واگذاری کلیه مطالبات و بدهی و کلیه دارایی منقول و غیر منقول بانک استقراضی ایران به ملکیت کامل ملت ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۰۶/۱۲/۱۳

۱۰۲۸۹ – 1306/12/13


چون مطابق فصل 9 عهدنامه مودت بین ایران و روسیه مورخه 8 حوت 1299 دولت شوروی روسیه تمام نقدینه و اشیاء قیمتی و کلیه مطالبات و بدهی بانک استقراضی ایران و همچنین کلیه دارائی منقول و غیر منقول بانک مزبور را در خاک ایران بملکیت کامل ملت ایران واگذار نموده و مجلس شورای ملی در ضمن تصویب عمومی مواد عهدنامه دولت را مکلف بقبول بانک مزبور و به وصول مطالبات و پرداخت قروض نموده و استفاده دولت ایران از مازاد دارائی بانک قبل از پرداخت قروض و خاتمه عملیات جاریه بانکی میسر نمیگردد هیئت وزرا در جلسه 30 بهمن ماه 1306 مواد ذیل را مقرر داشتند:


ماده اول – تصویب‌نامه های سابق راجع به بانک ایران (بانک استقراضی سابق) از درجه اعتبار ساقط است. بانک مزبور برای تصفیه امور خود موسسه مستقلی است که شخصیت حقوقی داشته و باید بر طبق ماده ذیل در تحت کنترل هیئت وزرا امور خود را تصفیه نماید.


ماده دوم – جناب مستطاب اجل اقای میرزا رضا خان مدعی العموم تمیز از طرف هیئت دولت معین میشوند که در غیر اوقات اداری امور بانک را از وصول مطالبات و پرداخت قروض به نحوی که مقرون بصرفه بانک باشد تصفیه نمایند.


ماده سوم – پس از تادیة قروض بانک ایران کلیه دارائی آن اعمّ از موجودی و مطالبات و املاک بطور قطع بوزارت مالیه منتقل میشود.