آیین‌نامه نگاهداری کلیدهای خزانه‌های طلا و نقره و جواهرات پشتوانه و اسکناس آماده برای انتشار بانک ملی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۲۵/۰۵/۰۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۲۵/۵/۵ بنا به پیشنهاد شماره 31377 وزارت دارائی در اصلاح تصویبنامه شماره 5924 مورخ 11 خرداد ماه 1322 هیئت وزیران تصویب نمودند که آیین‌نامه نگاهداری کلیدهای خزانه های طلا و نقره و جواهرات پشتوانه و اسکناس آماده برای انتشار بانک ملی ایران را که مشتمل بر 7 ماده و 2 تبصره و ضمیمه این تصویبنامه است بموقع عمل و اجرا گذاشته شود.

از طرف نخست وزیر


ماده 1 – سری اول کلیدهای خزانه های طلا و نقره و جواهرات پشتوانه و اسکناس آماده برای انتشار در مرکز در حضور اعضای هیئت نظارت اندوخته اسکناس در جعبه های مخصوص گذارده شده و درب آن از طرف کارمندان حاضر که در هر حال باید اکثریت داشته باشند لاک و مهر خواهد شد.
جعبه مزبور در صندوق آهنی که در اطاق هیئت نظارت اندوخته اسکناس قرار خواهد داشت و دارای دو کلید مشابه میباشد گذارده شده و یک کلید صندوق نزد رئیس هیئت نظارت یا بازرس دولت در بانک و کلید دیگر در پاکتی که پلاک و مهر اعضای هیئت نظارت ممهور شده باشد بترتیب مندرج در ماده 20 در صندوق اجاره نگاهداری خواهد شد.


ماده 2- سری دوم کلیدهای خزانه های مندرج در بند اول همچنین کلید دوم صندوق آهنی اطاق هیئت نظارت اندوخته اسکناس در جعبه های لاک و مهر شده از طرف اعضای هیئت نظارت اندوخته اسکناس در صندوق اجاره که بانک ملی ایران برای این منظور در اختیار هیئت نظارت خواهد گذاشت گذارده شده و دو کلید مشابه صندوق اجاره در پاکتهای جداگانه از طرف اعضای هیئت نظارت لاک و مهر شده یکی نزد رئیس کل بانک و دیگری در صندوق آهنی اطاق هیئت نظارت خواهد ماند.
گشودن درب صندوق اجاره با حضور اکثریت اعضای هیئت نظارت انجام میشود بنابراین از طرف هیئت نظارت به شعبه مرکزی بانک ملی ایران دستور داده خواهد شد که فقط با رعایت این نکته گشودن درب صندوق اجاره مجاز خواهد بود.

تبصره – کلیه کلیدها اعم از سری اول یا سری دوم همچنین کلیدهای صندوق آهنی اطاق هیئت نظارت اندوخته اسکناس و صندوق اجاره در حسابهای انتظامی قسمت نشر وارد شده و در آخر هر سال هنگام رسیدگی به ترازنامه وضعیت صندوق و کلیدها نیز از لحاظ دست نخوردگی و لاک و مهر آن مورد بازبینی هیئت نظارت قرار خواهد گرفت.


ماده 3- مفتاح رمز درب خزانه های مندرج در ماده 1 به رئیس کل بانک ملی ایران داده میشود و بغیر از رئیس کل بانک و رئیس و معاون قسمت نشر اسکناس شخص دیگری نباید از آن اطلاع داشته باشد در صورت تغییر هر یک از سه نفر نامبرده رمز خزانه ها باید تغییر داده شوند. و در هر حال رمزهای مزبور هر شش ماه یک مرتبه عوض خواهد شد.

ماده 4- هر موقع که احتیاج به بازکردن هر یک از خزانه های مندرج در ماده 1 باشد رئیس هیئت نظارت یا بازرس دولت در بانک شخصاً جعبه کلیدها را از صندوق آهنی خارج و پس از رسیدگی بمهرهای آن در حضور اکثریت اعضای هیئت نظارت اندوخته اسکناس باز و با حضور رئیس یا معاون قسمت نشر اسکناس که دارای مفتاح رمز است بگشودن درب خزانه اقدام خواهد شد و بستن آن نیز با تشریفات فوق صورت گرفته و کلیدها بترتیب مقرر در ماده اول نگاهداری خواهد شد.


ماده 5- خزانه هائی که در شعبه های بانک برای نگاهداری طلا و نقره و پشتوانه اسکناس اختصاص داده میشود باید دارای دو قفل متفاوت باشد که کلید یکی از آنها نزد رئیس شعبه بانک ملی ایران و کلید قفل دیگر نزد استاندار و یا فرماندار نگاهداری خواهد شد. بازکردن خزانه های مزبور باید با حضور نمایندگان هیئت نظارت که عبارت از استاندار یا فرماندار و پیشکار و یا رئیس دارائی و رئیس دادگستری محل و رئیس شعبه بانک ملی ایران میباشند طبق صورت مجلس انجام و پس از بستن و قفل شدن نیز از طرف آنها لاک و مهر شده و یک نسخه از صورت مجلس مذکور برای هیئت نظارت اندوخته اسکناس بمرکز فرستاده شود.

تبصره – در صورتی که هر یک از قفلهای مذکور در این ماده دارای دو کلید باشد یک کلید آن برای هیئت نظارت اندوخته اسکناس بمرکز فرستاده میشود که در صندوق آهنی هیئت نظارت نگاهداری شود. و در صورت فقدان کلید باید قفل مورد بحث تعویض شود.


ماده 6- برای اینکه عدم حضور اکثریت باعث تاخیر در تحویل اسکناس به بانک ملی ایران نشود هیئت نظارت اندوخته اسکناس میتواند بازکردن و بستن درب خزانه اسکناس آماده برای انتشار را به عده کمتری از اعضای خود که در هر صورت از 3 نفر کمتر نخواهد بود رجوع نماید.


ماده 7- این تصویبنامه جانشین تصویبنامه شماره 5924 مورخ 11 خرداد ماه 1322 خواهد بود.