نظامنامه جدید امتحان طلاب و مدرسین معقول و منقول

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۱۱/۱۴

۸۳۴۴ – 1314/11/05


هیئت وزراء در جلسه اول بهمن ماه 1314 بر طبق پیشنهاد نمره 58039ر10556 وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه نظر به لزوم رفع نواقص نظامنامه امتحان طلاب و تشخیص مدرسین معقول و منقول مصوب 15 اسفند ماه 1307 مواد ذیل را بجای نظامنامة سابق تصویب نمودند:


ماده 1 ـ همه ساله در ماه خرداد جلسة امتحانات طلاب در مرکز و ولایات از طرف وزارت معارف منعقد خواهد گردید.


ماده 2 ـ مواد امتحان مطابق مقررات و برنامه قسمت مقدماتی و نهائی دانشکده معقول و منقول خواهد بود.


ماده 3 ـ هیئت ممتحنه از مدرسین و استادان دانشکده معقول و منقول انتخاب خواهند شد.

تبصره ـ در ایالات و ولایات تا وقتی که دانشکده معقول و منقول و قسمت مقدماتی آن تاسیس نگردیده ممتحنین برحسب تشخیص ادارة معارف تعیین خواهند شد.


ماده 4 ـ امتحانات مدرسی و اعطاء درجه علمی دانشگاه فقط در دانشکده معقول و منقول در طهران بعمل خواهد آمد.


ماده 5 ـ طلابی که در امتحانات غیرنهائی سالیانه قبول میشوند تصدیقی از اداره تعلیمات مرکز و ادارات معارف ولایات دریافت خواهند نمود که درجه تحصیلات آنان در آن تصدیق قید شده باشد.


ماده 6 ـ وزارت معارف به کسانی که از عهده امتحانات نهائی دانشکده معقول و منقول برآیند برحسب پیشنهاد اداره دانشکده تصدیق مدرسی اعطاء خواهد نمود ولی درجه لیسانس فقط به کسانی داده میشود که بر طبق اساسنامه و مقررات داخل دانشکده شده و تحصیلات خود را منظماً به پایان رسانیده باشند.


ماده 7 ـ محدثینی که مطابق بند (6) از ماده دویم قانون متحدالشکل نمودن البسه من بعد اجازه روایت بدست آورند باید مدارک خود را به وزارت معارف ارائه دهند و وزارت معارف پس از تشخیص صلاحیت به ایشان اجازة محدثی خواهد داد.


ماده 8 ـ اداره معارف تصدیق طلابی را که اشتغال به تحصیل قسمت نهائی دارند همه ساله بمجرد صدور در تهران بوزارت داخله و در ولایات که دانشکده تاسیس شده باشد به اداره حکومتی ارسال میدارد که بر طبق آن تصدیق معافیت آنان را بموجب ماده دوم قانون دهم دیماه صادر کرده به مشارالیهم بدهند. شاگردان قسمت متوسطه (مقدماتی) مشمول مقررات فوق نخواهند بود.


ماده 9 ـ وزارت معارف مقررات امتحانات را طبق مصوبات شورای‌عالی معارف و بموقع اجرا خواهد گذاشت.


ماده 10 ـ کسانی که بموجب نظامنامه امتحان طلاب و مدرسین مصوب (15 اسفند ماه) به درجه مدرسی و محدثی نائل شده‌اند مشمول مقررات این نظامنامه نخواهند بود.


ماده 11 ـ نظامنامه امتحان طلاب و تشخیص مدرسین علوم معقول و منقول مشتمل بر (11) ماده که در جلسه اسفند ماه 1307 هیئت وزراء به تصویب رسیده بود از تاریخ تصویب نظامنامه ملغی خواهد بود.