نظامنامه شورای عالی احصائیه

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۰۲/۱۰

۳۳۱ – 1314/01/31


هیئت ‌وزراء در جلسه 27 فروردین ماه 1314 بر طبق پیشنهاد نمره 2100 وزارت داخله نظامنامه جدید شورای عالی احصائیه را که وزارت داخله بموجب ماده پنجم تصویب‌نامه نمره 11536 مورخه 30ر10ر1303 تهیه کرده بشرح ذیل تصویب نمودند:


فصل اول ـ در تشکیلات

ماده 1 ـ شورای‌ عالی احصائیه از دو نوع عضو تشکیل می‌شود:
الف ـ اعضاء دائم که از اشخاص با اطلاع در امور احصائیه انتخاب می شوند. انتصاب و تغییر آنها منوط به معرفی رئیس کل احصائیه و سجل احوال و پیشنهاد وزیر داخلة و تصویب هیئت ‌وزراء است.
ب ـ نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و ادارات مستقل دولتی مؤسسات مصرحه در ماده (2) که حتی‌المقدور از رؤسای ادارات احصائیه انتخاب و به شورای عالی احصائیه معرفی میشوند.

تبصره – 1 ـ کلیه اعضاء شورا از اتباع دولت ایران خواهند بود.

تبصره – 2 ـ در صورتی‌ که شخص نامزد برای عضویت دائم از مستخدمین دولتی یا بلدی باشد باید قبلاً موافقت وزارت خانه‌ یا مؤسسه متبوعه مستخدم جلب شود.


ماده 2 ـ عده اعضاء دائم از 5 تا 7 نفر و تعداد نمایندگان وزارت خانه‌ها و ادارات مستقل 19 نفر بشرح ذیل خواهد بود:
وزارت امور خارجه یک نفر
حوزه مرکزی "
وزارت عدلیه یک نفر
حوزه مرکز "
اداره کل صحیه "
بلدیه تهران "
وزارت طرق "
اداره کل تجارت "
اداره کل صناعت "
وزارت جنگ "
(وزارت مالیه)
اداره کل گمرکات "
اداره کل ثبت اسناد و املاک "
(وزارت داخله)
تشکیلات نظمیه کل مملکتی "
اداره کل احصائیه و سجل احوال "
وزارت معارف "
وزارت پست و تلگراف "
اداره کل فلاحت "
بانک ملی ایران "
بانک فلاحتی "


ماده 3 ـ ریاست فائقه شورا با وزیر داخله و ریاست فنی آن با رئیس کل احصائیه و سجل احوال اسـت و شورا نیز دارای دو نایب رئیس خواهد بود که هر دو برای مخفی برای مدت یک سال از بین اعضاء دائم انتخاب میشوند.


ماده 4 ـ شورا با حضور 12 نفر از اعضاء اعم از اعضاء دائم و نمایندگان رسمیت خواهد داشت و کلیه تصمیمات و انتخاب به اکثریت نسبی دو ثلث اعضای حاضر قاطع خواهد بود.


ماده 5 ـ شورا بقدر کافی دارای اعضاء دفتری خواهد بود و محل اداره شورا را وزارت داخله تعیین و تهیه خواهد نمود.

تبصره ـ در موارد لازمه ممکن است جلسه شورا به اجازه رئیس در محل دیگری تشکیل شود.


ماده 6 ـ جلسه شورا مرتبا روزهای دوشنبه تشکیل می‌شود و چنانچه جلسه با روزهای تعطیل تصادف نماید روز بعد از تعطیل جلسه خواهد بود.


ماده 7 ـ ساعت تشکیل جلسات موکول به تصویب شورا است.


ماده 8 ـ هرگاه عضوی بدون عذر موجه از شورا غیبت نماید یا تاخیر حضور داشته باشد اگر از اعضای دائم باشد مراتب بوزیر داخله و اگر از نمایندگان وزارت‌خانه‌ها باشد بوزارت خانه یا اداره مربوطه اطلاع داده خواهد شد.

تبصره 1 ـ هر یک از اعضای دائم که سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب بدون عذرموجه غیبت نماید مستعفی محسوب و طبق ماده (1) شخص دیگری بجای عضو مزبور انتخاب می‌شود.

تبصره 2 ـ هرگاه از نمایندگان وزارت خانه‌ها سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب بدون عذر موجه حاضر نشوند مراتب بوزارت خانه مربوطه اطلاع داده می‌شود که بجای او شخص دیگری را انتخاب نمایند.


ماده 9 ـ انجام وظائف شورا بعهده کمیسیون هائی است که اعضاء آن از بین اعضاء شورا انتخاب می‌شوند.


ماده 10 ـ مسائل مربوطه بهر وزارت خانه و یا مؤسسه با حضور نماینده وزارت خانه یا مؤسسه مربوطه طرح می‌شود.


ماده 11 ـ شورا می‌تواند برحسب تقاضای یک نفر از اعضاء مذاکرات در موضوعی را بجلسه بعد موکول نماید تا عضو تقاضاکننده بتواند جلب نظر وزارتخانه یا مؤسسه متبوعه خود را در موضوع مذاکره بنماید.


ماده 12ـ صورت جلسات شورا بوسیله منشی شورا که از طرف رئیس از بین اعضاء دفتری پیش‌بینی شد در ماده 5 انتخاب و برقرار می‌شود تنظیم و بتعداد اعضاء تهیه و تسلیم خواهد شد. یک نسخه از صورت‌مجلس در ضبط شورا ضبط می‌شود.


ماده 13ـ تعهداتی ‌که اعضاء شورا در تهیه اطلاعات احصائیه‌ها می‌نمایند باید در تاریخ معین انجام شود و هرگاه عضو متعهد از دادن اطلاع خود را معذور بداند باید مراتب را قبل از تشکیل جلسه باطلاع رئیس برساند ولی هرگاه بدون عذرموجه تعهد مزبور انجام نشود مراتب بوزارت خانه یا مؤسسه متبوعه عضو متعهد اطلاع داده می‌شود.


ماده 14 ـ این نظامنامه بموجب پیشنهاد سه نفر از اعضاء و اکثریت تام کلیه اعضاء شورا و تصویب وزارت داخله قابل جرح و تعدیل است.


ماده 15 ـ بنام شورای‌عالی احصائیه هیچگونه اطلاعی را که مربوط به احصائیه عمومی مملکتی است نمی‌توان نشر داد مگر با موافقت شورا و تصویب وزارت داخله.


فصل دوم ـ در وظائف شورا

ماده 16 ـ شورای عالی احصائیه در حدود مقررات تصویب‌نامه بدون اینکه سلب اختیاری از ادارات مختلفه احصائیه بنماید انجام وظیفه می‌نماید.


ماده 17 ـ نمونه هرگونه جدول احصائی یا گرافیک یا احصائیه مصور بطور کلی هر نوع احصائیه که از وزارتخانه‌ها یا ادارات و مؤسسات دولتی و بلدی بمنظور طبع و نشر تهیه قبل از طبع و انتشار باید از نظر احصائی و فنی به تصویب شورا برسد. اظهارنظر شوروی فقط از جنبة احصائی و فنی است و در لزوم یا عدم لزوم طبع و نشر شورای‌ عالی احصائیه بهیچ وجه مداخله نداشته و ذی رأی نیست و مسئولیت طبع و انتشار بعهده وزارت خانه یا مؤسسه مربوطه است.


ماده 18 ـ شورا مکلف است منتها در ظرف یک ماه از تاریخ وصول جداول و گرافیک‌های مزبور نظریه خود را کتباً بوزارت خانه یا اداره مربوطه اعلام دارد هرگاه در ظرف فرصت مزبور شورا بتکلیف خود عمل ننماید وزارت خانه یا مؤسسه ارجاع‌کننده در طبع و نشر آزاد و اعضاء مربوطه شورا مسئول و مورد مؤاخذه واقع خواهند شد.


ماده 19 ـ شورای‌عالی احصائیه نمونه جداول و سؤال‌نامه و اوراق تحقیقیه مخصوصی در حدود معلومات مندرجه در ماده 2 تصویب‌نامه تهیه و به وزارت خانه‌ها و مؤسسات ارسال می‌دارد تا اطلاعات مزبور را در اوراق مربوط درج و برای استخراج و درج در نشریه‌های احصائی به وزارت داخله ارسال دارند.


ماده 20 ـ از وظائف شورای‌عالی احصائیه ابراز مساعی در ترویج و توسعه اقدامات و اطلاعات و نشریات احصائیه در مملکت خصوصا نشر مجله ماهیانه و سال نامه احصائیه و دادن کنفرانس‌ها و غیره و تاسیس کتابخانه احصائی و ایجاد روابط و همکاری و حفظ مناسبات لازمه برای کسب اطلاعات احصائی بین دوائر و مؤسسات و شورای جامعه احصائیه داخله و خارجه می‌باشد.


ماده 21 ـ اداره کل احصائیه و سجل احوال همه ساله در بودجه خود اعتبار لازم برای طبع و نشر سالنامه رسمی مملکت و نشریات دیگر شورای عالی پیش‌بینی خواهد نمود.


ماده 22 ـ این نظامنامه که مشتمل بر دو فصل و 22 ماده و 5 تبصره است از تاریخ اول اردی بهشت 1314 قابل اجراء است.