مجازات متخلفین از مقررات نظامنامه اساسی آبله‌کوبی مجانی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۱۱/۰۶

وزارت داخله با موافقت و تصویب وزارت جلیله عدلیه نظر به ماده 276 قانون مجازات عمومی مواد ذیل را در مورد مجازات متخلفین از مقررات نظامنامه اساسی آبله‌کوبی مجانی عمومی مورخه 6 مهر ماه 1311 مقرر می‌دارد: 

ماده 1 ـ آبله‌کوبان ثابت و سیار و اطبای صحی مکلف هستند که در حوزه مأموریت خود مراقب اجرای نظامنامه اساسی آبله‌کوبی مجانی باشند و هرگاه کشف شود طفلی در یکی از مراحل سه‌گانه از شش ماه تا سیزده ساله تلقیح نشده یا شخصی در کوبیدن آبله خود در مرتبه چهارم غفلت نموده به ولی خاص یا قیم طفل و یا شخص تلقیح شده اخطار کنند که تا دو ماه به کوبیدن آبله اقدام نماید. والا متخلف محسوب و به وسیله مأمورین مربوطه به محکمه خلاف جلب و به پنج الی سه ماه حبس تکدیری و تأدیه 11 الی سی ریال غرامت محکوم خواهد شد.

ماده 2 ـ تخلف مأمورین صحی از مقررات ماده 5 نظامنامه اساسی و این نظامنامه مستلزم به سه الی هفت روز حبس تکدیری و تأدیه سی الی پنجاه ریال غرامت می‌شود مگر این که عمل متخلف مشمول مقررات قانون مجازات عمومی و مستلزم مجازات سخت‌تری باشد که در این صورت در محکمه صالحه تعقیب و به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.

ماده 3 ـ مدیران مدارس نباید محصلین را بدون داشتن تصدیقنامه آبله‌کوبی راجع به مرتبه مربوطه با سن در مدرسه بپذیرند والا متخلف شمرده شده به حکم محکمه به سه الی پنج روز حبس تکدیری و به 11 الی سی ریال غرامت محکوم خواهند گردید.

ماده 4 ـ رؤسای پرسنل در موقع استخدام مستخدم جدید باید تصدیق آخرین دفعه تلقیح را از داوطلب مطالبه نمایند والا به محکمه خلاف جلب و به پنج روز الی یک هفته حبس و از 31 ریال الی پنجاه ریال محکوم خواهند شد.

ماده 5 ـ در صورتی که ولی خاص یا قیم در محکمه ثابت نماید که برای تلقیح طفل دسترسی به آبله‌کوبی نیافته یا در محل اقامت او آبله‌کوب ثابت یا سیار برای اجرای عمل تلقیح نیامده و قادر به بردن طفل نیز به‌ یکی از پستهای آبله‌کوبی مجاور نبوده از مجازات و غرامت‌های مذکوره در ماده 1 معاف خواهد گردید.

علی منصور ـ مهر وزارت عدلیه
دکتر متین دفتری ـ کفیل عدلیه