صورت مذاکرات و تصمیمات هیئت وزرا در امر نان

تاریخ انتشار: ۱۲۹۲/۰۷/۱۰

صورت مذاکرات و تصمیمات وزرا عظام در امر نان به تاریخ 3 ذیقعده 1331 از این قرار است:

1- چون حکومت و جماعت خباز اظهار میداشتند که بواسطه مال‌بگیری مامورین مالیه در بلوکات طهران جنس متفرقه کمتر وارد میدان میشود وزارت مالیه قرار داد از این تاریخ تا قوس ابتدای روزی پنجاه خروار از جنس دولتی به حواله وزارت داخلی به خباز داده قیمت آن را دریافت دارد.

2- وزارت مالیه از…… معین نماید که جنس دولت از کدام محلّها باید حمل شود تا وزارت داخله حتی المقدور تهیه وسایل حمل جنس را از شتر ایلات و غیره فراهم نماید.

3- وزارت داخله باید معین نماید که خوراک شهر در هر روز چه میزان است و چه مقدار آرد و گندم و جو باید بر…… خبازی داده شود مطابق صورتی که قبلاً وزارت داخلیه خواهد داد وزارت مالیه آردی را که برای خوراک شهر لازم است از روز شروع رسانیده خباری رسانیده ……قیمت آن را بنرخی که هیئت دولت معین نماید دریافت دارد.

4- وزارت داخله تعیین نمود که وزارت مالیه باید مقدار شصت هزار خروار جنس دولت را حاضر نموده تا ابتدای اسد بترتیبی که وزارت داخله صورت خواهد داد بحواله وزارت داخله بخباز بپردازد و روزی پنجاه خروار فوق از مقدار مزبور کسر شود.

5- از گندم و جویی که وزارت مالیه بخباز خواهد داد باید گماشته وزارت داخله و مالیه قبلاً نمونه برداشته نگاه دارند تا جنس نان را با جنس آرد تطبیق نمایند.

6- بعد از آنکه جنس ترتیب فوق به خباز داده شد باید وزارت داخله مراقبت نماید که نان خوب و بی عیب مطابق قیمتی که دولت معین نموده فروخته شود.

7- برای کسر فروختنی نان یا برای جنس آن مجازاتی معین و قبلاً به خباز اعلان و در صورت ظهور تقلب بدون ملاحظه مجری خواهد شد.

8- به خزانه‌داری اظهار شود در محلّهای مقدور جو را بقدری که لازم باشد تبدیل بگندم نمایند.