مقررات وزیر عدلیه راجع به ماده دوم قانون رفع اختلاف صنفی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۲/۰۳/۳۱

۹۰۳۶ – 1312/03/30


نظر به ماده دوم قانون رفع اختلافات صنفی مصوب پنجم مهر ماه 1311 وزارت عدلیه مقرر میدارد:

ماده 1- در مورد اختلافات صنفی که بموجب ماده دوم قانون پنجم مهر ماه 1311 باید بحکمیت رجوع شود امین صلح به متداعیبن تکلیف مینماید که هر کدام یکنفر حکم اختصاصی و هر دو متفقا یکنفر مشترک معین و معرفی نمایند.
هر گاه در ظرف دو روز هیچیک از طرفین و یا یکی از آنها حکم اختصاصی خود را معین و معرفی ننمایند و همچنین در صورتی که طرفین در شخص حکم ثالث در مدت مزبور توافق نکنند امین صلح حکم اختصاصی طرف با طرفین و همچنین حکم اشتراکی را از میان اشخاصی که از حیث اطلاعات متناسب با موضوع ادعا باشند معین خواهد کرد. امین صلح مراتب مذکور را باید در حین تکلیف حکم بطرفین اخطار کند. اگر طرفین برای مدت حکمیت موعدی معین نکرده باشند مدت اختیار حکمها ده روز خواهد بود طرفین میتوانند مدت حکمیت را تمدید یا تجدید نمایند.
اگر یک یا دو طرف بعد از انقضاء مدت حکمیت حاضر به تجدید مدت نباشند و یا بجای حکمیکه بعلت فوت یا استعفاء یا غیر آن دیگر نمیتواند رسیدگی نماید حکم جدیدی معین نکنند امین صلح بجای آنها مدت را تجدید یا قائم مقام حکم غائب را تعیین خواهد کرد.
حکم حکم ها در صورتی که مدعابه در حد نصاب صلحیه یا کمتر باشد قطعی و غیر قابل شکایت خواهد بود والا محکوم علیه تا پنج روز از تاریخ ابلاغ رای حکم ها حق تقاضای تجدید نظر دارد.


ماده 2- تجدید نظر بطریق ذیل بعمل خواهد آمد:
مستدعی تجدید نظر باید در عین حالیکه تقاضای تجدید نظر مینماید یکنفر حکم اختصاصی دیگر نیز معین و به امین صلح معرفی نماید امین صلح باید در صورتی که مستدعی تجدید نظر بطریق فوق رفتار نکرده باشد بمشارالیه و در هر حال بطرف او ابلاغ نماید که در ظرف دو روز از تاریخ ابلاغ یک نفر حکم اختصاصی دیگر، معین و معرفی کند در ضمن همان ابلاغ امین صلح باید طرفین را برای تعیین یک نفر حکم مشترک احضار کند در احضاریه باید قید شود که در صورت عدم حضور خود امین صلح حکم مشترک را معین خواهد نمود روز حضور نماید در ظرف مهلت مذکور فوق بوده و با دیرتر از دو روز از تاریخ انقضاء آن مهلت باشد ابلاغ یا احضاری که بموجب این ماده می شود ممکن است شفاهی باشد ولی در این صورت باید صورت جلسه مراتب شده و مراتب در آن قید و بامضای طرفی که شفاها احضار و یا ابلاغ شفاهی باو شده است برسد.
هر گاه هیچیک از طرفین یا یکی از آنها حکم اختصاصی خود را بنحویکه فوقا مقرر است معین ننماید و همچنین در صورتکیه طرفین برای تعیین حکم مشترک حاضر نشوند و یا در صورت حضور در تعیین حکم مزبور توافق نکنند حکم اختصاصی یا مشترک را خود امین صلح معیین خواهد کرد.


ماده 3- در مواردی که مطابق ماده اول قانون رفع اختلافات صنفی رسیدگی به اختلافات مزبور بعهده اداره بلدیه واگذار می‌شود انجام مقررات مواد فوق در آن قسمتی که مربوط به امین صلح است بعهده اداره بلدیه خواهد بود.

وزیر عدلیه- داور