قانون راجع به سواد اسناد سجلی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۳/۰۸

ماده واحده – از تاریخ اجرای این قانون سواد مصدق کلیه اسناد سجلی و آن قسمت از دفاتر سجلی که مربوط به اشخاص ذی نفع است فقط در‌ صورتی معتبر و در محاکم – محاضر رسمی – ادارات دولتی – بلدیه ‌ها و مؤسسات ملی پذیرفته می‌شود که از احصائیه کل یا شعبات آن صادر شده ‌باشد.

‌به اوراق ذیل به این ترتیب تمبر الصاق می‌شود:
1 – المثنی‌ هائی که برای اوراق هویت صادر می‌شود – 1 ریال.
2 – هر کونه تصدیقی که از طرف سجل احوال از روی مندرجات اسناد سجلی بر طبق تقاضا باشخاص باید داده شود و سواد مصدق اسناد ‌سجلی – 3 ریال.
3 – کلیه اعلامیهْ های ازدواج – 1 ریال.
4 – کلیه اعلامیه‌های طلاق ده ریال.
‌صدور اوراق هویت مجانی خواهد بود.

تبصره 1 (منسوخه 21ˏ12ˏ1317)-
وزارت مالیه مکلف است عوائد حاصله از محل فوق را (‌بعد از وضع چهل هزار ریال منظور در جزء پنج از قسمت چهار بودجه سال1313 مملکتی) برای طبع اوراق و مخارج مربوطه باین امر و تکمیل تشکیلات اداره احصائیه کل باختیار اداره مزبور بگذارد.

تبصره 2 – کسانی که تا این تاریخ تکالیف مقرره در مواد 1 – 4 – 5 – 6 قانون مصوبه 20 مرداد ماه 307 احصائیه و سجل احوال کل مملکت را‌ انجام نداده ‌اند از تعقیب معاف و نیز اشخاصی که بموجب قانون مزبور محکوم به حکم قطعی شده ولی هنوز حکم اجرا نشده است از مجازات معاف ‌خواهند بود. و اجازه داده می‌شود در مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون با اخذ ورقه و ثبت وقایع مبادرت نمایند – پس از انقضای 1 سال ‌متخلفین بر طبق ماده 7 قانون مصوب 11 آذر ماه 1310 مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.


این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و سیزده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر