نظامنامه وظایف مستخدمین کشوری و ادارات و مؤسسات دولتی راجع به جلوگیری از ملخ

تاریخ انتشار: ۱۳۰۸/۱۰/۱۷

۲۳۳۲ – 1308/10/15


در این موقع که حسب‌الامر بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی ارواحنافداه وزارت فلاحت شروع به اقدامات و تشکیلاتی می‌کند که آفت ملخ را بکلی از صفحه مملکت براندازد. لازم است کلیه مستخدمین کشوری در عملیات دفاعیه با مامورین دفع ملخ تشریک مساعی کرده و قویا برای بذل هرگونه مساعدت و کمک های جدی در هر موقع و مورد حاضر شده و کوچک ترین غفلتی در دفاع از حشره مزبور ظاهر نسازند.
ذیلا وظائف مرجوعه کلیه مستخدمین را شرح داده که هر یک بنوبة خود اقدام نمایند.


اولا ـ بمحض ورود مامورین دفع ملخ در هر ناحیه باید فورا حکومت کمیسیونی تحت نظر خود مرکب از رؤسای ادارات کشوری و نماینده قشونی و عدة از مالکین تشکیل و در طرز اداره عملیات دفاعیه – رسانیدن وسائل کار – تهیه عمله – تعیین مزد عملجات قیمت آرد جو و سایر لوازم با حضور رئیس ناحیه مشورت کرده سپس هر یک از رؤسای ادارات دستورات کافی برای کلیه مامورین حوزه تابعه خود جهت مساعدت با دستجات اعزامی مامورین دفع ملخ صادر مینمایند.
کمیسیون اقلا هفته یکبار و در مواقع فوری برحسب تقاضای رئیس ناحیه هر چند دفعه که در هفته لازم باشد برای کمک با مامورین دفع ملخ تشکیل میشود.

ثانیا ـ در کمیسیون فوق‌الذکر رئیس ناحیه اعزامی کلیه دستوراتی که از مرکز به او داده شده با اعتباراتی که برای مخارج ناحیه باو اعطاء شده شرح داده و با مشورت اعضاء کمیسیون نقشةه جامعی راجع بطرز دفاع از ملخ و اعزام مامورین بنقاط لازمه و طریقه بذل کمک هائی که از طرف مالکین و زارعین باید بشود برای اجراء طرح میکند.

ثالثا ـ کلیه رؤسای ادارات کشوری مؤکدا موظف هستند دستورات جدی و کافی بمستخدمین حوزه تابعه خود صادر نمایند که در هر موقع و مورد بقید فوریت برای کمک و مساعدت با مامورین دفع ملخ و اجرای عملیات دفاعیه که بموجب نقشه فوق‌الذکر باید بعمل آید کوچکترین غفلتی ابراز ننمایند.

رابعا ـ کلیه مستخدمین دولتی موظفند بمحض اطلاع از هجوم ملخ و با استحضار از نقاطی که این حشره تخم‌ گذارده و یا عبوراً پرواز کرده باید فورا بدو آدرس ذیل اطلاعات خود را تلگرافا ارسال دارند.
طهران اداره کل فلاحت یا مرکز ناحیه
نواحی ده‌گانه که در تمام مملکت برای دفاع ملخ تعیین شده و در مرکز هر ناحیه مستخدم مخصوصی در ادارة طرق مامور وصول اطلاعات است بشرح ذیل است:
فارس مرکز شیراز
کرمان و بلوچستان " کرمان
خوزستان " دزفول
لرستان " خرم آباد
خراسان " مشهد
استراباد و مازندران " استراباد
غرب " کرمانشاهان
نواحی مرکزی – اصفهان یزد کاشان " یزد
مغان " اردبیل
طهران و توابع " طهران

مخصوصا مامورین و تحصیلداران مالیه و گمرک و سجل احوال و افراد امنیه و مامورین طرق و حکام جزو موظفند که راجع به بروز و ظهور آفت ملخ تحقیقات مخصوصی نموده و نتیجه را بعنوان فوق فورا تلگراف کنند.
در صورت فقدان تلگراف‌خانه باید توسط پستهای امنیه و یا قاصد مخصوص باولین دفتر تلگراف جهت مخابره راپورت خود را بدهند، اضافه از اطلاعات تلگرافی فوق‌الذکر از طرف مامورین دفع ملخ ورقة مخصوصی که در یکصفحة آن سؤالاتی طبع شده بین عموم مستخدمین دولتی توزیع میشود که در موقع ظهور ملخ جواب سؤالات مزبور را نوشته باولین پست‌خانه بادرس مرقومه در ظهر ورقه ارسال دارند.
رؤسای ادارات بنوبة خود باید دستورات مؤکد بمستخدمین حوزه تابعة خود داده که در ارسال اخبار باشتهارات عمومی اکتفا نکرده و شخصا در محل آفت حاضر شده تحقیقات صحیحی بعمل آورند که اطلاعات و اخبار بمرکز از روی ماخذ قابل وثوقی باشد – رؤسای مزبور خود نیز دائما باید مراقب باشند که هرگونه اخبار صحیح و موثقی راجع بظهور ملخ و جهت پرواز حشره مزبور تحصیل کرده فورا به اداره فلاحت در تهران تلگراف کنند

تبصره ـ کلیه تلگرافات و اوراق و مراسلات پستی مربوط باطلاعات راجع بملخ مجانا از طرف کلیه پستخانه‌ها و تلگرافخانه‌های مملکت پذیرفته خواهد شد.

خامسا ـ در هر موقع که از طرف مامورین دفع ملخ شکایتی راجع بمسامحه مستخدمین دولتی در ایفاء وظایف مرجوعه و بذل مساعدت در پیشرفت عملیات دفاعیه برسد باید فورا حکام موضوع را در کمیسیون مذکوره در فوق تحت رسیدگی قرار داده اولا موجبات رفع شکایت مامور دفع ملخ را فراهم کنند و ثانیا مقصر را معلوم و فورا بمحاکم مربوطه تسلیم نمایند.

سادسا ـ هرگاه از طرف اهالی شکایتی از مامورین دفع ملخ برسد باید فورا کمیسیون موضوع را تحت رسیدگی قرار داده مقصر را معلوم و به محاکم مربوطه تسلیم نمایند.
– ا – هـ .

مهر کابینه ریاست وزراء