منع ورود رنگهای غیر ثابت جوهری و صدور قالیهایی که به این الوان رنگ آمیزی شده

تاریخ انتشار: ۱۲۹۳/۰۹/۱۶

چون سابقا از طرف دولت در منع ورود رنگهای غیر ثابت جوهری و صدور قالیهائی که به این الوان رنگ آمیزی شده محض حفظ منافع هیئت جامعه مملکت اقدامی بعمل آمده بود این اقدام باعث اعتراضات عامّة تجار قالی فروش گردیده و مستدعیاتی در این خصوص از دولت نموده بودند هیئت دولت نظر بمستدعیات تجار و مساعدت با آنها در سنة ماضیه اورئیل کمیسیون مقرر داشتند که باعتراضات تجار رسیدگی و نظریات خودشان را در موضوع این امر پیشنهاد نمایند موافق راپورتی که کمیسیون مزبور داده از هیئت وزراء ترتیب ذیل را در جلسه سه شنبه 19 محرم 1333 تصویب نمودند مشروط بر اینکه موادّ راجعه تهیه رنگ ثابت و تعلیم طریقه شناختن آن با مواد راجعه به اخذ حقوق معافیت تواماً مجری گردد.


(پیشنهاد کمیسیون) (تدابیر فوریه)

اولاً – از قالیهای جوهری که قبل از تاریخ اوّل میزان اورئیل 1331 وارد گمرک شده و تا این تاریخ در حال توقیف هستند حقّ معافیت از قرار صدی سه و از آن تاریخ ببعد از قرار صدی شش گرفته شود.

ثانیاً- حقوق صدی 6 که از قیمت قالیهای زمینی در موقع خروج آنها از ایرانی گرفته میشود (و ابتداء مقرر بود که اوّل برج میزان بصدی 9 برسد بعد محض رعایت حال تجار اخیراً قرار شد که تا اوّل برج جدی بهمین مأخذ باقی مانده و از آن تاریخ ببعد اضافه شود) برای مزید مساعدت در باره صاحبان این قبیل قالی تا اول حمل توشقان ئیل تغییر نکند.

ثالثاً – کلیه جرائمی که بواسطه اظهار در موضوع رنگ بقالیهای توقیفی در سرحد تا آخر قوس بارس ئیل تعلق گرفته است عفو و بخشیده شود.

رابعاً- فرشهائی که در سرحد توقیف هستند و در ده قسمت یک قسمت…. دارد یعنی مقدار رنگ جوهری غیر ثابت آنها در برابر رنگهای ثابتشان مضمحل باشد در موقع حمل به خارجه از حقوق سابق الذکر معاف شود.

(تدابیر آتیه)

خامساً – خزانه‌داری کل بمأمورین گمرک در هر جا دستور العمل بدهد که از این ببعد منتهای سرعت را در معاینه قالیهای جوهری بکار برند تا اینکه مال التّجارة قالی فروشان در گمرکات حتّی المقدور معطّل شود.

سادساً – خزانه‌داری کلّ به کیمیاگرانی که مخصوصاً برای تنظیم عمل رنگ قالی استخدام کرده است اوامر اکیده بدهد که بفوریت و بدون تاخیر به تعلم و اشاعه صورت استعمال رنگهای ثابت در مرکز عمده قالی بافی مبادرت نمایند برای تسهیل وظایف این کیمیاگران و اخذ نتیجه مطلوبه از تجارت و تعلیمات آنها خزانه‌داری کل مجاز باشد که هر گونه اسباب و وسائلی که در خور میداند از قبیل استخدام شاگردان کلاس شیمی عالی دار الفنون و احداث مدارس کوچک کیمیاگری مجّانی در مراکز مهمّه قالی بافی هر چه زودتر فراهم آورد.

سابعاً – برای اینکه از ترک رنگهای جوهری فعلاً سکته به صنعت قالی بافی ایران نرسد خزانه‌داری کلّ بهر وسیله که مقتضی میداند از در مراکز بزرگ قالی بافی رنگهای ثابت به قدر کفایت تهیه کرده تا موقع رفع ضرورت در دسترس قالی بافان ایرانی نگاهدارد.
و نیز کمیسیونی لازم دانسته اند که در ضمن اجرای این مواد بکافّة فرش فروشان ایرانی در هر جا رسماً اعلان شود که این واپسین مساعدت و گذشتی است که دولت در باره آنها مبذول میدارد و از این تاریخ ببعد هیچ عرض و تظلّمی که منافی مساعی دولت در جلوگیری از تجارت قالی جوهری باشد قطعیاً جالب توجّه اولیای دولت نخواهد بود و نیز در همین اعلان صریحاً ذکر شود که حقوق معافیت از اوّل حمل توشقان ئیل از قرار ذیل تدرجاً بالا خواهد رفت.

از اول حمل توشقان ئیل 1333
%9
" " لوی ئیل 1334
%12
" " ئیلان ئیل 1335
%15
" " یونت ئیل 1336
%18
" " قوی ئیل 1337
%20