مالیات قراء و املاک

تاریخ انتشار: ۱۲۹۲/۰۶/۲۲

شماره: 1315 – 1292/06/22


نظر به اینکه کلیه قراء و املاک بطور تساوی در پرداخت مالیات سهیم هستند و بسیاری از املاک که جدید النسق یا بلاجمع بوده و یا مالیاتشان کم است باید حقوق ثابته مالیاتی دولت را بلا استثناء تأدیه نمایند و بملاحظه اینکه مادام که ممیزی کلی در مملکت شروع نشده است باید مالیات املاک و قرار مزبوره از قرار عشر دریافت شود و نیز نظر باینکه صاحبان املاک مزبوره ممکن است ملک دیگری داشته باشند که دارای کسر عمل و مالیات آنها فوق استطاعت مجلس باشد لهذا هیئت وزراء عظام مواد ذیل را مقرر میدارند:

ماده 1) خزانه‌داری کل مجاز است که مقدار محصول املاک بی مالیات و کم مالیات را باطلاع و اتفاق مالک هر یک از آن املاک معین نموده عشر عایدات آن را از بابت مالیات دریافت نماید بدون اینکه از این بابت مطالبه مخارج از مالک نماید.

ماده 2) تعیین عایدات املاک مزبوره در مادۂ فوق بتوسط کمیسیونی بعمل میآید که مرکب خواهد بود از این مالیه محل و دو نفر خبرۂ قابل بلوک. خبره های مزبور بموجب حکم وزارت مالیه و مطابق پیشنهاد خزانه‌داری کل برای مدّت یک سال معین میشوند.

ماده 3) کمیسیون مزبور قبل از شروع بعملیات ممیزی فهرستی از اطلاعات لازمه راجعه بمحصول و کیفیت املاک از مالک آن میخواهد.

ماده 4) قبل از اجراء نتیجه ممیزی، خزانه‌دار کل حق دارد از هر منبع دیگری که صلاح بداند کسب اطلاع نماید.

ماده 5) در صورتی که مالک نسبت بممیزی که شده است اعتراض داشته باشد میتواند کتباً اعتراض خود را بخزانه‌داری اظهار و تقاضای تجدید ممیزی نماید. ممیزی ثانوی بتوسط سه نفر خبره جدید بعمل می‌آید که دو نفر آنها را خزانه‌دار کل و مالک باتفاق و یک نفر را وزارت مالیه معین نموده باشند.

ماده 6) این مالیه مرکز یا حوزۂ باید یک نسخه از مواد مصدق را پورت ممیزی را هر دفعه بأمضای خود بمالک بدهد.

ماده 7) صاحبان املاک بلا جمع و جدیدالنّسق و کم‌مالیات که املاکشان بترتیب فوق ممیزی میشود اگر املاک دیگری دارند که دارای کسر عمل باشند حق دارند تقاضا نمایند که بترتیب فوق محصول آن املاک ممیزی و عشر آن از بابت مالیات اخذ شود. در این صورت باید مخارج ممیزی را از عهده برآیند.

ماده 8) مدلول این حکم از اول سنة اورئیل مجزی خواهد بود.

ماده 9) وزیر مالیه حکم هیئت وزرا را بموقع اجرا خواهد گذاشت.