تصویبنامه راجع به خبازان و آسیابانها و مامورین اداره ارزاق

تاریخ انتشار: ۱۲۹۷/۰۸/۱۵

شماره 2040


در جلسه ۱۵ عقرب ۱۲۹۷ مطابق ۲ صفر هزار و سیصد و سی و هفت هیئت وزراء بموجب پیشنهاد مدیر کل ارزاق در باب جرایم و تنبیهات خبازان و آسیابانها و مأمورین اداره ارزاق که مخالف مقررات نظامنامه اداره ارزاق عمومی رفتار مینمایند مواد ذیل را تصویب فرمودند:


قسمت اول- راجع به خبّازانی که از انبار غلّة دولتی جنس دریافت میدارند

۱- هر خبّازی که غلّة مأخوذه از انبار دولتی را تماماً پخت نکند محکوم بجریمه خواهد شد که ممکن است ده برابر مقدار گندمی باشد که تقلّب کرده یا از مصرف مشروع خود دور نموده باشد.

۲- هر خبازی که با گندم … نکرده پخت نماید و یا آنکه مواد خارجی داخل در غلّه یا آرد دریافتی از دولت نماید بقسمی که بر وزن آن افزوده از خوبی جنس کاسته گردد محکوم بپرداخت جریمه مساوی با قیمت مقدار جنس یا آردی که تقلّب نموده خواهد بود. بعلاوه تمامی جنس خراب شده توقیف خواهد گردید.

۳- در صورتی که خبّاز غله یا آرد پستی داخل در غلّه خود یا غلّه دریافتی از دولت بنماید نانی که از چنین آرد بدست آید ضبط و بقیمت نازل فروخته و وجه آن بصندوق اداره ارزاق عمومی عاید خواهد شد. و خبّازی که تقلب کرده محکوم بادای جریمه خواهد شد که معادل با قیمت جنس ضایع باشد.

۴- هر گاه نان خبّازی تلخ و یا شور باشد به هر عددی که قران و یا به هر منی هشت قران جریمه تعلّق خواهد گرفت.

۵- هر خبّازی که نانش را عددی بفروشد و وزن آن از وزنی که در نظامنامه اداره ارزاق معین شده کمتر باشد محکوم بجرم میشود. مأخذ جریمه توسط مفتش کل ارزاق عمومی بمناسبت تقلب و مقدار نانی که بمعرض فروش رسیده معین خواهد شد و در هر صورت مقدار جریمه کمتر از بیست تومان نخواهد بود.

۶- هر نانی که به حد کافی پخته نباشد ضبط اداره ارزاق و بنصف قیمت فروخته شده وجه آن به صندوق ارزاق تعلق خواهد گرفت و اگر ثابت شود که نانوا از روی عمد و قصد نان را کم پخته (بیست تومان) جریمه خواهد داد.

۷- هر خبّازی که بیشتر از یک ربع خمیر خود را نان دو آتشه بپزد، به هر عدد دو آتشه دو قران جریمه تعلق خواهد گرفت.

۸- هر خبّازی که پخت خود را تأخیر اندازد و یا آنکه در پخت آن فعّالیت کامل بخرج ندهد نسبت به درجه غفلت و مسامحه از ده الی پنجاه تومان جریمه خواهد داد.

۹- هر خبّازی که بدون اجازه تمام روز را تعطیل نماید نسبت به نتایج سوء این تعطیل پنجاه الی صد تومان جریمه خواهد داد.

۱۰- هر خبازی که حمل گندم را از انبار به آسیا تأخیر اندازد و بواسطه این تأخیر مجبور به تعطیل گردد نسبت به اثرات این تعطیل محکوم به پرداخت پنجاه الی صد تومان جریمه خواهد بود.

۱۱- هر خبّازی که غلّه دولت را عوض نموده و به غلّه پستتری تبدیل نماید غلّه عوض شده تماماً ضبط اداره ارزاق عمومی گردیده و به پرداخت جریمه متساوی با قیمت غله تبدیل شده محکوم خواهد بود.

۱۲- هر خبّازی که آب کثیف جهت خمیر کردن نان استعمال نماید ده تومان جریمه از او دریافت خواهد شد.

۱۳- هر خبّازی که دکان خود یا آلات و ادوات پخت نان را تمیز نگاه ندارد یا آنکه چراغهای نفطی [نفتی] را در داخل یا خارج دکان خود بدون لوله روشن کند پنج تومان جریمه خواهد داد.


قسمت دویم- راجع به خبّازانی که از دولت غلّه نمی‌گیرند

۱۴- هر خبّازی که بی اجازه‌نامه دولتی دکان باز کند بیست تومان جریمه شده و دکان او بتوسط مأمورین دولتی بسته خواهد شد.

۱۵- هر خبّازی که بر خلاف مادّه (۲۷) فصل سوم نظامنامه اداره ارزاق رفتار نماید دفعه اوّل یک تومان ثانیاً دو تومان ثالثاً سه تومان جریمه خواهد شد و از برای دفعات دیگر که این عمل را تکرار کند هر دفعه ده تومان از مشارالیه گرفته خواهد شد.

۱۶- هر خبّازی که قیمت نان سنگک و لواش و غیره را گرانتر از میزانی که در لوحه خود معین کرده بفروشد و نظامنامه اداره ارزاق فصل سوم ماده (۲۷) مرتبه اوّل سه تومان، دفعه دوّم پنج تومان، و بعدها هر مرتبه محکوم به دادن ده تومان جریمه خواهد شد.

۱۷- هر خبّازی که نان او مخالف نمونه که ارائه داده یا مخالف حفظ الصّحه و مضر باشد (نظامنامه اداره ارزاق فصل سوم) نانش تماما ضبط و بمنفعت اداره ارزاق عمومی فروخته شده و یا بمصرف خوراک حیوانات خواهد رسید.


قسمت سوم- راجع به آسیابانها

۱۸- هر گاه آسیابان تمام یا یک جزء از گندم دولتی که برای آرد کردن به او داده شده عوض نماید محکوم است غلّه دولتی را بانضمام جریمه که دو برابر قیمت آن باشد مسترد دارد.

۱۹- هر گاه آسیابانی مواد خارجی به آرد مخلوط نماید به پرداخت جریمه مساوی با قیمت تمامی گندم ضایع شده محکوم گشته و اگر مخلوطی که ترکیب شده مخالف با حفظ الصّحه عمومی باشد بمصرف تغذیه حیوانات خواهد رسید و قیمت آن گندم را باید مسترد داشته یا اگر میل داشته باشد گندم صحیح رد نماید.

۲۰- هر آسیابانی که در بردن گندم به آسیا تأخیر انداخته و یا در آرد کردن گندم تعلل نماید نسبت به نتایج این تأخیر از بیست الی صد تومان جریمه خواهد پرداخت.

۲۱- آسیابانی که بدون اجازه کتبی اداره ارزاق عمومی آسیای خود را تعطیل کند به تأدیه بیست تومان جریمه محکوم خواهد شد.

۲۲- هر آسیابانی که از مادّه (۳۲) نظامنامه اداره ارزاق عمومی تمرّد نماید یعنی در مواقعی که باید برای خبّازان کار کند از برای اشخاص متفرقه کار بکند خرواری پنج تومان جریمه خواهد پرداخت.

۲۳- هر آسیابانی که از مادّه (33) نظامنامه اداره ارزاق عمومی تمرّد نماید یعنی جو آسیا کند در مواردی که مکلّف به آسیا کردن گندم است باید عین قیمت جو آرد شده را بپردازد.

۲۴- هر آسیابانی که گندم یا جو را را درشت آسیا کند باید ده تومان جریمه داده و دوباره همان آرد درشت را آسیا نماید.


قسمت چهارم- راجع به مأمورین اداره ارزاق

۲۵- هر یک از مأمورین اداره کل ارزاق عمومی که به آسیابانها و یا خبّازان در تقلب همدستی کند اولاً از شغل خود منفصل و ثانیاً نسبت به جرم خود از یک ماه الی شش ماه محبوس خواهد شد.

۲۶- اگر در ضمن عملیات خیانت و تقلبات دیگری کشف گردد که در مواد فوق پیش بینی نشده مدیر اداره ارزاق عمومی مجاز خواهد بود که تصمیمات مقتضیه را اخذ و در صورت لزوم پیشنهاد نماید.
مدیر کل ارزاق نیز اختیار خواهد داشت که هر یک از نانواها و آسیابانها را که بواسطه تکرار جرم مستحق تنبیهات سختتر میداند مجازات بدنی از قبیل چوب زدن و غیره محکوم نموده و از اداره نظمیه تقاضا نماید که آنها را بمعرض تنفّر عمومی در آورد.

۲۷- وزیر عدلیه مأمور اعلان و مدیر کل ارزاق مأمور اجرای مواد فوق خواهد بود.