بودجه، تشکیلات و حقوق اعضاء ادارات عدلیه در ولایات خارج از مرکز

تاریخ انتشار: ۱۲۹۴/۰۹/۲۴

شماره: 19012 – 1294/09/24


هیئت محترم وزراء عظام دامت شوکتهم
چون فعلاً برای ادارات عدلیه در ولایات خارج از مرکز بودجه دولتی تصویب نشده و ممکن است تا چندی دیگر به همین منوال بگذرد برای اینکه ادارات مزبوره در تحت قاعده و ترتیب بالنسبه صحیحی بوده تکلیف آنها از حیث تشکیلات حقوق اعضاء معلوم باشد فقرات ذیل را این بنده پیشنهاد و خاطر محترم مینماید:

اولاً صورتی از تشکیلات عدلیه های ولایات بطوری که مقتضی حال امروزه و موافق با قوانین عدلیه باشد ترتیب داده ذیلاً بلحاظ هیئت دولت میرساند که مطابق این صورت بروسای عدلیه ولایات دستور داده شود تا ادارات عدلیه را بر وفق آن تشکیل و ترتیب دهند.

ثانیا در ضمن همین صورت میزانی برای حقوق اعضاء عدلیه ولایات بطوری که مناسبت بنظر میرسد یقین میشود که بوزارت مالیه ابلاغ شده و بمامورین مالیه در ولایات دستور داده شود که من بعد در عایدات ادارات عدلیه نظارت داشته آنها را ضبط نمایند و موافق این صورت باعضاء عدلیه ماهیانه حقوق برسانند. هر گاه عایدات جزو عدلیه کفاف حقوق اعضاء آن را داد تمام میزانی را که تشخیص شده بپردازند و اگر زیاده بود مازاد او را ضبط خزانه دولت نماید. و اگر عایدات عدلیه نسبت بکل حقوق اعضاء آن کسر داشت بعد از پرداخت حقوق اعضاء جزء مابقی را بطریق تومان شمار میان همه اعضاء تقسیم نمایند.

اگر چه این صورت اخیر برای اعضاء عدلیه ولایات ناگوار است و در حقیقت صورت خوشی نیست، لیکن با وضع حالیه مالیه دولت فعلاً گویا علاجی نباشد و تاکنون هم بهمین ترتیبات گذرانیده‌اند.
بعلاوه این بنده امیدوارم هرگاه مساعدتهای لازمه با ادارات عدلیه در ولایات از طرف حکام و سایر ادارات دولتی بشود و مداخلات مقاعده در کار آنها نکنند با مراقبت ادارات مالیه عایدات عدلیه در ولایات لااقل بقدر کفاف مصارف خود آنها بشود و بزودی هم پیدا کند که تحویل خزانه دولت گردد.
برای اینکه در موقع کسر داشتن عایدات عدلیه نسبت بمیزان حقوق اعضاء آنها حتی الامکان به اعضاء ظلم نشود ترتیب فوق را پیشنهاد میکنم که سالیانه منظور دارند. یعنی در عرض یک سال اگر در بعضی ماهها عایدات فاضل داشته و در بعضی ماهها کسر پیدا کند از فاضل اوقاتی که اضافه داشته جبران کسر اوقات دیگر را بنمایند.