ماده واحده – بودجه سال 1355 کل کشور از حیث درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر دو هزار و نهصد و شصت میلیارد و چهل و هشت میلیون و چهارصد و چهل و هشت هزار (000 /448 /248 /960 /2) ریال و از حیث هزینهها و سایر پرداختها بالغ بر سه هزار و یکصد و پنج میلیارد و دویست و چهل و هشت میلیون و چهارصد و چهل و هشت هزار (000 /448 /248 /105 /3) ریال میباشد.
بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر یکهزار و نهصد و یازده میلیارد و هفتصد و هشتاد و چهار میلیون و دویست وهشتاد و شش هزار (000 /286 /784 /911 /1) ریال و از حیث هزینهها و سایر پرداخت ها بالغ بر دو هزار و پنجاه و شش میلیارد و هفتصد و هشتاد وچهار میلیون و دویست و هشتاد و شش هزار (000/286/784/056/2) ریال و بشرح زیر است:
الف – درآمد عمومی و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر یکهزار و هشتصد و شصت و هفت میلیارد و هفتصد و بیست و هشت میلیون و دویست و هفده هزار (000 /217 /728 /867 /1) ریال و هزینهها و سایر پرداختها از آن محل بالغ بر دو هزار و دوازده میلیارد و هفتصد و بیست و هشت میلیون ودویست و هفده هزار (000 /217 /728 /012 /2) ریال.
ب – درآمد اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بالغ بر چهل و چهار میلیارد و پنجاه و شش میلیون و شصت و نه هزار (000 /069 /056 /44) ریال و هزینهها و سایر پرداخت ها از آن محل بالغ بر چهل و چهار میلیارد و پنجاه و شش میلیون و شصت و نه هزار (000 /069 /056/ 44) ریال درآمد عمومی و سایر منابع تأمین اعتبار منظور در بند الف این ماده تصویب و به دولت اجازه داده میشود که درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار منظور در قسمت سوم این قانون را در سال 1355 وصول و هزینههای وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و همچنین کمکها و اعانات و سایر اعتباراتی را که درجداول قسمتهای چهارم و پنجم این قانون منظور شده است در حدود وصولی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار در سال 1355 و بر اساس تخصیص اعتبار تعهد و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تبصرههای این قانون پرداخت نماید.
بودجه شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر مؤسسات منظور در قسمتهای نهم و دهم این قانون طبق قوانین و مقررات واساسنامههای مربوط قابل اجراء خواهد بود. بودجه آن دسته از مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت که در سال 1355 بصورت مؤسسات دولتی درآیند برای مدت باقیمانده مصوب در این قانون پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی قابل اجراء خواهد بود.
تبصره 1 – میزان تنخواه گردان خزانه در سال 1355 هفتاد میلیارد (000 /000 /000 /70) ریال است.
تبصره 2 – تنخواه گردان موضوع تبصره 57 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور بمبلغ چهل و پنج میلیارد (000 /000 /000 /45) ریال افزایش مییابد.
تبصره 3 – اجازه داده میشود:
الف – مفاد تبصره 12 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور ناظر بر تبصره 21 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 وبودجه سال 1353 کل کشور تا آخر سال 1355 تمدید و در اجرای این تبصره در سال 1355 تا مبلغ چهار میلیارد ریال در اختیار بانک تعاون کشاورزی ایران گذارده شود.
ب – عبارت زیر بعنوان بند (ک) بعد از بند (ی) به تبصره 21 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور اضافه میشود.
«ک – پرداختهای مربوط باجرای قانون تعیین تکلیف اراضی مزروعی و اعیان مستحدثه از طرف اشخاص در دهات و مزارع خالصه »
ج – پرداختهای قطعی مربوط باجرای تبصرههای 12 و 21 مذکور در بند الف این تبصره و این تبصره بهزینه منظور گردد.
تبصره 4 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون (000 /000 /300 /1) ریال موضوع ردیف 310100 قسمت سوم این قانون از درآمد سازمان بنادر و کشتیرانی را در سال 1355 به درآمد عمومی کشور منظور نماید.
تبصره 5 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود هر مبلغ که بیش از اعتبارات ردیف 215001 تحت عنوان « استرداد مالیات شرکت سهامی باتری سازی نیرو» و ردیف 202001 تحت عنوان « استرداد مالیات بانک توسعه کشاورزی ایران» منظور در قسمت پنجم قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور بابت مالیات عملکرد شرکتهای مزبور دریافت کند از محل درآمد عمومی مسترد نماید.
تبصره 6 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود در سال 1354 مبلغ بیست میلیارد ریال (000/000/000/20) ریال بابت افزایش سرمایه بانک مرکزی ایران و تا مبلغ دوازده میلیارد (000 /000 /000 /12) ریال بابت افزایش سرمایه بانک ملی ایران با رعایت مقررات مربوط از محل درآمد عمومی پرداخت کند.
تبصره 7 – اجازه داده میشود وجوهی که به استناد قانون تقلیل حق ثبت سفارش کالا بابت استرداد حق ثبت سفارش کالا از محل درآمد عمومی پرداخت شده یا تا پایان سال 1355 پرداخت خواهد شد به هزینه قطعی منظور گردد.
تبصره 8 – اجازه داده میشود:
الف – تا مبلغ هفت میلیارد ریال که به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومی برای پرداخت تعهدات وزارتخانهها و مؤسسات دولتی از محل تنخواه گردان خزانه استفاده شده است از محل درآمد عمومی واریز و در سال 1354 بهزینه قطعی منظور شود.
ب – پرداختهای از محل اعتبارات موضوع تبصره 36 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور در سال 1354 با رعایت مقررات بهزینه منظور گردد.
ج – اعتبارات مصرف شده مربوط به تبصره 70 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات بحساب قطعی منظور گردد و اعتبار بند 1 تبصره مزبور به 3 میلیارد افزایش یابد.
د – وجود پرداخت شده به استناد تبصره 93 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات بهزینه قطعی منظور گردد.
ه – اعتبارات مصرف شده موضوع بند ب تبصره 16 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور با رعایت مقررات بهزینه قطعی منظور گردد.
تبصره 9 – مانده اعتبار مصرف نشده سال 1354 طرحهای عمرانی خاص ناحیهای و مانده اعتبار سال 1354 طرحهای موضوع ردیف 503015 قسمت پنجم قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور و همچنین تا مبلغ چهارصد میلیون ریال مانده اعتبارات سرمایهگذاری ثابت سال 1354 ردیف 415502 قانون مذکور برای شهرکهای استان کرمانشاهان تا آخر شهریور 1355 قابل مصرف است.
تبصره 10 – به دولت اجازه داده میشود حداکثر تا یک میلیارد و هفتصد میلیون (000 /000 /700 /1) ریال برای پرداخت حقوق دانشجویان ودانشآموزان مراکز تربیت معلم (موضوع ماده واحده قانون الحاق دو ماده به قانون اجازه تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی مصوب سال 1354) درسال 1354 از محل درآمد عمومی بعنوان پیش پرداخت در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد و از اعتبارات سال 1355 وزارت مزبور واریزنماید.
تبصره 11 – اجازه داده میشود تعهدات پرداخت نشده سالهای 1352 و 1353 و 1354 طرحهای عمرانی از محل اعتبار سال 1355 همان طرح پرداخت شود.
تبصره 12 –
الف – کاهش یا افزایش اعتبار هر یک از مواد هزینه یا برنامههای دستگاه اجرائی از محل اعتبارات جاری منظور در قسمت پنجم این قانون تامیزان ده درصد با تأیید سازمان برنامه و بودجه و موافقت نخستوزیر و مازاد بر آن فقط برای یکبار با تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورایملی مجاز خواهد بود مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات جاری دستگاه تغییری حاصل نشود.
ب – نقل و انتقال اعتبار مواد هزینه و برنامههای مربوط به سپاهیان ترویج و آبادانی بین وزارتخانههائی که از خدمات این سپاهیان استفاده مینمایند بنا بر پیشنهاد مشترک وزارتخانههای مربوط و موافقت نخستوزیر و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورایملی مجاز خواهد بود.
ج – کاهش یا افزایش اعتبار هر یک از مواد هزینه و یا برنامههای وزارت جنگ از محل اعتبار جاری تا میزان ده درصد در اختیار وزیر جنگ و مازاد بر آن برای یکبار با موافقت نخستوزیر و تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورایملی مجاز خواهد بود مشروط به اینکه در جمع اعتبارات جاری وزارت مزبور تغییری حاصل نشود.
تبصره 13 – به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود تا آخر شهریور ماه 1355 بودجه جاری هر یک از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی وادارات تابع آنان را که بصورت استانی تفکیک شده و در قسمت هفتم این قانون درج گردیده مورد بررسی مجدد قرار داده و هر گونه نقل و انتقال یا افزایش و کاهش در اعتبار مواد و هزینه و برنامههای مربوط را انجام دهد، مشروط بر اینکه نقل اعتبارات از استانها و فرمانداریهای کل به ادارات مرکزی پایتخت را شامل نباشد و نیز در جمع کل اعتبارات جاری هر یک از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی تغییر حاصل نشود.
تبصره 14 – کاهش یا افزایش اعتبار مواد هزینه در هر یک از برنامههای اعتبارات جاری مصوب ادارات تابع وزارتخانهها و مؤسسات دولتی دراستانها و فرمانداریهای کل مندرج در قسمت هفتم این قانون و نیز کاهش یا افزایش برنامههای مربوط بهر یک از ادارات مزبور با موافقت دفتر برنامه وبودجه محل تا میزان ده درصد مجاز خواهد بود، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات جاری تغییری حاصل نشود. ترتیب استفاده از مفاد این تبصره براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره 15 –
الف – اعتبار طرحهای عمرانی (سرمایهگذاری ثابت) مندرج در قسمت اول پیوست شماره 4 این قانون به تصویب کمیسیونهای برنامه مجلسین خواهد رسید. تفکیک اعتبار طرحهایی که در این قسمت به تفکیک نشان داده نشده و تحت عنوان «سایر طرحها» مندرج است و همچنین تفکیک اعتبارات عمرانی منظور در ردیف 503014 قسمت پنجم این قانون بطرحهای عمرانی مشخص توسط سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.افزایش یا کاهش اعتبار طرحهای عمرانی در داخل هر یک از برنامههای دستگاه اجرائی تا بیست درصد با موافقت سازمان برنامه و بودجه و مازاد بر آن با تصویب شورای اقتصاد مجاز میباشد مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات طرحهای عمرانی هر برنامه در دستگاه تغییری حاصل نشود.
افزایش یا کاهش اعتبارات عمرانی بین برنامههای هر دستگاه اجرائی در داخل فصل تا میزان ده درصد با موافقت سازمان برنامه و بودجه و مازاد بر آن با تصویب شورای اقتصاد مجاز خواهد بود مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات طرحهای عمرانی هر دستگاه اجرائی تغییری حاصل نشود.
ب – بسازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود با موافقت دستگاههای اجرائی مربوط و با تصویب شورای اقتصاد دستگاههای اجرائی طرحهایعمرانی را تغییر دهد.
ج – موافقتنامه مربوط بطرحهای عمرانی (سرمایهگذاری ثابت) که دستگاه مسئول بهرهبرداری از آن غیر از دستگاه اجرائی طرح است بین دستگاه اجرائی و دستگاه مسئول بهرهبرداری و سازمان برنامه و بودجه منعقد و هر تغییری در این قبیل طرحها نیز با موافقت سه دستگاه مزبور انجام خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است اعتبارات طرح مربوط را مستقیماً در اختیار دستگاه اجرائی قرار دهد.
تبصره 16 – مفاد تبصره 31 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور بر اساس جداول مندرج در قسمت هشتم این قانونتا پایان سال 1355 معتبر است. مبالغ مندرج در جدول الف قسمت هشتم این قانون به میزان 22866 میلیون ریال در سال 1355 قابل تعهد و پرداختمیباشد و مابهالتفاوت تا مبلغ 25000 میلیون ریال بر اساس جدول (ب) قسمت هشتم در سال 1355 برای پرداخت در سال 1356 قابل تعهد خواهدبود.
تبصره 17 – افزایش یا کاهش اعتبارات خاص ناحیهای بین برنامههای هر فصل در هر استان یا فرمانداری کل تا میزان ده درصد با موافقت دفتربرنامه و بودجه و تصویب انجمن استان مجاز خواهد بود مشروط بر اینکه در جمع اعتبار استان یا فرمانداری کل تغییری حاصل نشود.
تبصره 18 –
الف – در اجرای سیاست عدم تمرکز و بمنظور تکمیل سرمایهگذاریهای طرحهای خاص ناحیهای با برخورداری از ویژگیهای هر استان یافرمانداری کل و هماهنگی بیشتر عملیات عمرانی هر استان یا فرمانداری کل اجرای طرحهای عمرانی که در پیوست شماره 4 این قانون تحت عنوان «طرحهای عمرانی منطقهای» مشخص شده بواحدهای اجرائی محلی واگذار میشود.
اعتبارات مذکور بترتیب ذیل و بر اساس برنامه، ضوابط و خط مشی اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه و با جلب نظر وزارتخانهها و مؤسسات ذیربط تعیین و حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه سال 1355 ابلاغ میشود بمصرف خواهد رسید.
1 – موافقتنامه طرحهای عمرانی منطقهای بین دفتر برنامه و بودجه و واحد اجرائی محل مبادله خواهد شد.
2 – وزارت امور اقتصادی و دارائی اعتبارات مصوب طرحهای عمرانی منطقهای را بر اساس موافقتنامه طرح و از طریق ذیحساب عمرانی محلی در اختیار واحد اجرائی محل قرار خواهد داد.
ب – سازمان برنامه و بودجه مکلف است آن دسته از طرحهای عمرانی را که اجرای آن بصورت منطقهای میسر باشد با جلب نظر دستگاه اجرائی و با تصویب شورای اقتصاد بصورت طرحهای منطقهای تفکیک نماید و با رعایت بند الف این تبصره بمصرف برساند.
تبصره ۱۹
اجازه داده میشود اعتباری به مبلغ یکهزار و پانصد میلیون ریال برای نیازمندیهای عمرانی ضرور و فوری مناطق مختلف کشور توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده و بترتیب زیر مصرف شود:
1 – کلیه اعتبارات موضوع این تبصره در سال 1355 قابل تعهد است و آنچه بمرحله پرداخت برسد از اعتباری که در ردیف 503018 قسمت پنجم این قانون تحت عنوان «هزینههای ضرور عمرانی و عملیات اضطراری در مناطق» منظور است تأمین میگردد.
2 – آئیننامه اجرائی این تبصره به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 1355 تهیه و پس از تصویب کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی اجراء خواهد شد. اعتبارات موضوع این تبصره طبق آییننامه موضوع تبصره مذکور از طریق بانک تعاون کشاورزی بعنوان کمک به حساب انجمن های ده منظور میشود تا طبق مقررات قانون انجمن ده و دهبانی منحصراً برای مصارف عمرانی مورد استفاده قرار گیرد.
[آییننامه اجرایی تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۲۵۳۵ و تبصره 45 قانون بودجه سال ۲۵۳۶ کل کشور]
تبصره 20 –
الف – اعتبار ردیف 501002 قسمت پنجم این قانون تحت عنوان «هزینههای خاص دستگاههای اجرائی» به تشخیص سازمان برنامه و بودجه تفکیک میشود و با پیشنهاد سازمان مزبور طبق مقررات مربوط باعتبار دولت قابل مصرف است.
ب – تفکیک اعتباراتی که در ردیف 102506 قسمت پنجم این قانون تحت عنوان «تجهیز و تقویت کادر فنی و اجرائی استانها و فرمانداریهای کل» منظور گردیده بعهده وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه و مصرف آنها بر اساس موافقتنامههائی خواهد بود که با تأیید استاندار یا فرماندار کل بین دفتر برنامه و بودجه و دستگاههای اجرائی طرحهای خاص ناحیهای منعقد میشود.
تبصره 21 – اجازه داده میشود اعتبار منظور در ردیف 100105 قسمت پنجم این قانون تحت عنوان «آئین ملی بزرگداشت پنجاهمین سال شاهنشاهی پهلوی» به تشخیص وزارت دربار شاهنشاهی و سازمان برنامه و بودجه تفکیک و در اختیار دستگاههای اجرائی ذیربط گذاشته شود.
تبصره 22 – اعتبارات منظور در ردیف 1438 قسمت پنجم بودجه سالهای 1353 و 1354 کل کشور تحت عنوان « خرید آثار هنری ایران» باعتبارردیف 501002 تحت عنوان «هزینههای خاص دستگاههای اجرائی» در بودجه سالهای مذکور منتقل میشود.
تبصره 23 –
الف – کلمه «کمک و» بعد از کلمه «اعطاء» به بند (ب) تبصره 32 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور اضافه میشود ومفاد این حکم در سال 1354 نیز قابل اجرا است.
ب – مفاد بندهای (الف) و (ب) تبصره مذکور در سال 1355 نیز مجری خواهد بود.
تبصره 24 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود اعتبار مورد نیاز هر یک از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی مشمول قانوناستخدام کشوری برای پرداخت هزینههای مربوط بردیفهای 502004 و 502005 و 502006 قسمت پنجم این قانون را در سال 1355 به تشخیصسازمان برنامه و بودجه و با صدور اصلاح بودجه از اعتبار ردیفهای مربوط کسر و باعتبار مواد 1 و 2 بودجه هر دستگاه علاوه نماید.
ضمناً تعهدات تا آخر سال 1354 ردیفهای فوق و همچنین تعهدات تا آخر سال 1353 مربوط بردیفهای 51106000 و 51107000 و 51108000 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور نیز با رعایت مقررات مربوط از محل اعتبار ماده (1) بودجه سال 1355 دستگاههای ذیربط قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 25 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود آن قسمت از اعتبارات ردیفهای 502004 و 502005 و 502006 و 502008 قسمت پنجم این قانون را بمیزان مورد نیاز مناطق آموزش و پرورش با توجه بمفاد تبصره 20 قانون بودجه سال 1348 و تبصره 49 قانون بودجه سال یکهزارو سیصدو پنجاه و دو و تبصره 83 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور بعنوان کمک برای مصارف مقرر دراختیار مناطق مربوط بگذارد.
تبصره 26 – بوزارت امور اقتصادی و دارائی اجازه داده میشود آن قسمت از اعتبارات ردیفهای 502004 و 502005 و 502006 و 502007 و502008 قسمت پنجم این قانون را در مورد کارمندانی که در اجرای قانون واگذاری بیمارستانهای وزارت بهداری مصوب خرداد ماه 1350 به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و جمعیت کمک بجذامیان منتقل شده است بعنوان «اعانه» و به میزانی که از طرف سازمان برنامه و بودجه تشخیص داده میشود در اختیار جمعیتهای مزبور بگذارد.
تبصره 27 – بوزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود اعتبار مربوط بآموزش رایگان و بهبود تغذیه دانشآموزان موضوع ردیف 9998قسمت هفتم و اعتبار مربوط بتربیت معلم، سپاه دانش و توسعه برنامههای موضوع ردیف 9999 قسمت هفتم این قانون را در سال 1355 بر حسب نیازمندیهای هر یک از مناطق آموزش و پرورش به تفکیک برنامهها و فصول بین آنها بصورت کمک توزیع کند و در صورت لزوم نسبت بخرید موادغذائی از اعتبار ردیف 9998 در مرکز اقدام و بحساب منظور نماید. توزیع اعتبارات مذکور بر اساس نیازمندی های مناطق در هر صورت در همان سال باید باطلاع سازمان برنامه و بودجه و تأیید کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی برسد.
تبصره 28 –
الف – بسازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود در اجرای قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اعتبارات جاری مؤسسات و بنگاهها و واحدها و فعالیتهائی که بموجب قانون مذکور جزء تشکیلات و وظایف سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قرار میگیرد ازبودجههای سال 1355 دستگاههای مربوط کسر و بسازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دهد.
ب – کلیه اموال مربوط به واحدها و فعالیتهای تحقیقاتی که در اجرای قانون مذکور جزء تشکیلات و وظایف سازمان تحقیقات کشاورزی و منابعطبیعی قرار میگیرد با کارکنان مربوط بسازمان مزبور منتقل و واگذار میشود. بهای آن قسمت از اموال متعلق بشرکتهای دولتی که باین ترتیب واگذار خواهد شد بارزش معین شده در ترازنامه و با تصویب مجامع عمومی از دارائی و ذخائر شرکت مربوط کسر میشود.
تبصره 29 – بسازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود در اجرای قانون تشکیل سازمان آموزش کشاورزی مصوب
29 /2ا/1354عتبارات جاری برنامهها و فعالیتهای آموزش مؤسسات و بنگاهها و سایر واحدهائی که بموجب قانون مذکور جزء تشکیلات و وظایف سازمان آموزش کشاورزی قرارمیگیرد حسب مورد به پیشنهاد وزیر کشاورزی و منابع طبیعی یا وزیر وزارتخانه مربوط از بودجه سال 1355 دستگاههای مربوط کسر و بسازمان آموزش کشاورزی اختصاص دهد.
تبصره 30 – بسازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود اعتبارات جاری مربوط به سازمان دامداران متحرک را به پیشنهاد وزارت کشاورزی ومنابع طبیعی از بودجه سازمان جنگلها و مراتع کشور کسر و به تفکیک مواد هزینه ذیل ردیف جداگانه بنام سازمان دامداران متحرک اختصاص دهد.
تبصره 31 – بسازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود پس از تشکیل هیئت های امناء مراکز تعلیمات حرفهای موضوع تبصره 53 قانون بودجهاصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور اعتبارات هر یک از مراکز تعلیمات حرفهای را بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی از موادهزینه بودجه سال 1355 وزارت کار و امور اجتماعی کسر و باعتبار ماده مربوط بودجه آن وزارت اضافه کند. وجوه مزبور در اختیار مراکز مذکور قرارداده میشود.
تبصره 32 – تبصره 19 قانون بودجه سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور تا آخر سال 1355 مجری است.
تبصره 33 – خریدها و مصارفی که از محل اعتبار ماده 12 بودجه وزارت جنگ برای تقویت نیروهای دفاعی کشور صورت میگیرد مشمول مقررات مذکور در قانون تحصیل وام یا اعتبار برای تقویت نیروهای دفاعی کشور مصوب هفتم آبانماه 1352 خواهد بود.
تبصره 34 – اجازه داده میشود تعهدات تا پایان سال 1353 سازمان نقشهبرداری و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مؤسسه رازی مربوط بدرآمدهای اختصاصی سال مذکور از محل مانده درآمدهای اختصاصی سال 1353 هر یک از سازمانهای مذکور محسوب و واریز گردد.
تبصره 35 – اجازه داده میشود تا مبلغ هفت میلیون و سیصد و شصت هزار (7360000) ریال مانده اصل و بهره وام پرداختی از محل اعتبارات برنامههای گذشته بدانشگاه فرح پهلوی (مدرسه عالی دختران سابق) بخشوده شود.
تبصره 36 – مهلت مذکور در تبصره 14 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور از تاریخ انقضاء در مورد سازمان بنادر وکشتیرانی بمدت یکسال و در مورد سازمان معاملات تریاک بمدت سه سال دیگر تمدید میگردد و تبصره یک ماده واحده قانون اجازه معاملات تریاک و کمک بدرمان معتادان لغو و سازمان مزبور مشمول قانون استخدام کشوری و مقررات مربوط به آن خواهد بود.
تبصره 37 – مفاد تبصره 41 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور ناظر بر تبصره 46 قانون بودجه اصلاحی سال 1352و بودجه سال 1353 کل کشور تا آخر سال 1355 تمدید میشود.
تبصره 38 – اجازه داده میشود اعتباراتی که در بودجه وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت علوم و آموزش عالی بمنظور سرمایهگذاری ثابت درمؤسسات آموزشی غیر دولتی با رعایت اولویت شهرستانها اختصاص داده شده یا میشود با موافقت وزارت مربوط طبق مصوبات هیئت امناء مؤسسهآموزشی ذینفع بمصرف برسد.
تبصره 39- وزارت امور اقتصادی و دارائی مجاز است ده میلیارد ریال از اعتبارات صنعتی منظور در پیوست شماره 4 بودجه سال 1354 کل کشوررا در سال 1355 در اختیار وزارت صنعت، معـدن و تجارت بگذارد تا جهت تقویت منابع مالی بانکهای تخصصی صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
تبصره 40 – چنانچه مبالغ منظور شده در ردیفهای بودجه سال 1354 – 1355 برای واریز مانده بدهیهای وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که با تعهد سازمان برنامه و بودجه از اجرای تبصرههای 4 و 41 و 50 و 57 و 60 و 63 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 وبودجه سال 1354 کل کشور ناشی شده است کافی نباشد مانده بدهی آنها در هر مورد با تأیید سازمان برنامه و بودجه بر طبق مقررات مذکور در مفاد تبصره مربوط در پایان سال از محل اعتباری که دولت از بانک مرکزی ایران دریافت میدارد واریز خواهد شد.
تبصره 41 – بوزارت جنگ اجازه داده میشود:
الف – تا مبلغ نود و چهار میلیون و هشتصد و چهل و دو هزار و چهارصد و بیست و شش (426 /842 /94) ریال که از بابت ارزش وسائل و لوازم خواربار و پوشاک دانشآموزان و دانشجویان ژاندارمری کشور و سایر دستگاههای دولتی تا آخر سال 1353 دریافت داشته است تا پایان سال 1355برای خرید و جایگزین کردن وسائل و لوازم خواربار و پوشاک مذکور بمصرف برساند.
ب – مبلغ یکصد و هفتاد و شش میلیون و پانصد و شصت هزار و سی و دو (176560032) ریال مانده اعتبارات خدمات درمانی سال 1353خود را بمنظور افزایش سرمایه سازمان تأمین خدمات درمانی عائله درجه یک افسران و همافران و کارمندان ارتش شاهنشاهی و ژاندارمری کشور وشهربانی کشور به سازمان مزبور پرداخت نماید.
تبصره 42 – دولت مجاز است معادل تعهدات سالهای 1354 و 1355 مربوط به پرداخت 3 درصد سهم دولت (موضوع ماده 28 قانون تأمیناجتماعی) پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه اوراق قرضه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.
تبصره 43 – اجازه داده میشود:
الف – وزارت جنگ هفده میلیارد و هفتصد و بیست میلیون و یکهزار و ششصد و ده (610 /001 /720 /17) ریال از مانده اعتبارات سال 1353خود را بابت تقویت بنیه دفاعی کشور تا پایان سال 1355 تعهد و پرداخت کند.
ب – مبلغ چهار میلیارد (000 /000 /000 /4) ریال از مانده اعتبارات سال 1353 وزارت جنگ برای تأمین کمبود اعتبار حقوق و مزایای کادر شاغل وبازنشسته شهربانی کشور و ژاندارمری کشور و گارد و بنادر و گمرکات اختصاص یابد و بترتیبی که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمانبرنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران میرسد بمصرف برسد.
تبصره 44 – به دولت اجازه داده میشود مبلغ دو میلیارد و یکصد و چهل و نه میلیون و دویست و بیست و شش هزار (000/226 /149 /2) ریالهزینههای مورد نیاز حزب رستاخیز ملت ایران را از درآمد عمومی کشور تأمین و بصورت کمک پرداخت نماید. مصارف اعتبارات مزبور برابراساسنامه حزب و بنا به پیشنهاد دبیر کل و تصویب هیئت اجرائی و طبق ضوابطی که به تصویب هیئت اجرائی میرسد خواهد بود.
تبصره 45 (اصلاحی 31ˏ03ˏ1390)-
اجازه داده میشود مبلغ چهار میلیارد و یکصد میلیون ریال از مانده اعتبارات سال 1353 وزارت جنگ باعتبارات سرمایهگذاری ثابت وزارت راه و شهرسازی منتقل شود تا طبق طرحی که به تصویب سازمان برنامه و بودجه خواهد رسید بمصرف برسد.
تبصره 46 – مفاد تبصره 20 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور در مورد مصرف اعتبارات ذیل ردیف 102003 تحتعنوان «شرکت جوانان در اجرای برنامههای عمرانی» و ردیف 102004 تحت عنوان «هماهنگی و توسعه اجتماعی و اقتصادی خاص استان لرستان» تاپایان سال 1355 تمدید میشود.
تبصره 47 – بوزارت نیرو اجازه داده میشود مبلغ هشتصد میلیون ریال از اعتبارات برنامه توزیع نیروی برق شرکتهای برق منطقهای را بمصرفهزینه تأمین برق روستاها در سال 1355 برساند.
تبصره 48 – از اعتبارات منظور در تبصره 19 معادل 25 درصد در هر منطقه برای تأمین برق روستاها اختصاص داده میشود. سهمیه هر منطقه ازاعتبار بند یک به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها و موافقت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 1355 تعیین و ازطرف وزارت نیرو بشرکتهای برق منطقهای ابلاغ خواهد شد.
اولویت روستاها برای استفاده از نیروی برق با توجه به میزان مشارکت متقاضیان با رعایت مقررات مذکور در تبصره 19 و آئیننامه اجرائی آن از طرف ادارات تعاون و امور روستاهای هر محل تعیین و بشرکتهای برق منطقهای مربوط ابلاغ خواهد شد.
تبصرههائی که تا ملغی نشده بقوت خود باقی است:
تبصره 49 – دولت میتواند وجوه حاصل از سرمایهگذاریهای دولت در خارج کشور را در حساب جداگانه خزانهداری کل در بانک مرکزی ایران نگهداری و طبق مصوبات شورایعالی سازمان سرمایهگذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای سرمایهگذاری در خارج مورد استفاده قرار دهد.
تبصره 50 – افزایش یا کاهش اعتبارات طرحهای عمرانی بین دو دستگاه اجرائی با موافقت دستگاههای مربوط تا میزان ده درصد با موافقت سازمانبرنامه و بودجه و مازاد بر آن با تصویب شورای اقتصاد مجاز خواهد بود.
تبصره 51 –
الف – سازمان برنامه و بودجه مکلف است همهساله بر اساس میزان و ترکیب جمعیت، احتیاجات، پیشرفت و سایر شرایط محلی سطح اعتباراتخاص ناحیهای هر استان و یا فرمانداری کل را تعیین و ابلاغ نماید.
تسهیم اعتبارات بین شهرستانهای هر استان یا فرمانداری کل با رعایت ضوابط مذکورو خط مشی کلی که از طرف سازمان برنامه و بودجه ابلاغ میگردد به پیشنهاد دفتر برنامه و بودجه و با جلب نظر نمایندگان آن استان در مجلسین به تصویب انجمن استان صورت خواهد گرفت.
توزیع اعتبارات در داخل هر شهرستان با رعایت اولویت و ضرورت های محلی در قالب فصول و برنامههایتعیین شده در خط مشی کلی به پیشنهاد دفتر برنامه و بودجه و با جلب نظر نماینده یا نمایندگان آن در شهرستان در مجلسین به تصویب انجمن شهرستان خواهد رسید.
ب – وزارت امور اقتصادی و دارائی اعتبارات مصوب خاص ناحیهای را مستقیماً در اختیار استانداران یا فرمانداران کل قرار خواهد داد تا طبق موافقتنامه طرحهای مربوط که بین استانداران و فرمانداران کل، دفاتر برنامه و بودجه و دستگاههای اجرائی محلی منعقد میشود بمصرف برسد.
ج – دستگاههای اجرائی محلی میتوانند در مواردی که مدت اجرای طرح خاص ناحیهای بیش از یکسال است با موافقت قبلی سازمان برنامه وبودجه و در حدود خط مشی مذکور در بند (الف) و بترتیب مقرر درباره تصویب طرحهای خاص ناحیهای حداکثر معادل اعتبار مصوب همان سال برای سال بعد نیز قرارداد منعقد و اعتبار لازم را در طرح عمرانی سال بعد مقدم بر سایر اعتبارات پیشنهاد نماید.
د – استاندار یا فرماندار کل میتواند اجرای طرحهای خاص ناحیهای را به واحدهای اجرائی ذیربط در شهرستان یا مراکز استان محول نماید و درصورت عدم اجرای طرح با تصویب انجمن استان دستگاه اجرائی دیگری انتخاب کند و یا دستگاه اجرائی طرح را تغییر دهد.
تبصره 52 – اعتبارات مربوط باجرای تبصره 50 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور و تبصره 65 قانون بودجهاصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور بمؤسسات آموزش عالی غیر دولتی که اداره امور آنها بموجب قانون اداره امور مؤسساتآموزش عالی غیر دولتی مصوب تیر ماه 1354 بوزارتخانهها و مؤسسات دولتی واگذار شده یا خواهد شد نیز بر حسب ضوابط مقرر در تبصرههایمذکور قابل پرداخت است. رعایت نسبت بیست درصد مذکور در تبصره اخیر در مورد مؤسسات آموزش عالی الزامی نیست.
تبصره 53 – نحوه مصرف اعتبار بهبود تغذیه دانشآموزان مصوب در بودجه وزارت آموزش و پرورش بر اساس آئیننامهای خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزارت مزبور و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی به تصویب هیئت وزیران برسد. در آییننامه مذکور نحوه نظارت و همکاری انجمنهای شهرستان و شهر و ده منظور خواهد شد.
تبصره 54 – اجازه داده میشود تمام یا قسمتی از بهای اموال منقول یا غیر منقولی که از محل اعتبارات طرحهای عمرانی برای شرکتهای سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی تولید روستایی ایجاد شده یا میشود بر اساس ضوابطی که بنا به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها به تصویب شورایاقتصاد خواهد رسید بلاعوض بشرکتهای مربوط واگذار گردد. شرکتها مکلفند این اموال را بحساب دارائیها و اندوختههای سرمایهای خود منظورنمایند.
تبصره 55- از اول سال 1355 کلیه امور مربوط به بهرهبرداری از انواع معمولی شن، ماسه، قلوهسنگ و خاک رس به استانداریها و فرمانداریهای کل محول میشود. استانداران و فرمانداران کل مکلفند با رعایت قانون گسترش کشاورزی در قطبهای کشاورزی و قانون آب و نحوه ملیشدن آنبهرهبرداری از معادن مذکور را بر اساس ضوابط و ترتیبات و به مدتی که با پیشنهاد وزارت صنایع و معادن به تصویب هیئت وزیران میرسد به اشخاص واگذار و درآمد حاصل را به حساب انجمن شهرستان مربوط منظور نمایند که اضافه بر اعتبار طرحهای خاص ناحیهای و بر طبق مقررات راجع به طرحهای مذکور منحصراً بمصرف عمران روستاهای همان شهرستان برسد. ماده 105 الحاقی به قانون شهرداری مصوب 27 بهمن ماه سال 1345 درمورد مواد معدنی واقع در حوزه خدمات و نظارت شهرداریها و املاک اشخاص بقوت خود باقی است. اجازههائی که برای خارج از محدوده قانونیشهرها تا این تاریخ به استناد قانون معادن برای بهرهبرداری مواد معدنی مزبور صادر شده تا پایان مدت مندرج در اجازه معتبر است ولی رسیدگی بامورآنها طبق ضوابط و ترتیبات مذکور در این تبصره بعهده استانداریها و فرمانداریهای کل خواهد بود و حقوق و بهره مالکانه دولت توسط استانداریها وفرمانداریهای کل وصول و بترتیب مقرر در این تبصره مصرف خواهد شد. در اجرای این تبصره آن قسمت از مقررات مربوط به معادن که با مفاد این تبصره مغایرت دارد موقوفالاجراء خواهد بود.
تبصره 56 – اجازه داده میشود پنجاه درصد وجوه حاصل از اجرای احکام کیفری مقرر در قانون نظام صنفی موضوع بند «و» ماده 63 مکرر مصوب 30 /8 /1351 برای کمک به هزینههای کمیته ملی حمایت از مصرفکننده در وجه کمیته مزبور پرداخت شود.
دستورالعملاجرائی این تبصره با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
تبصره 57 – به دولت اجازه داده میشود وجوه حاصل از خالص فروش کالاهای قاچاق اعم از کالاهای گمرکی و دخانی که وسیله مأموران ژاندارمری کشور و شهربانی کشور کشف میشود و همچنین جرائم وصولی از مرتکبین قاچاق کالاهائی که توسط مأمورین مزبور کشف میشود بارعایت ماده 19 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 1312 برای تهیه و احداث خانههای سازمانی در نقاط مرزی و سایر نقاطی که از نظر مبارزه باقاچاق حائز اهمیت هستند و همچنین خرید وسائل و تجهیزات مربوط به پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق و مبارزه با قاچاق به نسبت کشف در اختیاردستگاههای مزبور بگذارد تا بموجب بودجههائی که با پیشنهاد آن دستگاهها به تصویب هیئت وزیران میرسد بمصرف برسد.
دولت میتواند در آخر هر سال از محل مازاد بر درآمد عمومی، حداکثر تا میزان مبالغی که در سال قبل از این بابت وصول شده باشد در اختیار ژاندارمری کشور و شهربانی کشور بگذارد تا بهمان مصارف برسد.
دستورالعمل اجرائی این تبصره به پیشنهاد مشترک ژاندارمری کشور و شهربانی کشور تهیه و پس از موافقت وزارت کشور و وزارت امور اقتصادی ودارائی و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
از اول سال 1355 مقررات تبصره 29 قانون بودجه سال 1350 کل کشور ملغی است.
تبصره 58 – مؤسسات و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که از محل بودجه عمومی دولت کمک یا اعانه میگیرند مجاز نیستند شروع باجرای فعالیت و یا طرح جدیدی نمایند و یا تغییری در مقررات خود دهند و بطور کلی ایجاد تعهدی کنند که بنحوی از انحاء موجب افزایش میزانکمک یا اعانه دولت بآنها در سال مورد عمل بودجه و یا سالهای بعد شود مگر آنکه قبلاً مجوز لازم را در هر مورد به پیشنهاد وزارتخانه مربوط و تأییدسازمان برنامه و بودجه تحصیل کرده باشند.
تبصره 59 – تبصره 88 قانون بودجه اصلاحی سال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور بشرح زیر اصلاح میشود:
به وزارت دادگستری اجازه داده میشود وجوهی را که بابت خدمات خاص پزشکی قانونی وصول شده یا خواهد شد پس از وضع کلیه هزینههای مربوط به مصرف تجهیز و تکمیل وسائل پزشکی قانونی و نگاهداری صغار تحت سرپرستی دادسراها و کانونهای اصلاح و تربیت برساند.آئیننامه اجرائی این تبصره بوسیله وزارت دادگستری تهیه و پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه بمورد اجراء گذاشته خواهد شد.
تبصره 60 – بوزارت دادگستری اجازه داده میشود بهرههای موضوع تبصره 9 قانون متمم بودجه سال 1347 را طبق آئیننامهای که با جلب نظرسازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارائی به تصویب وزارت دادگستری میرسد بمصرف هزینههای صغار تحت سرپرستی دادسراها وکانونهای اصلاح و تربیت برساند.
تبصره 61 – مفاد تبصره 44 قانون بودجه اصلاحی سال 1353 و بودجه سال 1354 کل کشور تا هنگامی که ملغی نشده بقوت خود باقی است.
تبصره 62 – از اول سال 1355 حقوق وظیفه موضوع تبصره 27 قانون بودجه سال 1351 کل کشور و بند الف تبصره 80 قانون بودجه اصلاحیسال 1352 و بودجه سال 1353 کل کشور شامل وراث مستخدمین غیر رسمی کلیه وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی که مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه خاصی نمیباشند و مورث آنان بعد از 31 /3/1345 و قبل از 1 /1 /1354 فوت شده نیز خواهد بود مشروط بر آنکه در زمان فوت رابطه استخدامی مستخدم با سازمان متبوع وی برقرار بوده باشد.
تبصره 63 – وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شهرداریها و مؤسسات تابع و یا وابسته بآنها وهمچنین کلیه مؤسساتی که بیش از بیست و پنج درصد منابع بودجه جاری آنان از محل درآمد عمومی و یا منابع مؤسسات و شرکتهای دولتی یا سایرمنابع عمومی تأمین میشود مکلفند قبل از هر گونه افزایش جداول حقوق و اجرت و دستمزد و مبانی پرداخت مزایای مستمر یا فوقالعاده شغل یا فوقالعاده شغل مخصوص یا مزایای شغل کارکنان خود موافقت شورای حقوق و دستمزد را تحصیل نمایند.شرکتها و مؤسساتی که بموجب قانون خاص شمول این حکم در مورد آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول این تبصره میباشند. مشمولین قانوناستخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی تابع مقررات مربوط بخود خواهند بود.دستورالعمل اجرائی این تبصره به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.
تبصره 64 – اجازه داده میشود تا مبلغ یک میلیارد ریال بابت وجوه موضوع تبصره 4 « قانون تشکیل سازمانهای گسترش مالکیت واحدهای تولیدی» در سال 1354 بعنوان سرمایه آن سازمان پرداخت و مبالغ پرداختی به هزینه قطعی منظور گردد.
ماده 65 – 25 درصد از اعتبارات مربوط به تأسیسات زیربنائی در روستاهای منفرد هر استان به اجرای طرحهای عمرانی در روستاهائی که بیش از 250 نفر جمعیت دارد اختصاص داده خواهد شد.
اعتبار فوق بر اساس موافقتنامههائی که بین دفتر برنامه و بودجه استانها و بانک تعاون کشاورزی مرکز استان مبادله میشود بعنوان کمک به حسابانجمنهای ده پرداخت خواهد شد تا طبق مقررات قانون ده و دهبانی به مصرف برسد مشروط بر آنکه انجمنهای ده مربوط معادل سی درصد درهزینههای اجرای طرح تعهد مشارکت نماید. نحوه اجرای این تبصره بر طبق آییننامهای خواهد بود که از طرف وزارت تعاون و امور روستاها با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمانبرنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران میرسد.
تبصره 66 – به دولت اجازه داده میشود به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارائی با رعایت قانون برنامه و بودجه کشور علاوه بر اعتبارات مصوب در بودجه سال 1355 و آنچه در بودجه سال 1356 کل کشور پیشبینی و تصویب میشود تا مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد (000 /000 /000 /150) ریال برای طرحهای عمرانی انتفاعی مربوط به شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت را تصویب نماید و منابع لازم برای اجرای طرحهای مذکور را از محل وام یا اعتبار داخلی یا خارجی تأمین کند.
تبصره 67 – دولت مکلف است بر مصرف اعتباراتی که از محل درآمد عمومی برای مؤسسات غیر دولتی که تمام یا قسمتی از منابع مالی آنها بصورت «کمک» یا «اعانه» در بودجه هر سال تخصیص میدهد نظارت مالی اعمال کند. نحوه نظارت مذکور تابع دستورالعملی میباشد که بوسیله وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
تبصره 68 – وزارت آموزش و پرورش مجاز است کماکان حقالزحمه خدمات اضافی مدیران و معاونان و دبیران فنی و هنرآموزان هنرستانها و مدارس فنی و حرفهای و همچنین مدیران و معاونان مراکز تربیت معلم که بر حسب ضرورت بصورت دو نوبتی انجام میدهند حداکثر به مأخذ حقوق ثابت و فوقالعاده شغلی که در نوبت اول به آنان پرداخت میشود از محل اعتبارات مربوط پرداخت نماید، این پرداخت منحصراً برای ماههائی که هنرجویان و کارآموزان مراکز تربیت معلم مشغول تحصیل هستند انجام میشود، ضوابط پرداخت این حقالزحمه از مهر ماه 1355 بر اساس آئیننامهایخواهد بود که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران میرسد.
تبصره 69 – اجازه داده میشود از اول سال 1355 حساب مخصوصی تحت عنوان « رفاه بازنشستگان و وظیفهبگیران کشوری» در بانک رهنی ایران افتتاح و مبلغ پنجاه میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه از محل درآمد عمومی تأمین و بحساب مزبور منظور و پرداخت شود. سایر منابع این حساب ونحوه استفاده از آن طبق آئیننامهای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت رفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و 69 تبصره و جداول ضمیمه پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در جلسه عصر روز یکشنبه 17 /12 /1354، در جلسه روز پنجشنبه بیست و یکم اسفند ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی
جدول: دوره 24 – جلد 2 – صفحه 15