قانون حذف تبصره (1) فصل (30) جدول تعرفه گمرکی و ارجاع اختلافات موضوع این تبصره به مرجع مذکور در ماده (51) قانون امور گمرکی و اصلاح ماده مزبور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۱۱/۲۴

مصوب ۱۳۷۱/۱۰/۲۳

ماده واحده – تبصره (1) فصل (30) جدول تعرفه گمرکی ضمیمه قانون امور گمرکی مصوب 1350 حذف و اختلافات مورد اشاره در این تبصره به‌ مرجع موضوع ماده 51 قانون مذکور ارجاع و ماده اخیرالذکر به شرح ذیل اصلاح می‌ گردد:

ماده 51 – مرجع رسیدگی به اختلاف در تشخیص نوع کالا و تطبیق مشخصات آن با مندرجات تعرفه گمرکی و سایر اختلافات ناشی از اجرای مقررات‌ گمرکی و مقررات صادرات و واردات کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی است. این کمیسیون از پنج نفر کارمند بصیر و مطلع به امور گمرکی به‌انتخاب رئیس کل گمرک و یک نفر از کارمندان بصیر و مطلع وزارت امور اقتصادی و دارایی و یک نفر از کارمندان بصیر و مطلع وزارت بازرگانی به‌انتخاب وزرای مربوط تشکیل می‌ شود.
در صورت بروز اختلاف بین گمرک و صاحب کالا در طبقه‌ بندی کالا یک نفر نماینده از وزارتخانه ذیربط (‌بر حسب نوع کالا) به معرفی وزیر مربوط به‌اعضاء کمیسیون اضافه می‌ شود.
رأی کمیسیون در مواردی که مابه‌ الاختلاف بین مبلغ رأی و مبلغ مورد قبول مؤدی یک میلیون ریال یا کمتر باشد برای طرفین قطعی و لازم‌ الاجراء است‌ و زائد بر یک میلیون ریال همچنین در سایر موارد مذکور در این ماده رأی کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی قابل تجدیدنظر است و طرفین‌ می‌ توانند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی کمیسیون تقاضای تجدید نظر نمایند.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و سوم دی ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شوری نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌ اکبر ناطق نوری