نظامنامه تفتیش کل مملکتی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۳/۰۷/۱۸

۴۶۱۴ – ۱۳۱۳/۷/۹


ماده ۱- برای تفتیش رفتار مامورین دولت و بلدیه ها در ایالات و ولایات و رسیدگی به شکایات مردم و ملاحظه اوضاع ولایات هیئتی بنام هیئت تفتیشیه مملکتی مرکب از مامورین وزارت خانه ها و ادارات مستقل در موارد لزوم تعیین و مامور می شوند.


ماده ۲- یک نفر از وزراء به انتخاب هیئت دولت به ریاست هیئت تفتیشیه کل مملکتی تعیین می شود.


ماده ۳- اعزام هیئت تفتیشیه بر حسب امر جهانمطاع همایونی با هیئت دولت خواهد بود.


ماده ۴- در هر مورد که اعزام هیئت تفتیشیه لازم شود رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی عده هیئت را معین کرده و دستور لازم برای طرز تفتیش به هیئت مزبوره خواهد داد. انتخاب هر یک از مامورین بتوسط وزیر یا رئیس اداره مستقل بعمل می آید.


ماده ۵- ماموریت هیئت تفتیشیه و حدود ماموریت آنها بموجب حکم رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی خواهد بود.


ماده ۶- رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی در مواردی که لازم بداند می تواند برای تحقیق در صحت راپرت ها یا شکایاتی که از سوء رفتار مامورین ولایات می رسد یک نفر یا دو نفر از مامورین دولت را خود معین کرده و اعزام دارد در صورتی که از مامورین وزارت خانه های دیگر معین شود انتخاب آنها بتوسط وزیر متبوع خواهد بود.


ماده ۷- هیئت تفتیشیه باید اوضاع کلیه ادارات دولتی را تفتیش کرده و به شکایاتی که از مردم می رسد با کمال دقت و بی طرفی رسیدگی نموده به رئیس هیئت تفتیشیه راپورت بدهد.


ماده ۸- هیئت های تفتیشیه حق مداخله در امور حقوقی یا جزائی ندارند و نیز حق ندارند اقداماتی را که مخصوص ضابطین عدلیه و مامورین قضائی است از قبیل توقیف اشخاص یا مامورین دولت بنمایند و در هر موقع که توقیف یا تغییر ماموری لازم شود باید فورا مراتب را به رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی راپورت دهند تا پس از اطلاع دادن بمقامات مربوطه اقدام لازم بشود.


ماده ۹- هیئت های تفتیشیه باید وظایف خود را بدون معطلی و اهمال انجام دهند و اگر معلوم شود که بی جهت خود را معطل کرده یا اوقات خود را صرف کارهای غیر لازم کرده اند علاوه بر مسئولیت اداری از مخارج مسافرت و فوق العاده که دریافت می دارند به نسبت مدتی که بی جهت خود را معطل کرده اند کسر خواهد شد و تشخیص آن بنظر رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی خواهد بود.


ماده ۱۰- خرج مسافرت و فوق العاده افراد هیئت تفتیشیه از قرار هر فرسخ ده ریال و روزی بیست ریال داده می شود مگر امراء لشگر که خرج سفر و فوق العاده آن ها مطابق نظامنامه وزارت جنگ خواهد بود.


ماده ۱۱- کلیه رؤسای ادارات دولتی در شهرها و بلوکات که رؤسای مدارس دولتی نیز جزء آنها محسوب هستند مکلفند در هر دو ماه یکمرتبه راپورت جامعی از حوزه ماموریت خود که حاکی از طرز رفتار مامورین دولت و اوضاع آن حوزه و حالت روحیه مردم باشد برای رئیس مافوق خود بفرستد و رئیس مزبور مکلف است راپرت مزبور را با تحقیق و اظهار نظر خود برای وزیر متبوع بفرستد در مواردی که راپرت مشعر بر سوء رفتار مأمور ما فوق باشد باید مستقیما بوزارتخانه فرستاده شود.


ماده ۱۲- در امور اتفاقیه که اطلاع وزارتخانه فورا لازم باشد رؤسای ادارات باید فورا و مستقیما راپرت به وزیر متبوع خود بدهند.


ماده ۱۳- وزارتخانه‌ها مکلف هستند راپرتهای مامورین تابعه خود را که هر دو ماه یک مرتبه از ولایات میرسد در قسمت‌هائی که راجع به تعدیات مامورین یا سوء جریان امور باشد برای هیئت تفتیشیه مملکتی بفرستند.


ماده ۱۴- رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی مکلف است راپرت های واصله از هیئت های تفتیشیه یا از مامورین ولایات را ملاحظه کرده و هر قسمت را که مهم و مقتضی باشد به هیئت دولت و مطالب جزئیه راجع به هر یک از وزارتخانه‌ها یا ادارات مستقله را برای وزیر یا رئیس اداره مستقل بفرستد و اگر تعقیب جزائی یا اداری مأموری لازم باشد بمرجع مخصوص آن اطلاع میدهد.


ماده ۱۵- برای ضبط نوشتجات و صدور مراسلات و خلاصه نمودن راپرت ها و تفکیک مطالب مربوطه به هر وزارتخانه و مراقبت در حسن جریان و انتظام اداری و دقت در ارجاع دستورهای صادره به هیئت های مفتشین اعزامی و ارسال مواد راپرتها به مرکز خود دفتری مرکب از یک نفر رئیس که رتبه او بیشتر از هفت نباشد و یک نفر منشی و یک نفر مامور ثبت و ضبط به اختیار و انتخاب رئیس هیئت تفتیشیه مملکتی تشکیل و حقوق آنها از محل اعتبار تفتیش مملکتی پرداخته میشود


ماده ۱۶- اشخاصی که قبل از این تاریخ منفردا به ماموریت تفتیش از طرف ریاست هیئت تفتیش مملکتی به ولایات اعزام شده اند و حقوق آنها از محل اعتبار هیئت تفتیش مملکتی پرداخته شده از مامورین هیئت تفتیش کل مملکتی محسوب خواهد شد.