نظامنامه و پروگرام کودکستان

تاریخ تصویب: ۱۳۱۲/۰۸/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۱۲/۰۸/۰۹

نظامنامه و پروگرام کودکستان در جلسه ۲۴۸ مورخ ۳ / ۸/ ۱۳۱۲ مطرح و قسمت نظامنامه آن تصویب و مقرر شد در جلسه آتیه پروگرام آن مطرح گردد. و در جلسه ۲۴۹ مورخ ۹/ ۸ / ۱۳۱۲ مطرح و پروگرام کودکستان با بعضی تغییرات و جرح و تعدیل تصویب شد و صورت نظامنامه و پروگرام از قرار ذیل است:


قسمت اول- بناء کودکستان:

ماده اول : کودکستان گذشته از داشتن وسعت کافی حیاط و باغچه برای تفریح اطفال باید دارای ساختمان به شرح ذیل باشد:
1- اطاق انتظار؛
2- اطاق لباس اطفال؛
3- اطاق مدیر و معلمات؛
4- اطاق نهارخوری؛
5- اطاق دستشویی؛
6- اطاق ورزش؛
7- به تعداد هر ۲۵ نفر طفل یک اطاق.


قسمت دوم- مقررات کودکستان:

ماده اول – سن اطفالی که به کودکستان سپرده می­شوند نباید کمتر از چهار و بیشتر از هفت سال تمام باشد.


ماده دوم – برای هر ۲۵ نفر طفل یک نفر معلم لازم است.


ماده سوم – حداقل ساعات کار کودکستان ۳ ساعت و حداکثر آن پنج ساعت خواهد بود.


ماده چهارم – از اولیاء اطفال بعنوان دادن نمایش و تهیه اثاثیه و لوازم کار و امثال آنها نباید به هیچ وجه تقاضای اعانه شود و قبول انواع تحف و هدایا از اولیاء اطفال اکیداً ممنوع است.


قسمت سوم- وظایف مدیره:

ماده اول- مدیره کودکستان ملزم است که برای هر یک نفر یک عدد حوله – صابون – یک پیشدان – ظرف آبخوری – دستمال سرمیز تهیه کند و مراقبت کامل به عمل آورد که اطفال فقط اشیاء متعلقه به خود را استعمال نمایند.


ماده دوم- مدیر ملزم است در تنظیف اطاقها و صحن عمارت و اشیاء مخصوصه متعلقه به اطفال نهایت مراقبت را به عمل آورد.


ماده سوم- اگر در کودکستان طفلی را کسالت عارض شود که عادتاً اعزام او نزد اولیائش ضروری است مدیره ملزم است که در اسرع وقت او را به اولیائش برساند.


ماده چهارم- مدیره نباید اطفال را برای شرکت در بازی ها و عملیاتی که فوق طاقت آنها است خسته کند.


ماده پنجم- تنبیه اطفال منحصر است در محروم کردن آنها در بازی­های عمومی.


ماده ششم- مدیره ملزم است کلیه وسایل تعلیماتی و بازی هایی که باید طبق پروگرام مصوب کودکستان به اطفال آموخته شود به نحو اتم و اکمل در کودکستان حاضر داشته باشد.


قسمت چهار- شرایط ورود به کودکستان:

ماده اول: هر کس بخواهد طفل خود را به کودکستان بسپارد باید مدارک ذیل را به تقاضای کتبی خود منظم کرده به مدیره مسئول تسلیم نماید:
الف- تصدیق صحت مزاج طفل از یکی از اطبای معتمد و مشهور.
ب- مواد ورقه هویت.
ج- ورقه تصدیق تلقیح آبله.


قسمت پنجم- شرایط مدیره:

ماده اول: مدیره کودکستان باید دارای شرایط ذیل باشد:

الف – سن مدیره نباید کمتر از ۲۵ سال و متجاوز از پنجاه سال باشد.

ب – مدیره باید تصدیق عدم ارتکاب جنحه و جنایت و سوء سابقه از عدلیه و نظمیه محل در دست داشته باشد.

ج – مدیره باید تبعه ایران و مشهور به فساد اخلاق و معتاد به استعمال افیون و الکل نباشد.

د – مدیره باید به حسن خلق و سلوک مشهور باشد.

هـ – مدیره باید دارای دیپلم تخصصی از یکی از کودکستانهای خارجه یا صاحب تصدیق نامه دوره اول متوسطه باشد و در صورت نداشتن مدرک کتبی ثابت کند که مدت دو سال با داشتن اجازه رسمی مدیره مدرسه ابتدایی یا متوسطه بوده است.

و – تصدیق تمکن مالی مدیره برای اداره کردن کودکستان با وزارت معارف (اداره تفتیش خواهد بود).


ماده دوم: در صورتی که مدیره کودکستان از لحاظ زیادی عده اطفال محتاج به معاون شود باید کسی را که دارای شرایط مندرجه در جزء الف و ج و د از ماده اول قسمت پنجم و صاحب تصدیق نامه دوره اول متوسطه باشد انتخاب کند.

تبصره – هر کسی بخواهد کودکستان تأسیس کند در صورتی که تمکن مالی او مورد تصدیق اداره تفتیش وزارت معارف باشد باید با تعیین مدیره که خود واجد شرایط مندرجه در جزء الف و ج و د و هـ ماده اول قسمت پنجم باشد تقاضای صدور اجازه کند.


قسمت ششم – پروگرام کودکستان:

ماده اول – بازی های کم زحمت متناسب با سن اطفال.


ماده دوم – حرکات مرتب و موزون ورزشی با آهنگ موسیقی.


ماده سوم – تعلیم و مشق صحبت حفظ اشعار سهل و مختصر – تقریر شکایات ساده.


ماده چهارم – تعلیم نقاشی و رسم های کم زحمت.


ماده پنجم – خواندن سرودهای وطنی و ملی بالاجتماع.


ماده ششم – درس اخلاق – خداپرستی – وطن دوستی – راستگویی – محبت و احترام نسبت به والدین و اقرباء و مردم – رعایت تعلم و تربیت – وفاداری – صبر و قناعت – نوع دوستی – تعاون.

تبصره – تمام اینها باید در ضمن قصص و حکایاتی که معلمه قبلاً ساخته و پرداخته باشد بیان شود بدون اینکه باعث خستگی دماغ و روح طفل گردد.
و ضمناً باید دانست که قصص نباید از افق فهم طفل خارج باشد، گاهی باید از زبان حیوانات، گاهی از قول نباتات، زمانی از طرف اطفال حرف زد.
در تمام دوره کودکستان باید حکایات مختلفه غیرمتشابه که مفهم موضوعات فوق باشد تکرار شود و گاهی شاگرد را به نقل یکی از حکایاتی که شنیده است وادار کرد و فهم او را به واسطه گفتگوهای مختصر پرورش داد و سؤالات بسیار مختصر و ساده راجع به قصه که شنیده یا خود گفته است بدون آنکه موجب خستگی دماغ اطفال شود از او کرد.


ماده هفتم – ساختن حروف مقوا – ترکیب الفبا و کلمات کوچک و مختصر با حروف مقوایی.


ماده هشتم – گلکاری – باغچه‌بندی های کوچک و امثال آن.