تصویبنامه هیئت وزرا راجع به اصلاح ماده 16 نظامنامه اجرای قانون متمم انحصار تجارت خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۰/۰۶/۲۸

۴۷۹۰ – 1310/06/20


هیئت وزراء در جلسه دهم شهریورماه 1310 بر اثر پیشنهاد نمره 909ـ4142 اداره کل تجارت بمناسبت وضع نظامنامه جداگانه برای خرید و فروش اسعار، ماده 16 نظامنامه اجرای قانون متمم انحصار تجارت خارجی را بطریق ذیل اصلاح کرده و تغییر دادند:

 1ـ کلیه صادرکنندگان اجناس ایران باستثنای آنهائی که از طرف دولت از تعهدات اسعاری معاف شوند در موقع صدور باید تعهد نمایند که بمیزان قیمت مال‌التجاره صدوری خود اسعار خارجی که پایه آنها طلا است بنرخ رسمی و در مدتی که از 7 ماه تجاوز ننماید به دولت بفروشند.
 2ـ معافیت از تعهدات اسعاری منوط باجازه مخصوص دولت خواهدبود که بر اثر تصویبنامه هیئت دولت بعمل می‌آید و مدت اعتبار آن از یک سال نباید تجاوز نماید ولی قابل تجدید خواهد بود تصویبنامه راجع به معافیت اسعاری باید بوزارت مالیه و اداره کل تجارت ابلاغ نمود.
 3ـ در صورتی که صدور جنسی به توسط عامل صاحب جنس بعمل بیاید باید عامل مزبور دارای وکالتنامه از طرف صاحب جنس در قبول تعهد اسعاری باشد و وکالتنامه مذکور باید بتصدیق نظمیه یا حاکم محل رسیده باشد تعهدات اسعاری هیچیک از تجارت خانه‌ها یا شرکتها با عوض شدن مدیران تغییر نمی‌کند.
 4ـ در صورتی که صادرکننده دارای اعتبار کافی نباشد که بتوان تعهد او را قبول نمود وثیقه و یا ضامن معتبری از مشارالیه گرفته خواهد شد.
 5 ـ هر یک از تجار داخلی یا خارجی که بخواهد از ایران خارج شود قبل از تحصیل تذکره باید از بانکهائی که از طرف دولت عامل خرید و فروش اسعار خارجی حاصله از صادرات هستند تصدیقنامه ارائه دهد که بدهی اسعاری ندارد و یا اینکه ضامن بدهد که تعهدات اسعاری او را انجام خواهد داد.
 6 ـ در صورتی که تاجری که تجارتخانه او در ایران نباشد خود متصدی صدور جنسی بشود باید ضامن بدهد که تعهدات اسعاری مشارالیه انجام داده خواهد شد.
 7ـ صدور اجناس مختصری که معلوم شود برای تجارت نبوده و بعنوان هدیه و سوغاتی یا نمونه صادر می‌شود و نیز صدور اسباب‌ سفر و سایر اشیاء شخصی که مطابق مقررات مواد 43 دستورالعمل گمرکی راجع به اجرای قانون اول اسفندماه 1307 بعمل می‌آید از تعهدات اسعاری معاف خواهد بود.
 8 ـ صادرکنندگانی که بعد از تاریخ اجرای قانون انحصار تجارت و قبل از صدور جنس قیمت جنس صدوری خود را باسعار خارجی توسط دولت تأدیه نموده باشند در موقع صدور آن جنس از تعهدات اسعاری معاف می‌باشند.
تبصره ـ اشخاصی که در ظرف شش ماه قبل از قانون انحصار تجارت خارجی بدون داشتن تعهدات اسعار خارجی بیکی از بانکهای مجاز فروخته باشند در صورتی که ثابت نمایند که قران حاصله از فروش اسعار مزبور را برای خرید مصالح و اجرت کارگرو غیره بمصرف مؤسسات صنعتی موجوده در ایران رسانیده‌اند در موقع صدور محصول مؤسسات مزبوره معادل اسعاری که قبلاً فروخته‌اند از تعهدات اسعاری معاف خواهند بود.
 9ـ صادرکنندگان نقره در صورتی که صدور آن از طرف دولت مجاز باشد از تعهد اسعاری معاف می‌باشند.
 10ـ در صورتی که پس از اجرای قانون انحصار تجارت خارجی کسی سرمایه از خارج به اسعار خارجی برای مقاصد اقتصادی و یا تجارتی جدیدالتأسیس وارد مملکت ایران نموده باشد و اسعار مزبور را به دولت فروخته باشد در صورتی که بخواهند ثانیاً سرمایه وارد شده خود را از ایران بوسیله صدور اجناس ایرانی خارج نماید اینگونه صادرات از تعهد فروش اسعار به دولت معاف خواهند بود.
 11ـ تعهد اسعاری مطابق نمونه ضمیمه در دو نسخه گرفته شده و نسخه اول و دوم بودن آن در خود تعهدنامه قید خواهد شد در تعهدنامه اسم یکی از بانکها که از طرف دولت عامل خرید می‌باشد و صادرکننده اسعار خود را به آن بانک خواهد فروخت باید معین شود نسخه اول تعهد اسعاری برای بانکی که در تعهدنامه معین شده و نسخه دوم برای وزارت مالیه ارسال خواهد گردید در تعهدات اسعاری تصدیق صدوری که به اعتبار صادرات آن تعهد اسعاری بعمل می‌آید ذکر خواهد شد بانک عامل باید بلاتأخیر پس از انجام تعهدات اسعاری بوزارت مالیه و به اداره جواز ورود اطلاع بدهد که تعهدات اسعاری کدام تصدیقات صدور انجام یافته است و نیز بانک عامل مکلف است که پس از انقضای موعد اسعاری که انجام نشده مراتب را بوزارت مالیه و اداره جواز واردات اطلاع دهد.