تصویبنامه راجع به اجازه بنای بازار توسط کمپانی نفت ایران و انگلیس

تاریخ انتشار: ۱۳۰۴/۰۷/۱۲

۷۹۰۴ – 1304/07/12


نظر به اینکه کمپانی نفت ایران و انگلیس مایل شده است که در پشت عبادان دم دروازه کارخانجات بازاری بنا نماید و نظر باینکه بنای بازار مزبور … موجب آبادی عبادان خواهد شد لذا هیئت وزراء در جلسه 4 مهرماه بر حسب پیشنهاد نمره (5379) وزارت جلیله فلاحت و تجارت و فواید عامه تصویب نمودند که اجازه بنای بازار مزبور مطابق مواد ذیل بکمپانی نفت ایران و انگلیس داده شود.

1- اراضی که برای بازار لازم است متعلق بدولت بوده و طرف معامله با کمپانی دولت خواهد بود.


2- کمپانی در مقابل اراضی که برای بازار معین می شود باید حق الارض بدولت بدهد.


3- بازار را کمپانی بخرج خودش خواهد ساخت.


4- نقشه ساختن بازار باید بنظر و تصویب مامورین دولت برسد و برای اینکه پس از صدور اجازه دولت تاخیری در عمل حاصل نشود ممک است بحکومت نظامی خوزستان ماموریت داده شود که نقشه بازار را دیده و پس از تصویب اجازه ساختن آن را بدهد.


5- کمپانی مالیات مستقلات دکاکین را که در اجاره باشند خواهند پرداخت.


6- برای اینکه کرایه دکاکین در تحت اصول مضبوطی باشد کمپانی باید کرایه را طوری برآورد کند که از صدی هفت منفعت برای سرمایه خرج شده و مخارج تعمیر و عوارض دولتی و حق روشنایی و آب و تنظیفات که بر عهده کمپانی خواهد بود تجاوز ننماید.


7- برای اطلاع از سرمایه که صرف ساختن بازار خواهد شد کمپانی باید متعهد شود که صورت مخارج ساختمان بازار را بمامورینی که دولت معین میکند بدهد.


8- اگرچه مطابق عهود اتباع خارجه از داشتن املاک و مستقلات در مملکت ممنوع میباشند ولی چون مطابق امتیاز نامه تمام موسسات کمپانی در آخر مدت امتیاز متعلق بدولت است لهذا این اجازه بطور استثناء به کمپانی داده می شود.