قانون بودجه سال 1348 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۱/۱۶

مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۷


ماده واحده [اصلاحی ۱۳۴۷/۱۲/۲۷]
بودجه سال 1348 کل کشور شامل درآمدها و هزینه های وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و مؤسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته بدولت و مؤسسات عام المنفعه کلا از حیث درآمد بالغ بر 330386599000 ریال (سیصد و سی میلیارد و سیصد و هشتاد و شش میلیون و پانصد و نود و نه هزار ریال) میباشد.
‌درآمدهای عمومی مبلغ 112836869000 ریال (‌یکصد و دوازده میلیارد و هشتصد و سی و شش میلیون و هشتصد و شصت و نه هزار ریال) و‌هزینه‌های از محل این درآمدها نیز بمبلغ 112836869000 ریال (‌یکصد و دوازده میلیارد و هشتصد و سی و شش میلیون و هشتصد و شصت و‌نه هزار ریال) تصویب و بدولت اجازه داده میشود درآمدهای مزبور را وصول و در حدود درآمدهای وصول شده هزینه‌های مستمر و غیر مستمر ‌وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و همچنین کمکها و اعتبارات سایر دستگاهها و ردیفهائی را که در جداول منضم به این قانون از محل درآمدهای عمومی‌ منظور شده است بر اساس تخصیص اعتبار تعهد و با رعایت مقررات و قوانین مربوط و تبصره‌های زیر پرداخت نماید.
‌درآمدهای برنامه عمرانی کشور و هزینه‌هائی که از محل آن تأمین میشود و همچنین درآمدها و هزینه‌های مؤسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته بدولت و مؤسسات عام‌المنفعه بموجب قوانین و مقررات و اساسنامه مربوط بخود قابل وصول و مصرف خواهد ببود.

تبصره 1- 

الف – وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی در صورتی میتوانند درآمدهای اختصاصی خود را بمصارف مربوط برسانند که ضمن درآمدهای‌ اختصاصی در بودجه کل کشور منظور و در حسابهای خزانه متمرکز شده باشد. وجوه درآمدهای مزبور به هر مبلغ که وصول شود طبق مقررات‌ مربوط قابل مصرف خواهد بود و خزانه مکلف است بلافاصله پس از وصول درخواست از وزارتخانه یا مؤسسه ذیربط مبلغ لازم را در اختیار بگذارد.
ب – تمرکز وجوه حاصل از بابت سهم آموزش و پرورش و سهم بهداری و سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداریها و درآمد اختصاصی‌ دانشگاهها و دانشکده‌ها و بیمارستانهای آموزشی و مؤسسات آموزشی و کتابخانه‌ها و موزه‌ها و بناهای تاریخی و درآمدهای محلی که بوسیله‌ انجمنهای بهداری از منابع غیر دولتی تحصیل میشود و همچنین درآمد حق‌السهم صاحبان دفاتر اسناد رسمی در خزانه الزامی نیست. دستگاهها و‌ مؤسسات موضوع این بند موظفند برای وجوه مزبور در یکی از بانکهای دولتی و در صورت نبودن بانک دولتی در یکی از بانکهای دیگر حساب باز و‌درآمد حاصل را بحساب مزبور بلافاصله منتقل نمایند.
پ – وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موظفند حساب کلیه درآمدهای اختصاصی خود را از هر منبعی که باشد و هزینه‌هائی را که از محل آن ‌صورت میگیرد طبق دستورالعمل وزارت دارائی بوزارت مذکور و دفتر بودجه ارسال دارند.

تبصره 2- ‌الف – نقل و انتقال اعتبار مواد هزینه و یا برنامه‌های هر دستگاه از محل درآمدهای عمومی تا میزان ده درصد با موافقت نخست‌وزیر و نسبت به ‌مازاد آن فقط برای یکبار با موافقت نخست‌وزیر و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی مجاز است.
ب – در مورد اعتبارات وزارت جنگ نقل از فعالیت اصلی یک برنامه به فعالیت اصلی دیگر همان برنامه تا میزان ده درصد در اختیار وزارت جنگ ‌و نقل از فعالیت اصلی یک برنامه به فعالیت اصلی دیگر همان برنامه زائد بر ده درصد و همچنین نقل از برنامه‌ای به برنامه‌ای دیگر موکول به پیشنهاد‌ نخست‌وزیر و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی خواهد بود.
پ – نقل و انتقال اعتبار مواد هزینه و برنامه‌های مربوط به سپاهیان ترویج و آبادانی بین وزارتخانه‌های کشاورزی آبادانی و مسکن و اصلاحات‌ ارضی و تعاون روستائی برای یکبار با موافقت نخست‌وزیر مجاز خواهد بود.

تبصره 3- تنخواه‌گردان خزانه نزد بانک مرکزی ایران در سال 1348 تا میزان شش هزار میلیون ریال خواهد بود.

تبصره 4- دیون بلامحل هر یک از وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی که ضمن مبلغ مندرج در بودجه مؤسسات فوق تحت عنوان دیون منظور است‌ و همچنین مبلغ مندرج در ردیف 5901 بخش پنجم هزینه تحت عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی ‌با رعایت مقررات قابل پرداخت است.

تبصره 5- اوراق قرضه دفاعی موضوع تبصره 33 قانون بودجه سال 1346 کل کشور و قانون اصلاح تبصره 33 قانون بودجه سال 1346 مصوب 14 آبان 1347 که بمنظور تأمین قسمتی از هزینه‌های وزارت جنگ در سال 1348 انتشار خواهد یافت تا میزان ده میلیارد ریال خواهد بود.

تبصره 6-
بوزارت دارائی اجازه داده میشود مطالبات پیمانکاران ساختمانهائی که اعتبار اولیه آنها از محل پذیره نفت و صدی سه فرهنگ و‌بهداشت و وجوه اهدائی نیکوکاران تأمین شده و تا آخر سال 1347 پرداخت نگردیده و همچنین مطالبات پیمانکاران ساختمانهائی که از محل اعتبارات‌ اختصاصی سازمانهای دولتی احداث گردیده و بعلت انتقال درآمدهای منابع اختصاصی نامبرده به درآمد‌ عمومی کل کشور تا آخر سال مزبور پرداخت نشده است از محل اعتبار ردیف 5103 بخش پنجم هزینه بودجه سال 1348 کل کشور پرداخت نماید.

تبصره 7- مفاد تبصره 13 قانون متمم بودجه سال 1346 کل کشور تا پایان سال 1348 قابل اجرا است.

تبصره 8- بوزارت راه اجازه داده میشود مبلغ شش میلیون و هفتاد و چهار هزار و یکصد و نود ریال اضافه کارکرد مربوط بتکمیل پلهای بزرگ‌ آذربایجان موضوع قرارداد شماره 18078 مورخ 36/11/13 را که از مبلغ قرارداد و بیست و پنج درصد آن تجاوز شده است از محل اعتبار دیون بودجه ‌خود بپردازد.

تبصره 9- بدفتر بودجه اجازه داده میشود اعتبارات مربوط به آن قسمت از دستگاههای پخش صدا را که در سال 1348 از وزارت پست و‌تلگراف و تلفن بوزارت اطلاعات منتقل میشود از بودجه وزارت پست و تلگراف و تلفن کسر و به بودجه وزارت اطلاعات اضافه نماید. دفتر بودجه ‌موظف است این نقل و انتقالات را بلافاصله به اطلاع کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی برساند.

تبصره 10- وزارت اطلاعات مجاز است در مورد آگهی های تجارتی شبکه رادیوئی کشور بدون رعایت مقررات آئین‌نامه معاملات دولتی طبق ‌آیین‌نامه‌ای که با موافقت وزارت دارائی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید عمل نماید و در سال 1348 آن قسمت از درآمدهای مربوط را که علاوه ‌بر یکصد و سی میلیون ریال منظور در ردیف 3406 قسمت درآمد عمومی عاید شود جزء درآمد اختصاصی منظور و طبق آیین‌نامه و بودجه‌ای که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید بمصرف برساند.

تبصره 11- بوزارت جنگ اجازه داده میشود مبلغ 115000000 ریال اعتبارات برنامه 21400 (‌ساختمان) را که تا آخر سال مالی 1347‌ قرارداد آنرا پیمانکاران منعقد نموده تا آخر اسفند ماه 1348 مصرف و پرداخت نماید.

تبصره 12- بوزارت جنگ اجازه داده میشود اسناد هزینه مربوط بمبلغ سیصد و هفتاد میلیون ریال (370000000) که طبق قرارداد منعقده با‌شرکت ساختمانی ریما از محل اعتبارات ساختمانی بودجه سال 1346 وزارت جنگ پرداخت شده و انجام کار تا پایان سال 1347 صورت خواهد ‌گرفت بحساب هزینه قطعی منظور نماید.

تبصره 13- بدولت اجازه داده میشود از طریق تخصیص اعتبارات در مورد هزینه‌های سال 1348 مذکور در بودجه (‌به ترتیبی که دفتر بودجه و ‌وزارت دارائی تعیین خواهند کرد) تا پانصد میلیون ریال تأمین اعتبار نموده و طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید بمصرف وام و‌کمک به آسیب‌دیدگان سیل خوزستان و فارس و سایر نقاط کشور که در زمستان 1347 از نظر حوادث جوی دچار خسارت شده‌اند و سیل‌بند و دیوار‌ساحلی بر اساس مقررات مالی سازمانهای مصرف‌کننده اعتبار مزبور بمصرف برساند.

تبصره 14(منسوخه 05ˏ08ˏ1399)- شهرداریهای مشمول ماده 2 قانون نوسازی موظفند سهم بهداری و تربیت بدنی و پیش آهنگی را از درآمدهای مستمر خود بهمان ‌میزانی که در سال 1347 تأمین و پرداخت نموده‌اند در سال 1348 نیز تأمین و پرداخت کنند.

تبصره 15- به اداره کل گمرک اجازه داده میشود از محل بودجه سال 1348 خود اعتبار تهیه دو دست لباس تابستانی و زمستانی متحدالشکل و‌اجرت دوخت آنرا تأمین و در اختیار کلیه کارکنان مربوط بگذارد که در موقع خدمت الزاماً از لباس متحدالشکل استفاده نمایند.

تبصره 16- مؤسسات انتفاعی وابسته بدولت بشرح مندرج در بودجه سال 1348 که از محل درآمد عمومی کمک دریافت میکنند در صورتی که منتهی تا پایان شهریور ماه 1348 نتوانند هزینه‌های خود را از محل درآمد خود تأمین نمایند و کماکان نیازمند به دریافت کمک از محل درآمد‌عمومی باشند مصرف اعتبارات دریافتی از محل درآمد عمومی از نظر مالی تابع مقررات عمومی بوده و بودجه ششماهه دوم این مؤسسات تا معادل‌ باقیمانده اعتبار در بودجه سال 1348 توسط دفتر بودجه تنظیم و پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی با رعایت مقررات عمومی اجرا ‌خواهد شد.

تبصره 17- اعتبار طرح‌های مستمر عمرانی موضوع قسمت نهم جداول منضم به این قانون (‌که در بودجه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بعنوان‌ جزئی از هزینه‌های از محل درآمد عمومی منظور شده است) از محل درآمد برنامه تأمین و وجوه مربوط موضوع ردیف 5502 درآمد در اختیار وزارت ‌دارائی گذاشته خواهد شد تا بر طبق مقررات مربوط بطرح‌های مزبور و بر اساس ضوابطی که سازمان برنامه تعیین میکند بمصرف برسد.

تبصره 18- مهلت اجرای قانون واریز اسناد علی‌الحساب و وامهای پرداختی خزانه‌داری کل مصوب 18 تیر ماه 1347 تا آخر سال 1348 تمدید‌ میشود.

تبصره 19- بعبارت ردیف 129/2 فهرست اضافه اعتبارات وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موضوع قانون متمم بودجه سال 1347 کل کشور‌ جمله ‌و مؤسسات آموزش عالی بعد از کلمه دانشگاههای کشور اضافه میشود.

تبصره‌هائی که تا ملغی نشده بقوت خود باقی است

تبصره 20- مفاد تبصره 11 قانون بودجه سال 1347 کل کشور و همچنین کلیه اعتباراتی که برای اجرای تبصره مذکور در بودجه هر سال تحت‌ردیف خاص منظور شده یا بشود تا اجرای کامل آن تبصره در سالهای بعد نیز مجری و قابل تعهد و پرداخت خواهد بود.

تبصره 21- آن دسته از درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی که ضمن درآمدهای اختصاصی در بودجه کل کشور منظور نمیشود ‌جزء درآمدهای عمومی محسوب میگردد.

تبصره 22- وزارت دارائی مکلف است در اجرای قانون شمول مأمورین شهربانی کل کشور بقانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب1344/4/1 اعتبار تفاوت حقوق و حقوق سنواتی بازنشستگان و موظفین و مستمری‌بگیران شهربانی کل کشور موضوع ماده 109 قانون استخدام‌نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب 30 تیر ماه 1336 و ماده واحده قانون بازنشستگی افسران و همردیف افسران مصوب 16 مهر ماه 1343 را همه‌ ساله‌ از محل صندوق بازنشستگی کشوری تأمین و در سال 1348 طبق تشخیص دفتر بودجه از بودجه شهربانی کل کشور کسر و به اعتبار صندوق‌ بازنشستگی کشوری اضافه نماید.

تبصره 23- اجازه داده میشود وجوه حاصل از محل فروش اماکن سازمان اطلاعات و امنیت کشور که با تصویب نخست‌وزیر بفروش خواهد‌رسید برای خرید ابنیه – زمین و یا ایجاد ساختمان و تأسیسات و سایر هزینه‌های ضروری مربوط پس از تائید نخست‌وزیر بمصرف برسد.

تبصره 24- بوزارت جنگ اجازه داده میشود بقیه اعتبار لازم برای خرید سه فروند ناوچه گشت‌زنی را اصلاً و فرعاً در بودجه خود در سالهای1349، 1350 و 1351 منظور و تأمین نماید.
‌بانک مرکزی اجازه دارد در قبال تضمین وزارت دارائی تعهدات وزارت جنگ را بابت خرید سه فروند ناوچه فوق که معامله آن بدون رعایت آیین‌نامه ‌معاملات دولتی انجام میپذیرد ضمانت نماید.

قانون فوق مشتمل بر یک ماده و بیست و چهار تبصره و جداول ضمیمه پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در تاریخ روز پنج شنبه بیست و دوم‌اسفند ماه 1347 در جلسه روز سه‌شنبه بیست و هفتم اسفند ماه یکهزار و سیصد و چهل و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 2997 الی 3006<
‌قسمت سوم
‌پیش‌بینی درآمدهای عادی کل کشور

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3009 الی 3096<
‌قسمت چهارم
‌برآورد هزینه‌ دستگاهها

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3099 الی 3160<
‌قسمت پنجم
‌برآورد هزینه بخشها، وظیفه‌ها و برنامه‌ها

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3163 الی 3282<
‌قسمت ششم
‌برآورد هزینه دستگاهها بر حسب مواد هزینه

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3285 الی 3432<
‌قسمت هفتم
‌خلاصه بودجه مؤسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته به دولت

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3435 الی 3478<
‌قسمت هشتم
‌خلاصه بودجه مؤسسات عام‌المنفعه

جدول دوره 22 – جلد 6 – صفحه 3481 الی 3512<
قسمت نهم
اعتبار طرح‌های مستمر عمرانی