک ببودجه مدرسه پرستاری و درمان رایگان بیماران بی بضاعت بیمارستان نمازی شیراز پرداخت نموده و مازاد اعتبار اضافی بنحو مذکور در تبصره 29 قانون بودجه سال 38 بمصارف مربوطه برسانند.

تبصره 41)- وزارت بهداری مجاز است وجوه و اشیاء و اجناس و اموال منقولی را که از طرف بیماران یا اشخاص خیر موسسات و ادارات راسا یا در ازای خدمتی بموسسات تابعه داده شده و میشود مانند درآمدهای اختصاصی خود عینا و یا با تبدیل با حسن بمصرف تکمیل و تجهیز موسسات درمانی و بهداشتی و دایر نگاهداشتن آنها برساند.

تبصره 42)- وزارت بهداری مجاز است درآمدهای احتمالی موسسات خود را بطور کلی بر اساس قانون دانشگاه دریافت و بر طبق آیین‌نامه ای که با موافقت وزارت دارائی به تصویب هیئت وزیران میرسد بمصرف برساند.

تبصره 43)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود دستمزد کسانی را که بطور روزمزد تا آخر اسفند 1339 در دوایر دولتی بکار مشغول بوده اند تا تصویب لایحه استخدام کشوری و مادام که بوجود آنها احتیاج باشد پرداخت نماید.

تبصره 44)- اجازه داده میشود که وزارت دارائی تا سی نفر و وزارت بازرگانی تا بیست نفر کارمند جدیدیکه دارای دیپلم لیسانس در رشته های مالی. اقتصادی. بازرگانی. و یا دکترای حقوق و اقتصاد باشند استخدام نمایند.

تبصره 45)- وزارت دارائی مجاز است هزینه های تربیت کادر وصول و خرید اثاثیه و وسائل و لوازمی که برای پیشرفت امر وصول ضروری تشخیص میدهد و نشر آگهی مالیاتی و اضافه کار مامورین مربوطه را نیز از محل درآمد صدی دو موضوع ماده 39 قانون مالیات بر درآمد مصوب فروردین ماه 1335 پرداخت نماید.

تبصره 46)- به وزارت دارائی اجازه داده میشود پنجاه درصد دوم درآمد موضوع تبصره 41 قانون بودجه سال 1339 را منحصرا بمصرف تکمیل و توسعه دانشگاههای شهرستانها برساند.

تبصره 47)- وزارت دارائی وزارت راه مکلف هستند در عوض اراضی که اداره کل هواپیمائی کشور و برای ایجاد و توسعه فرودگاهها بتصرف در آورده از اراضی دولت که بهای آن معادل قیمت عادله در تاریخ تصرف آن اراضی باشد بصاحبان آن اراضی پس از احراز مالکیت واگذار نمایند و چنانچه صاحبان اراضی مذکور حاضر به قبول عوض نباشند قیمت عادله در ظرف پنجسال در پنج قسط مساوی از سال 1341 بانان پرداخت شود و وزارت دارائی مبالغ مورد نیاز را در بودجه های سنواتی منظور و پرداخت خواهد نمود.

فصل اول
بودجه درآمد 1340 وزارتخانه ها و ادارات کل و شرکتها و بنگاهها

درآمد عمومی
درآمد اختصاصی
جمع کل
وزارت دارائی
1)- مالیات مستقیم
5027000000
5027000000
2)- مالیات غیرمستقیم
3612400000
3612400000
3)- درآمد متفرقه کشور
150450000
150450000
4)- اعتبار انتقالی سال قبل
160000000
160000000
5)- سود سهام دولت از بانکها و شرکتهای دولتی
110000000
110000000
6)- ضرابخانه شاهنشاهی
8250000
8250000
7)- تفاوت نرخ خرید و فروش ارز بریال
500000000
500000000
8)- سهمیه دولت از درآمد نفت
8432500000
8432500000
9)- غرامت شرکت سابق نفت
525000000
525000000
10)- چاپخانه دولتی
4620000
49380000
54000000
11)- انحصار دخانیات ایران
4200000000
70000000
4270000000
12)- اداره کل قند و شکر
1018800000
6822820000
7841620000
13)- سازمان چای
210000000
1059550000
1269550000
14)- اداره کل غله و نان
1488368000
1488368000
15)- اداره کل باربری
226500000
226500000
16)- شرکت سهامی شیلات
50000000
283470000
333470000
17)- بیوتات سلطنتی
2830000
2830000
وزارت دادگستری
18)- وزارت دادگستری
143000000
143000000
19)- ثبت اسناد و املاک
465000000
227000000
692000000
20)- روزنامه رسمی کشور
9000000
9000000
اداره انتشارات و رادیو
21)- بهای آگهی از رادیو و درآمدهای دیگر
36000000
36000000
وزارت کشور
22)- شهربانی کل کشور
25000000
40000000
65000000
23)- اداره آمار و ثبت احوال
50000000
50000000
وزارت بهداری
24)- وزارت بهداری
2250000
368316000
370466000
25)- بنگاه داروئی
270000000
270000000
وزارت پست و تلگراف و تلفن
26)- وزارت پست و تلگراف و تلفن
700000000
7000000
707000000
27)- شرکت سهامی تلفن ایران
459060000
459060000
وزارت امورخارجه
28)- وزارت امورخارجه
30000000
30000000
وزارت بازرگانی و گمرکات
29)- وزارت بازرگانی
2000000
2000000
30)- اداره کل گمرکات
9500000000
600000000
10100000000
31)- سازمان پنبه
19245000
19245000
32)- سازمان بنادر و کشتیرانی
489900000
489900000
33)- تشویق صادرات
40000000
40000000
وزارت صنایع و معادن
34)- وزارت صنایع و معادن
31000000
31000000
35)- شرکت سهامی معاملات خارجی
12986000
12986000
36)- شرکت سهامی فرش
132850000
132850000
37)- سازمان زمین شناسی
25000000
25000000
وزارت کشاورزی
38)- سازمان جنگلبانی
335000000
335000000
39)- بنگاه رازی
40250000
40250000
40)- بنگاه دامپروری
15000000
15000000
41)- بنگاه شیمیائی
9500000
9500000
42)- بنگاه خالصه
53400000
53400000
43)- بنگاه مستقل آبیاری
85255000
85255000
وزارت راه
44)- وزارت راه. عوارض بنزین و گازوئیل
1000000000
1000000000
45)- هواپیمائی کشوری
15000000
100000000
115000000
46)- بنگاه راه آهن دولتی ایران
4200000000
4200000000
وزارت فرهنگ
47)- وزارت فرهنگ. شهریه محصلین و درآمد متفرقه
304158000
200000000
504158000
48)- دانشگاه تهران
2700000
2700000
49)- دانشکده پزشکی
3000000
3000000
50)- اداره کل اوقاف
30000000
30000000
51)- اداره کل هنرهای زیبای کشور
60000
1000000
1060000
52)- وزارت کار
33900000
33900000
53)- شورایعالی اقتصاد
5000000
5000000
54)- قسمتی از مطالبات دولت از فروشتال (بمارک)
19150000
19150000
55)- حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی وارده برای ساختمان سد دز در سالهای   1339 و 1340
452060000
452060000
56)- حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی کالای آب و برق شهرستان ها در سالهای   1339 و 1340
145400000
145400000
57)- سود سهام سال 1338 بانک رهنی ایران
12000000
12000000
جمع کل:
35948528000
18808750000
54757378000

فصل دوم
بودجه هزینه سال 1340

از محل درآمد عمومی
از محل درآمد اختصاصی
جمع کل بودجه سال 1340
1)- وزارت دربار شاهنشاهی
112600000
112600000
2)- سازمان بازرسی شاهنشاهی
14000000
14000000
3)- اداره بیوتات سلطنتی
35000000
35000000
4)- مجلس شورای ملی
76000000
76000000
5)- مجلس سنا
26550000
26550000
6)- استرداد وام مجلسین
70000000
70000000
7)- نخست وزیری
39000000
39000000
8)- سازمان اطلاعات و امنیت کشور
203584000
203584000
9)- سازمان اطلاعات و امنیت کشور استرداد وام خزانه‌داریکل
50000000
50000000
10)- اعتبار دولت
100000000
100000000
11)- اعتبار سری
79000000
79000000
12)- شورایعالی اقتصاد
13000000
5000000
18000000
13)- سازمان خدمات کشوری
9220000
9220000
14)- اداره کل انتشارات و رادیو
184500000
184500000
15)- وزارت جنگ و مرزبابی کل کشور و اعتبار پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود   بازرگانی و واردات کادر نیروهای انتظامی
10127000000
10127000000
وزارت کشور
16)- وزارت کشور
296000000
296000000
17)- ژاندارمری کل کشور
1867141000
1867141000
18)- شهربانی کل کشور
1710053000
40000000
1750053000
19)- شهربانی کل کشور کمک بطرح 33
1100000
1100000
20)- شهربانی کل کشور جیره افراد
150000000
150000000
21)- شهربانی کل کشور اضافه اعتبار دانشکده پلیس
3400000
3400000
22)- شهربانی کل کشور اعتبار تفاوت حقوق مهندسین و کمک مهندسین
6000000
6000000
23)- شهربانی کل کشور استرداد قرضه
34292000
34292000
ثبت و آمار
24)- اداره کل ثبت احوال
241000000
241000000
25)- اداره کل آمار عمومی
40000000
40000000
وزارت دادگستری
26)- وزارت دادگستری
741250000
741250000
27)- روزنامه رسمی کشور شاهنشاهی
9000000
9000000
28)- اداره کل ثبت اسناد و املاک
267775000
215000000
482775000
29)- حق السهم صاحبان دفاتر رسمی
12000000
12000000
وزارت امورخارجه
30)- وزارت امورخارجه
413665000
413665000
31)- وزارت امورخارجه استرداد قرضه
32600000
32600000
وزارت پست و تلگراف و تلفن
32)- وزارت پست و تلگراف و تلفن
924000000
7000000
932000000
33)- وزارت پست و تلگراف و تلفن استرداد قرضه
1000000
1000000
34)- پرداخت اقساط و هزینه دستگاههای بی سیم و ساختمان
1513000000
1513000000
وزارت فرهنگ
35)- وزارت فرهنگ
5378515000
200000000
5578515000
36)- وزارت فرهنگ تتمه اعتبار کمک حقوق معلمین تا میزان حداقل منظور در تصویبنامه   379. /23 /2 /1340
750000000
750000000
37)- وزارت فرهنگ اعتبار ترفیعات سال 1338 و اضافات سال 1339 و 1340 خدمتگزاران   و ترمیم حقوق مهندسین و کمک مهندسین
248000000
248000000
38)- وزارت فرهنگ اعتبار جبران کسر مزایای خارج از مرکز و فوق العاده بدی آب و   هوا
100000000
100000000
39)- وزارت فرهنگ کمک بطرح 126 تکمیل ساختمانهای حرفه ای نارمک و کرج
149315000
149315000
40)- وزارت فرهنگ استرداد وام
97143000
97143000
41)- دانشسرایعالی تهران
69000000
69000000
42)- دانشجویان ایرانی در خارجه و مخارج سرپرستی
276250000
276250000
43)- دانشگاه تبریز
119625000
119625000
44)- دانشگاه مشهد
55625000
55625000
45)- دانشگاه شیراز
69625000
69625000
46)- دانشگاه اصفهان
63625000
63625000
47)- دانشگاه اهواز
50625000
50625000
48)- اداره کل هنرهای زیبای کشور
184150000
1000000
185150000
49)- اداره کل اوقاف
30000000
30000000
50)- دانشگاه تهران
405000000
405000000
51)- اعتبار ایجاد مرکز تحقیقات اتمی
70000000
70000000
52)- اعتبار طبع فرهنگ دهخدا
1000000
1000000
53)- اعتبار کمک بطرح 9 دانشکده کشاورزی
25900000
25900000
54)- اعتبار موسسه علوم اداری
12500000
12500000
55)- دانشکده پزشکی و بیمارستانها
406000000
406000000
56)- اعتبار موسسه تحقیقات اجتماعی
4647000
4647000
57)- اعتبار لوازم دانشکده فنی (بمارک)
19150000
19150000
وزارت کشاورزی
58)- وزارت کشاورزی
690000000
690000000
59)- سازمان جنگلبانی
335000000
335000000
60)- بنگاه رازی
345000000
40250000
74750000
61)- بنگاه دامپروری
29600000
15000000
44600000
62)- بنگاه شیمیائی
6100000
9500000
15600000
63)- بنگاه مستقل آبیاری
94850000
85255000
180105000
64)- بنگاه مستقل آبیاری استرداد وام
51500000
51500000
65)- اعتبار اتمام و تکمیل سد شهناز
50000000
50000000
66)- سازمان آب تهران جهت مطالعه و پرداخت بهای اراضی سد لار و لتیان
25000000
25000000
67)- بنگاه خالصجات
53400000
53400000
وزارت بازرگانی و گمرک
68)- وزارت بازرگانی
77958000
77958000
69)- سازمان پنبه
19245000
19245000
70)- تشویق صادرات
40000000
40000000
71)- اداره کل گمرک و پلیس گمرک
259400000
600000000
859400000
72)- سازمان بنادر و کشتیرانی
489900000
489900000
وزارت صنایع و معادن
73)- وزارت صنایع و معادن
140000000
140000000
74)- سازمان زمین شناسی کشور
25000000
25000000
وزارت راه
75)- وزارت راه و اداره کل راه شوسه
200000000
1000000000
1200000000
76)- اعتبار تعمیر کف پلهای شمال
15000000
15000000
77)- اعتبار تکمیل پروژه دریاچه رضائیه
40000000
40000000
78)- استرداد وام وزارت راه اداره کل راه شوسه
206295000
206295000
79)- اداره کل ساختمان وزارت راه
96000000
96000000
80)- اعتبار تکمیل راه آهن
120000000
120000000
81)- اداره کل هواپیمائی کشوری
155000000
100000000
255000000
82)- اعتبار کمک بطرح شماره پنج هواپیمائی کشوری
10000000
10000000
83)- استرداد قسط دوم و سوم و بهره و کارمزد وام باند فرودگاه مهرآباد
55000000
55000000
84)- اداره کل هواشناسی
60200000
60200000
وزارت بهداری
85)- وزارت بهداری
1379422000
368316000
1747738000
86)- اعتبار کمک به بیمارستان معلولین
16500000
16500000
87)- اداره کل نظارت بر مواد مخدره
69578000
69578000
88)- حق الکشف کاشفین و پاداش مامورین
30000000
30000000
89)- بنگاه پاستور
29490000
29490000
وزارت کار
90)- وزارت کار
102835000
33900000
136735000
91)- وزارت کار استرداد وام
13332000
13332000
وزارت دارائی
92)- وزارت دارائی و انحصارات
1163974000
1163974000
93)- اعتبار سازمان تهیه مسکن
200000000
200000000
94)- چاپخانه دولتی
36380000
36380000
95)- چاپخانه دولتی استرداد وام دولتی
13000000
13000000
96)- ضرابخانه شاهنشاهی
18550000
18550000
97)- دیوان محاسبات
13811000
13811000
98)- دادسرای دوانمحاسبات
3016000
3016000
99)- انحصار دخانیات
1252121000
70000000
1322121000
100)- انحصار دخانیات استرداد وام خارجی
51879000
51879000
101)- اداره کل غله و نان
261003000
148836800
1749371000
102)- اداره کل غله و نان تفاوت بهای گندم خریداری از خارجه و هزینه حمل علوفه
950000000
950000000
103)- اداره کل غله و نان استرداد سود قرضه بانک ملی
25000000
25000000
104)- اداره کل باربری
141500000
141500000
105)- اداره کل باربری استرداد وام قند و شکر
85000000
85000000
106)- اداره کل قند و شکر
6822820000
6822820000
سازمان ها و شرکتهای دولتی
107)- سازمان چای
1059550000
1059550000
108)- شرکت سهامی تلفن
459060000
459060000
109)- شرکت سهامی فرش ایران
132850000
132850000
110)- شرکت سهامی معاملات خارجی
12986000
12986000
111)- شرکت سهامی شیلات ایران
283470000
283470000
112)- راه آهن دولتی ایران
4200000000
4200000000
113)- بنگاه کل داروئی
270000000
270000000
اعتبارات در اختیار اداره کل بودجه
114)- اعتبار شهریه و وظیفه و هزینه بقاع متبرکه و عوض بهره
15000000
15000000
115)- اعتبار هزینه انتفاعی کشور و تعهدات
20000000
20000000
116)- اعتبار سود اسناد خزانه و فرع و حق العمل بانکی
44000000
44000000
117)- اعتبار حقوق انتظار خدمت و تعهدات
45000000
45000000
118)- اعتبار دیون و تعهدات بلامحل
5000000
5000000
119)- اعتبار نقصان و تفریط در صندوقهای ادارات
100000
100000
120)- اعتبار هزینه های پیش بینی نشده
90000000
90000000
121)- اعتبار بیمه بهداشت و حوادث کارمندان و خدمتگزاران
100000000
100000000
122)- اعتبار هم ارز ریالی سهمی دولتی در صندوق بین المللی پول و کارمزد
76500000
76500000
123)- اعتبار مربوط بتعهدات و سایر هزینه های کشور
5000000
5000000
124)- اعتبار انتقالی
160000000
160000000
125)- اعتبار سهمیه دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سازمانهای بین   المللی و تعهدات
105000000
105000000
126)- اعتبار استرداد اقساط وام دریافتی از بانک صادرات و واردات
200813000
200813000
127)- اعتبار استرداد قسط دوم بهای عمارت فروشگاه فردوسی
12240000
12240000
128)- اعتبار کمک تعاونی بکارمندان کشوری
500000000
500000000
129)- اعتبار هزینه ارزیابی و ممیزی املاک مزروعی و مستغلات
50000000
50000000
130)- اعتبار برای پرداخت اقساط هواپیمای اختصاصی
50000000
50000000
131)- اعتبار تامین آب جزیره هنگام
2000000
2000000
132)- اعتبار کمک بصندوق بازنشستگی
300000000
300000000
133)- اعتبار ارتباطات پیمان مرکزی و نصبدستگاههای بی سیم
153000000
153000000
134)- اعتبار هزینه انتخابات مجلس سنا و شورا
40000000
40000000
بنگاههای خیریه
135)- اعتبار سهمیه شیر و خورشید سرخ مشهد و تبریز
778000
778000
136)- اعتبار کمک بشیر و خورشید سرخ
17000000
17000000
137)- اعتبار کمک به بنگاههای خیریه
1318000
1318000
138)- اعتبار کمک بانجمن آثار ملی و اضافه اعتبار بنگاههای خیریه
140000000
140000000
139)- اعتبار کمک بهیئت کمک باسیب دیدگان
20000000
20000000
اعتبارات متفرقه
140)- اعتبار کمک بانجمن تربیت بدنی
67000000
67000000
141)- اعتبار کمک بسازمان پیش آهنگی ایران
25000000
25000000
142)- اعتبار جشن دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی ایران
20000000
20000000
143)- اعتبار بابت غرامت شرکت سابق نفت
525000000
525000000
144)- اعتبار بنگاه عمران
80000000
80000000
145)- اعتبار تکمیل ساختمانهای دولتی نمیه تمام و تعهدات مربوطه بانها
292500000
292500000
146)- اعتبار کمک به باشگاه هواپیمائی کشوری
40000000
40000000
147)- اعتبار کمک بکانون شکار
7000000
7000000
148)- اعتبار کمک بسازمان ذوب آهن
60000000
60000000
149)- اعتبار قسط ساختمان عمارت پذیرائی کاخ صاحبقرانیه
20000000
20000000
150)- اعتبار پرداخت بهای سهام شریک آلمان فروشگاه فردوسی
45000000
45000000
151)- اعتبار تکمیل ساختمان و اثاثیه مجلس سنا
30000000
30000000
152)- حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارده برای ساختمان سد دز در   سالهای 1339 و 1340
451060000
451060000
153)- حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارده آب و برق شهرستانها در   سالهای 1339 و 1340
145400000
145400000
154)- اعتبار سازمان دفاع غیرنظامی
10000000
10000000
155)- اعتبار سهم وزارت دارائی در سرمایه بانک رهنی ایران از محل بقیه سود سهام سال   1338
12000000
12000000
38565248000
18808750000
5737399800

فصل سوم

درآمد
هزینه
شرکت ها و واحدهای سازمان مرکزی شرکتهای صنعتی و معدنی (وزارت صنایع و معادن)
1)- شرکت کارخانجات قند
1945075000
1556780000
2)- شرکت نساجی (بهشهر. شاهی. گونی بافی. حریر بافی. جیت سازی)
1549757000
1401202000
3)- شرکت مصالح ساختمانی
269360000
234958000
4)- شرکت کل معادن
173000000
189000000
5)- شرکت شیمیائی ایران و کارخانه رودبار
447430500
453208000
6)- شرکت پنبه و نوغان
635107500
578515000
7)- دبیرخانه مرکزی
3500000
8)- دبیرخانه مجمع عمومی
950000
9)- امور مالی و نظارت
60000000
18700000
10)- امور مطالعات و بازرسی
8100000
11)- امور عمومی
11000000
12)- امور فروش
2512000
13)- بیمارستان مرکزی (حق السهم)
18000000
14)- حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران زائد
35000000
15)- باز خرید کارمندان و کارگران زائد
55000000
تفاوت که در حسابها برای ذخیره و استهلاک و پرداخت مالیات باقی خواهد ماند
513305000
5079730000
5079730000

فصل چهارم

شرکت ملی نفت
1)- فروش داخلی
7274594000
2)- پرداخت مشخص
1140000000
3)- استهلاک
870261000
4)- متفرقه
90000000
3974855000
3974855000

فصل پنجم

سازمان برنامه
2120000000
2120000000
جمع کل بودجه کل کشور (فصول پنجگانه)
90431863000
93048583000