طرز ثبت املاک مشاع و املاک مفروز از حیث بنا و مشاع از حیث فضا

تاریخ انتشار: ۱۳۱۱/۰۸/۱۷

۱۷۹۲۳ – 1311/08/16


در تعقیب و تکمیل متحدالمال های مربوطه بطرز ثبت املاک مشاع و املاک مفروز از حیث بنا و مشاع از حیث فضا لزوما خاطر نشان میکند برای ثبت این قبیل املاک در دفتر املاک بجهت هر مالکی سه صفحه باید تخصیص داد و سهم هر مالکی را در صفحات 3 گانه مربوطه بخود ثبت و انتقالات هر سهمی را هم ذیل ثبت خود اصل ملک مطابق مقررات ثبت کرد. مثلا اگر ملکی بشش دانگ یا شش سهم تقسیم شده و هر سهمی یک نفر مالک دارد برای چنین ملکی باید 18 صفحه منظور داشت و در هر 3 صفحه سهمی یک مالک را ثبت کرد در متن دفتر هم باید قید کرد یک سهم از 6 سهم کلیه شش دانگ ملک …. و در ستون مالک هم اسم خود مالک را بتنهائی باید قید و ورقه مالکیت بر طبق دفتر صادر کرد ولی در هر یک از ثبت ها حدود کلیه شش دانگ باید قید شود در املاک مشاع از حیث فضا و مفروز از حیث بنا هم باید بطریق فوق اقدام ولی حدود قسمت مفروز و حدود قسمت مشاع را علیحده در هر ثبتی باید قید نمود و کلیه صفحات مربوطه بیک ملک دارای یک نمره خواهد بود نمره خود ملک هم البته یکی است.
مثلا اگر ملک مشاع دارای نمره 5 باشد کلیه سهام بهمان نمره بعنوان نمره اصلی مکرر ثبت خواهد شد و همچنین اگر از حیث بنا مفروز و از حیث فضا مشاع باشد باز برای هر قسمتی همان نمره اصلی بعنوان نمره اصلی مکرر در نظر گرفته خواهد شد و اگر ملک مشاع در نتیجه انتقالات راجع به یک نفر بشود در آخر صفحات کلیه ملک را باسم مالک جدید ثبت و در ستون ملاحظات صفحات مربوطه هم نمره صفحه مزبور را یادداشت خواهند کرد.
در مواردی که یک قسمت از سهام مجهول المالک اعلان شده برای هر سهمی 3 صفحه سفید باقی خواهید گذارد و اگر تشخیص عده مالکین سهام قطعا میسر نباشد بطور تخمین عده صفحه سفید باقی بگذارید.

مدیرکل ثبت مملکتی – کاظم سمیعی