نظامات مقرره برای مراسم سلامهای منعقده در اعیاد

تاریخ انتشار: ۱۳۰۹/۰۲/۰۱

1ـ در اعیاد نوروز ـ تاجگذاری عید غدیر و عید مبعث، سلام عام تشکیل میشود.

2ـ در اعیاد فطر ـ اضحی و عید مولود حضرت حجت، سلام خاص منعقد خواهد شد.

3ـ در اعیاد دیگر تعطیلهای مقرره باقی بوده ولی سلام منعقد نخواهد شد.

4ـ مشارکت قشون در سلامهای رسمی و قرائت خطبه، موقوف خواهد بود.

5 ـ سلامهای عام در طالار موزه انعقاد یافته و ترتیب آن به شرح ذیل میباشد. در دو طرف طالار قبلا اشخاصی که باید شرفیاب شوند قرار خواهند گرفت. ترتیب توقف از این قرار خواهد بود:
در طرف چپ طالار: هیئت دولت- صاحب منصبان ارشد نظام- هیئت قضائیه- رؤسا و اعضاء ادارات دارای رتبه 8 و 9 وزارت امور خارجه- وزارت مالیه- وزارت داخله- وزارت عدلیه- وزارت اقتصاد ملی- وزارت معارف- وزارت پست و تلگراف وزارت طرق و شوارع و بلدیه طهران و مستخدمین خارجی که داخل در خدمت دولت هستند.

در طرف راست طالار: هیئت منتخبه مجلس شورای ملی – رؤسای وزراء و رؤسای مجلس سابق نمایندگان مجلس شورای ملی و اعیان- تجار و اصناف.
در موقع مقرره ذات مقدس ملوکانه وارد طالار شده و قبل از ورود، یکی از اعضاء تشریفات، ورود موکب مبارک را به حضار اعلام خواهد نمود.
در موقع ورود اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به طالار، وزیر دربار و وزراء در التزام ذات مقدس شاهانه پس از آن در مکان معینه خواهند ایستاد.
اعلیحضرت همایون شاهنشاهی دامت سلطنته، فرمایشاتی مبنی بر تبریک عید ایراد خواهند فرمود.
پس از اصغای فرمایشات شاهانه، از طرف هیئت ‌وزراء، رئیس‌الوزراء – از جانب مجلس شورای ملی، رئیس مجلس؛ از طرف اعیان، یک نفر و از طرف تجار و اصناف نیز هر کدام یک نفر جواب تبریک را معروض داشته و بعد اعلیحضرت همایون شاهنشاهی تالار را دور زده و پس از ابراز مرحمت و تفقد نسبت به حضار مراجعت خواهند فرمود.

6 ـ در سلام‌های خاص، وجوه طبقات جداگانه شرفیاب خواهند شد- ترتیب شرفیابی بقرار ذیل میباشد:
هیئت دولت- هیئت منتخبه نمایندگان مجلس شورای ملی- اعیان و اشراف تجار و اصناف- در اعیاد اسلامی نمایندگان دول اسلامی- صاحب منصبان ارشد نظام.

7 ـ در سلام‌های عام، گارد احترام از شاگردان مدارس نظام و در سلامهای خاص، گارد احترام معموله با لباس سلام در نقاط لازمه گذارده خواهند شد.

8 ـ در سلام‌های رسمی، لباس تمام رسمی و در سلامهای خاص، لباس مشکی استعمال خواهد شد.