قانون تصویب پروتکل تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی

تاریخ انتشار: ۱۳۵۰/۰۳/۱۵

مصوب ۱۳۵۰/۱/۳۰


ماده واحده – پروتکل مربوط به تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده و یک نامه ضمیمه ‌که در تاریخ هشتم مردادماه ۱۳۴۹ مطابق با سی ‌ام ژوئیه ۱۹۷۰ در مسکو بامضاء نمایندگان دولتین رسیده تصویب و به دولت اجازه داده میشود مفاد‌ آن را بمورد اجرا بگذارد.

قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن پروتکل ضمیمه پس از تصویب مجلس شورایملی در جلسه روز پنج شنبه 1 /11 /1349 در جلسه روز دوشنبه‌ سی ‌ام فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه به تصویب مجلس سنا رسید.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف ‌امامی



پروتکل

دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی با توجه بحسن روابط همجواری و همکاری موجود بین دو کشور و بمنظور ‌توسعه امور حمل و نقل محمولات بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و افزایش و توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور در آینده بشرح زیر توافق نمودند:


ماده ۱- طرفین موافقت نمودند که شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و شوروی را در شرایط مساوی تشکیل دهند.


ماده 2- وظائف این شرکت عبارتست از قبول و ترتیب حمل کالاها از مبداء ایران در مرز ایران و شوروی و ارسال آنها بمقصد کشور اتحاد جماهیر‌ شوروی سوسیالیستی و ترتیب تحویل و تحول کالاهای فرستاده شده از مبدأ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بمقصد ایران تا مرز ایران و شوروی ‌و همچنین قبول و ترتیب حمل کالاها از مبدأ ایران در مرز ایران و شوروی و ارسال آنها بمقصد کشورهای ثالث از طریق کشور اتحاد جماهیر شوروی ‌سوسیالیستی (ترانزیت) و تحویل و تحول کالاهای فرستاده شده از مبدأ کشورهای ثالث بمقصد ایران از طریق کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تا‌ مرز ایران و شوروی (ترانزیت) و انجام کلیه امور و تشریفات مربوط (عملیات حمل و نقل و اکسپدیتوری)


ماده 3- مؤسسین شرکت از طرف ایران شرکت سهامی معاملات خارجی (تهران) و از طرف اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اتحادیه کل‌ سایوزونش‌ ترانس (مسکو) میباشند.


ماده ۴- شرکت مطابق قوانین و مقررات جاریه در ایران تشکیل و طبق همان قوانین و مقررات فعالیت خواهد نمود.


ماده ۵- سهام شرکت با نام بوده و بهیچ وجه قابل انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی تابع کشور ثالث نخواهد بود.


ماده ۶- شرکت برای مدت نامحدود تشکیل میشود.


ماده ۷- محل اصلی شرکت تهران و تغییر آن منوط به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام میباشد.


ماده ۸- سرمایه شرکت به تساوی از طرف سهامداران تأمین میشود و سهامداران هر یک از طرفین مالک ۵۰% سهام شرکت خواهند بود.


ماده 9- سرمایه شرکت از طرف مؤسسین با پرداخت وجه نقد یا بصورت اموال مورد نیاز شرکت تأمین خواهد شد.


ماده ۱۰- هیئت مدیره شرکت مرکب خواهد بود از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی ‌البدل که برای مدت دو سال بوسیله صاحبان سهام انتخاب ‌میشوند.
در اولین دوره دو ساله سه نفر از اعضاء هیئت مدیره از ایران و دو نفر از شوروی خواهند بود و رئیس هیئت مدیره از اعضای ایرانی هیئت مدیره انتخاب ‌و مدیر عامل از اعضای شوروی هیئت مدیره توسط هیئت مدیره تعیین خواهد شد.
در دومین دوره دو ساله سه نفر از اعضاء هیئت مدیره از شوروی و دو نفر از ایران خواهند بود و رئیس هیئت مدیره از اعضای شوروی هیئت مدیره و ‌مدیر عامل از اعضای ایرانی هیئت مدیره توسط هیئت مدیره تعیین خواهد شد. در دوره‌ های بعد نیز بهمین ترتیب متناوباً عمل خواهد شد.
اعضاء علی ‌البدل هیئت مدیره در تمام دوره‌ ها یکنفر از ایران و یک نفر از شوروی خواهد بود. تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت چهار رأی معتبر و قابل ‌اجراء است.


ماده ۱۱- کارکنان شرکت فقط از بین اتباع ایران و شوروی انتخاب خواهند شد.


ماده ۱۲- مؤسسین شرکت موظفند حداکثر ظرف چهار ماه پس از تصویب این پروتکل اساسنامه شرکت را تدوین و شرکت را به ثبت برسانند.


ماده 13- این پروتکل پس از تصویب مقامات صلاحیتدار طرفین و از تاریخ مبادله یادداشتهائی مبنی بر تصویب آن بمرحله اجراء در خواهد آمد.

این پروتکل در تاریخ هشتم مرداد 1349 مطابق با سی ‌ام ژوئیه 1970 در شهر مسکو در دو نسخه به دو زبان فارسی و روسی تنظیم گردید و هر دو متن ‌دارای اعتبار یکسان میباشد.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد
از طرف دولت اتحاد جماهیر
شوروی سوسیالیستی
نیکلای «س» پاتولیچف
وزیر بازرگانی خارجی
مسکو بتاریخ 30 ژوئیه 1970


جناب آقای وزیر محترم
بمناسبت امضای پروتکل مربوط بتأسیس شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل شوروی و ایران در تاریخ امروز افتخار دارد که باستحضار برساند ‌از تاریخی که شرکت مذکور در ایران به ثبت برسد شرکت ایران سوترانس در ایران طبق قوانین و مقررات ایران منحل خواهد شد.
جناب آقای وزیر خواهشمند است احترامات فائقه اینجانب را بپذیرید.
نیکلای «س» پاتولیچف – وزیر بازرگانی خارجی
اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
جناب آقای هوشنگ انصاری
وزیر اقتصاد دولت شاهنشاهی ایران
مسکو.


پروتکل فوق مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده و یک نامه منضم بقانون تصویب پروتکل تشکیل شرکت سهامی مختلط امور حمل و نقل ایران و ‌شوروی میباشد.

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف ‌امامی