وضع مقرراتی جهت جلوگیری از اعمال محتکرین و تامین ارزاق پایتخت

تاریخ انتشار: ۱۲۹۷/۰۶/۲۹

شماره 1127


نظر به اینکه محصول هذه السنه در ایالت طهران مرغوب و امیدبخش است و ارزاق شهر طهران و بلوکات اطراف را کافی خواهد بود و فقط عملیات سوء محتکرین ممکن است ارزاق عمومی را تهدید نماید،
و نظر به اینکه اولیاء دولت برای تأمین آتیه ارزاق پای تخت و ممانعت از اعاده اوضاع ناگوار اسف‌انگیز سنه ماضیه و منع از احتکار غلات موظفند که اقدامات لازمه را بعمل آورند، مواد ذیل را مقرر میدارند:

۱- کلیه غلات موجوده در بلوکات ایالت طهران متعلق به مالکین به استثنای بذر و مقدار غله که برای آذوقه رعایا بوده است باید بمصرف آذوقه شهر پایتخت برسد.

۲- احتکار و خرید و فروش غله به عنوان تجارت بکلی ممنوع و کسانی که مرتکب این معامله حرام شوند غله که برای تجارت و احتکار خریده‌اند ضبط دولت خواهد شد.

۳- از تاریخ امروز خریداری غلات اربابی تا مقداری که طرف احتیاج است منحصر به دولت خواهد بود. این خریداری به قیمتی میشود که نفع منصفانه مالکین در آن منظور شده باشد دولت مختار است بعد از آنکه مقدار جنسی که برای آذوقه شهر لازم میداند تهیه شد هر آنی که صلاح بداند خرید و فروش جنس را آزاد نماید.

۴- هرگاه ثابت شد کسی علناً یا در خفیه اقدامات و وسایل بر خلاف تأمین ارزاق عمومی و حسن جریان … مرتکب شده است فوراً دستگیر و مورد مجاز است سخت خواهد شد.

۵- مجازات اشخاصی که مرتکب تقصیرات مذکوره در ماده چهار میشوند مطابق نظامنامه علی حده که دارای مجازاتهای استثنایی خواهد بود مستور میشود.

۶- نسبت به غلاتی که بعد از تاریخ این تصمیم اشخاص بخواهند از خارج از بلوکات و حومه طهران وارد شهر یا بلوکات نمایند مدیرکل ارزاق میتواند ترتیباتی را که در هر مورد مقتضی بداند معمول دارد.

۷- مدیر کل ارزاق عمومی و مأمورین عدلیه و نظمیه مأمور و موظفند که اقدامات لازمه برای اجرای مقررات این تصمیم دولت بعمل آورند.

۸- اجرای مواد مندرجه در این تصویب‌نامه بفوریت و از تاریخ انتشار خواهد بود.

موارد فوق در جلسه ۲۹ سنبله ۱۲۹۷ در هیئت وزراء عظام تصویب شد.