نظامنامه دریافت اعتبارات و پرداخت مخارج مرکزی وزارتخانه‌ها و ادارات مستقل

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۳/۱۷

۱۳۱۲ – 1313/02/24


ماده ۱ ـ در اوایل هر سال برای مخارج ذیل مبلغی وجه متحرک که منتها از یک دوازدهم اعتبارات سالیانه هر یک از مخارج مذکور تجاوز نکند بعنوان حواله اعتباری تادیه میشود

مخارج عمومی

۱ـ ملزومات دفتری ـ تعمیرات اثاثیه ـ قیمت اثاثیه در صورتی که در ماه از ۵۰۰ ریال تجاوز نکند و همچنین خرج حمل اثاثیه ـ تعمیرات خیلی جزئی ابنیه (فقط برای جلوگیری از خرابی) ـ تنظیف – روشنائی و دایر نگاه داشتن و محافظت ابنیه متصرفی و باغات دولتی.

۲ـ مخارج ارسال مراسلات و حمل و نقل امانات- مخابرات تلگرافی خارجه و تلفون ـ مخارج حمل و نقل وجوه.

۳ـ مخارج مسافرت – مصارف اتومبیل از قبیل بنزین و روغن و حق ‌الثبت (در صورتی که تعمیرات هر اتومبیلی از ماهی۲۵۰ ریال تجاوز نماید محتاج بصدور حواله مخصوص میباشد ) و قیمة آب و یخ.

۴ـ مخارج متفرقه جزئی مربوط بماده ۲۱ از قبیل کرایه درشکه حمالی ـ مخارج طبع اعلانات.


مخارج اختصاصی

وزارت پست و تلگراف
۱ـ تعمیر دستگاه و صرف قوه و تعمیر سیم.
۲ـ بنزین و روغن و مصارف بی‌سیم و خرید آلات و ادوات یدکی فوری و ضروری جهت دستگاه های بی‌سیم.
۳ـ حمل و نقل پستها و اضافه بار و رسوم گمرکی و حق‌العمل فروش تمبر.
۴ـ مخارج لفاف ‌بندی.

وزارت امور خارجه
۱ـ مخارج آبدارخانه (در حدود موافقت وزارت مالیه)

وزارت داخله

الف ـ صحیه کل مملکتی.
۱ـ مخارج دوا و غذا و پانسمان.
۲ـ کفن و دفن
۳ـ مخارج یومیه رختشورخانه
۴ـ تجدید ملافه و البسه مرضی
۵ ـ مخارج یومیه سرویس رادیو
۶ـ خرید حیوانات برای سرم و علوفه آنها
۷ـ سوخت موتور

ب ـ تشکیلات نظمیه
۱ـ علیق و تعمیر زین و برگ و سایر تجهیزات اصطبل و خرید لوازم جزئی
۲ـ مخارج اغذیه محبوسین و دواجات و لوازم جزئی
۳ـ خرید پلاک وسائط نقلیه.
۴ـ کشف جنایات.

وزارت عدلیه
۱ـ مخارج تحقیقات محلی و اعزام متهمین
۲ـ جیره محبوسین

وزارت معارف
۱ـ مخارج یومیه لابراتوارهای مدارس
۲ـ مخارج یومیه کارخانجات هنرستان (مدرسه صنعتی)
۳ـ مخارج یومیه دانشکده دندانسازی.
۴ـ مخارج شام و نهار محصلین عشایر.
۵ ـ خرید دوای محصلین بی‌بضاعت.

اداره کل صناعت و فلاحت

الف – اداره فلاحت
۱ـ مخارج لابراتوار ـ میوه خشک ‌کنی و تربیت کرم ابریشم و زنبور عسل و حشرات.
۲ـ دوا و غـذای معلـمین و محصـلین و مسـتخدمین و حـق‌العـلاج و لوازم ‌التحصیلیه.
۳ـ مخارج سوخت موتور و تراکتور و مخارج تعمیر ماشین ها و غیره.

ب ـ معادن
۴ـ مخارج یومیه لابراتوار معادن
ج ـ سایر مؤسسات اقتصادی
۵ ـ مخارج مؤسسه قالی از قبیل اجرت قالی ‌بافها و رنگرزها و زری‌بافی و تعمیر دستگاه‌ها.
۶ ـ علیق حیوانات.

اداره کل تجارت
۱ـ تهیه نمونه از مصنوعات و محصولات داخله.

تبصره ـ در بعضی از موارد که ضرورت اقتضا بکند ممکن است با موافقت وزارت مالیه برای پاره مخارج بیش از یک دوازدهم اعتبار وجه متحرک داده شود.


ماده ۲ ـ برای اینکه همیشه از محل وجوه فوق‌الذکر وجه لازم در دسترس متصدیان پرداخت موجود باشد در آخر هر ماه یا زودتر ممکن است صورت وضعیت وجه دریافتی را بطریق ذیل تنظیم و بضمیمه درخواستی که معادل مخارج قطعی ماه قبل است و اسناد خرج آن تکمیل شده بدیوان محاسبات ارسال دارند که وجه آن نیز تسجیل و حواله گردد.
الف ـ وجه نقد که نزد خود آنها یا بانک موجود است.
ب ـ صورت اسناد قطعی مخارج مدت گذشته بجزء که معادل آن درخواست مجدد صادر خواهد شد.
ج ـ صورت جزء اسناد مساعده که با اسناد قطعی مبادله شده.
د ـ جمع کل معادل وجهی که بابت اعتبار مذکور بطور علی‌الحساب دریافت نموده‌اند.
اسناد این قبیل مخارج بضمیمه صورت حسابی که در آخر هر سه ماه برای عملیات سه ماهه گذشته تنظیم و بدیوان محاسبات فرستاده خواهد شد باید ارسال گردد.


ماده ۳ ـ رعایت تقسیماتی که در ضمن حواله برای وجه متحرک منظور شده است الزامی نیست ولی باید مامورین صاحب جمع مراقبت کنند که از وجه مذکور فقط مخارجی که انواع آن در ضمن حواله وجه متحرک منظور شده است در حدود اعتبارات مربوطه بعمل آید و از پرداخت هرگونه مخارج دیگر قبل از اینکه حواله آن صادر و وجه آن باختیار آنها گذاشته شده باشد خودداری نمایند.


ماده ۴ ـ در مورد سایر مخارج از قبیل خرید اثاثیه یا خرید اراضی و ساختمان و تعمیرات عمده و خرید اتومبیل و سوخت زمستانی و خرید ملبوس و وجوهیکه برای مطبوعات بمطابع داده میشود و تعمیرات و خرید ماشین‌آلات و کلیه خریدهای عمده و بطور کلی تمام آنچه که در فهرست فوق ذکر نشده باید درخواست علیحده صادر و بضمیمه اوراق و نوشتجاتیکه مبنی بر تشخیص میزان خرج تهیه شده است برای تسجیل بدیوان محاسبات ارسال گردد.
اسناد خرج قطعی این قبیل مخارج ضمیمه محاسبات سه ماهه باید بدیوان محاسبات فرستاده شود چنانچه در جریان سه ماه برای تعقیب عملیات راجعه بهر یک از مخارج مذکور که اعتبار کافی برای آن در بودجه مصوب منظور است محتاج بوجه دیگری باشد بترتیب مذکوره در ماده ۲ صورت وضعیت وجه ماخوذه را با ورقه درخواستی معادل آن قسمت از مخارج که اسناد خرج مثبت آن کامل شده است بدیوان محاسبات ارسال خواهند داشت.
برای اینکه وجوه زیادی در حساب های پرداخت وزارتخانه‌ها و ادارات متراکم نشود اولا صدور درخواست برای این قبیل اعتبارات فقط در موقعی باید بعمل آید که حتما مورد احتیاج باشد ثانیاً وجهی که در ضمن درخواست منظور میشود تمام آن یکدفعه تادیه نخواهد شد بلکه رئیس محاسبات وزارت خانه‌ یا اداره مربوطه باید در ضمن ورقه درخواست مبلغی را که از وجه ورقه درخواست در وحله اول واقعا لازم است معین نماید که همان مبلغ بتوسط خزانه‌ داری کل تادیه و بقیه آن بعداً بموجب تقاضای رئیس محاسبات بتدریج تادیه شود رئیس محاسبات مکلف است مراقبت کند که تقاضای وجه مجددا از خزانه ‌داری کل هنگامی صورت بگیرد که در حساب پرداخت از وجهی که قبلا بابت حواله مربوطه دریافت کرده چیزی باقی نباشد.


ماده ۵ ـ در صورتی که پس از تحقیق معلوم شود مامورین پرداخت مخارج اشیائی را از حیث مقدار عمدا بیشتر از ضرورت و اقتضا خریداری نموده و یا از حیث قیمت صرفه دولت را رعایت نکرده‌اند طبق ماده ۹ قانون متمم بودجه ۱۳۱۰ در حکم مختلسین اموال دولتی بوده و بر طبق قوانین جزای عمال دولت تعقیب خواهند شد و همچنین اگر معلوم شود از محل اعتباری که برای مخارج معینی تسجیل شده بمصارف دیگری رسیده است مسئولین امر طبق مقررات تعقیب خواهند شد.


ماده ۶ ـ این نظامنامه از تاریخ ابلاغ اجرا میشود و از تاریخ اجرای آن کلیه مقررات راجع بوجوه متحرک و علی‌الحساب که سابقا ابلاغ شده و مخالف این نظامنامه است ملغی است.

داور