متحدالمال راجع به کشف جرایم به معاونت مأمورین نظمیه

تاریخ انتشار: ۱۳۰۷/۰۹/۱۵

۲۲۶۸۶ – 1307/09/11


گرچه مطابق قانون، ادارات نظمیه در کشف جرائم شرکت و معاونت میکنند ولی واضح است که تکلیف عمده و مسئولیت اصلی متوجه پارکه‌ها و مستنطقین عدلیه است. مأمورین عدلیه باید بدانند که معاونت و کمک نظمیه تکلیف آنها را در کشف جرائم از بین نبرده و اگر در ادای این تکلیف مسامحه شود مسئول خواهند بود.
مأمورین عدلیه باید از معاونت ادارات نظمیه استفاده کرده و خود را بیشتر از هر کس مسئول حسن جریان امور جزائی و کشف جرائم بدانند.
متاسفانه گاه در عمل بر خلاف این دیده میشود و هر یک از عوامل کشف جرائم خود را نسبت به کارهای عوامل دیگر زیاد و کم بی‌علاقه نشان میدهد و بدیهی است وقتی توحید مساعی نشد بسا اوقات نتیجه مطلوبه حاصل نمیگردد و عدم ارتباط اقدامات ادارات نظمیه و پارکه‌ها و مستنطقین کشف جرائم و مجازات مجرمین را دچار لطمه خواهد کرد.
برای ترک این رویه دستور داده میشود که در آتیه صاحب‌ منصبان پارکه‌ها در تهیه مدارک جرم مراقبت کامل داشته از مساعدتهای معنوی و راهنمائی‌های حقیقی نسبت بسایر همکاران خود مضایقه ننمایند.
آقایان مستنطقین نیز هرگاه در تحقیقات سایر مأمورین نقصی مشاهده کردند باید صمیمانه تذکر داده و با معیت خود آنها وسائل تکمیل دوسیه‌ها را فراهم سازند.
وزارت عدلیه هم در تهیه موجبات و وسائل کار و پیشنهادهای قانونی ساعی بوده و قریباً لوایحی برای توسعه اختیارات پارکه‌های استیناف در نظارت دوسیه‌های جنائی و تتمیم آنها از نقطه ‌نظر دلائل و مدارک بمجلس شورای ملی تقدیم و بواسطه قوانین جدید وظایف مشکل صاحب منصبان پارکه و مستنطقین و مأمورین ادارات نظمیه را سهلتر خواهد کرد.

داور ـ وزارت عدلیه اعظم