تاسیس اداره به اسم دارالایتام

تاریخ انتشار: ۱۲۹۸/۰۸/۰۶

1761 – ۱۲۹۸/۸/۶


در جلسه ۱ عقرب ۱۲۹۷ مطابق ۱۷ محرم ۱۳۳۷ هیئت وزراء راجع بدار الایتام مواد هفت گانه ذیل را مقرر فرمودند:

(1)- هیئت دولت تصویب میکنند که اداره به اسم دارالایتام دولتی تأسیس شود.

(2)- حدّ متوسط عده نفرات ایتام پانصد نفر خواهد بود که فعلاً سیصد نفر یتیم و دویست نفر عجزه هستند و بعدها تمام عده، منحصر به ایتام خواهد بود.

(3) – بودجه جمع و خرج دارالایتام برای بقیه سال هذه السنه و سنه آتیه بتوسط رئیس دارالایتام تهیه و از تصویب هیئت وزراء عظام میگذرد و هر ساله قبل از عید نوروز مستقیما بودجه باید بتوسط رئیس بدولت تقدیم شود.

(4) – ریاست عالیه این تأسیس با شخص رئیس الوزراء خواهد بود. رئیس ادارة دارالایتام مکلّف است نظامنامه … و اساس ان را تهیه کرده از تصویب هیئت معظم دولت بگذراند.

(5)- نظر به اینکه قسمتی از عواید این اداره بکمک تجار و اصناف تکمیل میشود کمیسیونی مرکب از نمایندگان تجار و اصناف و وجوه اهالی که دولت تعیین میکند مطابق نظامنامه علیحده که تهیه خواهد شد در کلیات امور این اداره نظارت خواهند داشت.

(6)- مادامی که بودجه این اداره از تصویب هیئت دولت نگذشته وزارت مالیه به رسم علی الحساب روزی مبلغ یکصد تومان برای مصارف ضرروی این اداره خواهد داد و در مقابل محل های آن را ضبط خواهد کرد.

(7)- آقای معدل الدوله رئیس اداری دار الایتام مأمور اجرای این تصویبنامه و انجام این خدمت خواهد بود که بزودی تهیه وسائل تأسیس این اداره را نماید.